10 tips voor een veelgelezen blog
Veelgelezen blog
Met bloggen bakken geld verdienen? Voor jezelf of voor de baas? Voor de meesten onder ons te mooi om waar te zijn. Na 100 blogs maak ik de balans op. Met bloggen creëer je positionering op een perfect presenteerblaadje. Snel resultaat kun je vergeten. Maar als je stug doorgaat, jezelf onvermoeibaar motiveert en je kennis en visie goed verwoordt, dan kom je ergens. 10 tips voor een veelgelezen blog voor jou!
Volhouden en focus
Het belangrijkste dat ik na 100 keer bloggen in 2 jaar meegeef: hou vol en focus. Hou vol omdat instant succes niet voor de hand ligt. Het is gewoon hard werken en kan een eenzame klus zijn. Zeker als je je handen vol hebt aan je dagelijkse werk en niemand op je blogs reageert. En focus: op het doel waarom je startte met bloggen.
Mijn ervaringen gaan vooral over Woontlekker, de blog over energiezuinig wonen die ik 2 jaar geleden ben gestart. Daar staan nu bijna 100 blogs op. Aangevuld met de blogs op mijn eigen site DeJongEV, ben ik inmiddels een ervaren blogger (ahum): de 100 zijn bereikt.
Ik richt me met Woontlekker op professionals en consumenten. En die laatsten waren in mijn ruim 25-jarige carriėre als marketing- en communicatieadviseur in de bouw nog nooit mijn doelgroep. Waarom deze keuze? Alle nieuwbouw is vanaf 2020 vrijwel energieneutraal, in heel Europa en dus ook in Nederland. Minder energiegebruik maakt ons minder afhankelijk van energie die duurder gaat worden en is beter voor het klimaat. Dat is ook de opgave voor bestaande woningen.
Zoek een niche of issue en pak je kans
Je vereenvoudigt bloggen als je het klein en beperkt houdt. Kies zo mogelijk een niche in de markt, een issue waarover nog niemand blogt, of een onderwerp waarin veel interesse is of zal ontstaan. Als bloggen geen hobby is, zoek je uiteraard een thema waarmee je bedrijf of organisatie verbonden is. Die scherpstelling helpt je vervolgens in je onderwerpkeuze, sterker nog: die is een must om op koers te komen en die te houden.
Dagelijks zie ik een gigantische informatiestroom langskomen over het grootste issue in de bouwsector voor de komende tientallen jaren: de energietransitie. Informatie over initiatieven, projecten, samenwerkingen, innovaties enz. strijdt dagelijks om aandacht. En vindt zijn weg vooral naar professionals in de b2b en naar innovators en early adopters woningeigenaren die al met energiezuinig wonen bezig zijn. Hoe je een grotere groep mensen informeert, inspireert en in beweging krijgt, is waarom ik Woontlekker ben gestart.
Raak niet ontmoedigd als de markt niet reageert
Te grote verwachtingen voor de korte termijn had ik met Woontlekker niet. Ik had een nobel doel, wilde mezelf er mee op de kaart zetten en blogervaring opbouwen. Wat ik verwacht had was dat mijn initiatief door de bouwsector zou worden opgepakt. Met Woontlekker heb ik immers een prachtig kanaal geschapen voor bouwpartijen om doelgroepen te bereiken, bovendien met enige neutraliteit. Maar ze kwamen niet, toen niet en nu niet. Een voorbeeld: in een van de eerste maanden van het bestaan van Woontlekker zat ik aan tafel met een bouwtoeleverancier die blogs wilde gaan aanleveren. Is niet van de grond gekomen, het mocht gratis. Mankeert er iets aan mijn promotie? Tja misschien, maar deze sector loopt niet voorop met nieuwe ontwikkelingen.
Ervaringen als deze hebben mij op geen enkele manier de moed ontnomen. Ik ben stug doorgegaan. Het bereik is aardig opgelopen naar nu een 1.000 bezoekers per maand. Ik merk dat mijn kennis over energiezuinig wonen enorm is toegenomen en mijn zichtbaarheid in de b2b-markt ook, dat dank ik deels aan Woontlekker. Waarmee ik bewijs dat focus met je blog op een niche of issue niet alleen je zichtbaarheid, maar ook het succes ervan vergroot.
Veelgelezen blog: eerst archief opbouwen, dan verzilveren
Het verzoek van het consumentenplatform hetkanWel om een serie blogs over energiezuinig wonen aan te leveren hield ik in de beginmaanden van Woontlekker af. Maar de inhoudelijke kennis waarover ik onvoldoende meende te beschikken, heb ik nu wel in huis. Als een blog inmiddels een berg aan informatie bevat, sta je sterker. Eerst een archief opbouwen dus en daarna kansen als deze verzilveren.
Ook andere zaken kunnen voor Woontlekker en mij nu na 2 jaar een keerpunt worden. Sinds vorige week staat mijn eerste download online: het e-book over energiezuinige dakisolatie ‘Een warme jas voor je dak’, met als case ons eigen dak. Na eerste publiciteit erover is hij al bijna 100x gedownload, inclusief aanmeldingen voor mijn blogs. De conversie is ruim 25%, dat is meer dan hoog.
10 tips voor een veelgelezen blog van een ervaren blogger
Voor ik startte met bloggen had ik mij wat verdiept in de aanpak van bloggen. Van een blogadviseur had ik onthouden dat je een blog in 3 kwartier kunt schrijven, als je er vooraf goed over hebt nagedacht. Mijn ervaring: schier onmogelijk. Dat is echt niet haalbaar als je eigen content maakt waarin je een boel kennis en inhoud stopt. Dus bezie dat soort adviezen, tips en do’s en don’ts die je in allerlei lijstjes langs ziet komen, met gezonde argwaan.
Daarmee leg ik de lat voor de hiernavolgende lijst met 10 adviezen wel erg hoog natuurlijk. Echter komen ze van een blogger die de dingen niet mooier voorstelt dan ze zijn en weet waarover ze praat. En ja een mooi getal: het zijn er 10. Natuurlijk zijn er meer tips te geven, veel meer zelfs, bijvoorbeeld over online delen.
Ik concentreer me met deze 10 tips op het maakproces. Je moet immers eerst iets hebben, alvorens je kunt delen.
1. Laat een idee rijpen
Zet al je ideeën en input in een lijst en neem die geregeld door. Toets bij anderen en blijf kritisch op je eigen ideeën.
2. Bouw voorraad op
Werk steeds aan een stuk of 4 blogs tegelijk, zodat je vooruit kunt plannen en een voorraad maakt, of zet deze uit bij anderen. Zo voorkom je dat je ineens zonder zit. Onmisbaar voor onverwachte omstandigheden of vakantieperiodes.
3. Hou overzicht
Als je meer dan een stuk of 50 blogs hebt geschreven, raak je snel de draad kwijt als je ze niet in een overzichtelijk schema zet. Plaats je blogs op meerdere kanalen dan is overzicht nog belangrijker. Een goed schema dat aan mijn wensen voldoet vond ik niet, dus heb ik het zelf gemaakt.
4. Zoek medestanders
Alleen is maar alleen natuurlijk. Dus zoek collega’s, partners, gastbloggers om de continuïteit op een prettige manier te kunnen waarborgen. Voor Woontlekker is het overigens erg moeilijk gastbloggers te vinden die meer dan eens, of uit zichzelf schrijven.
5. Neem de tijd
Stel geen korte termijndoelen, maar neem een lange aanlooptijd, want je behaalt geen instant succes. Met een blog ben ik zo een halve dag bezig en dan doe ik niks geks. Laat staan hoe lang je erover doet een archief op te bouwen. Bovendien: ik kan schrijven. Bloggen is echter ander schrijven. Plan ook tijd omdat bloggen voor de meesten geen daily business is, klantenwerk gaat altijd voor.
6. Slijp aan teksten
Je moet je kennis en visie kunnen verwoorden, maar je hoeft geen meesterschrijver te zijn. Natuurlijk geldt wel: wie schrijven voldoende beheerst, heeft en houdt de aandacht. Dus leg een blogtekst weg, slaap er een nachtje over, ga fietsen of een potje tafeltennissen in de kantine. Hij wordt er altijd beter van. En houdt voor ogen: less = more.
7. Speel met titels
Start het schrijven direct met titels bedenken. Dat levert je al schrijvend soms wel een lijst van 10 of 12 op. De titels die uiteindelijk afvallen kun je waarschijnlijk in de content verwerken, of als tussenkoppen of slogans gebruiken. Dit advies helpt absoluut bij het bloggen. Bovendien triggert een pakkende titel om verder te lezen, onderschat deze kracht nooit.
8. Recycle content
Bekijk in je statistieken welke onderwerpen goed scoren qua bereik en/of reacties. Maak daar inhoud van die je recyclet, dus vernieuwt, uitbreidt of van een andere insteek voorziet. Jouw analytics zeggen overigens niet per se dat deze onderwerpen nu leading zijn in de markt, dus laat je hier niet te veel door leiden.
9. Schakel meelezers in
Laat anderen je blog checken op (technische) inhoud of de pointe. Voor mij is dit regelmatig van belang omdat ik soms over onderwerpen schrijf waarvan ik inhoudelijk niet alles afweet.
10. Doe zelf SEO
Train jezelf in schrijven met relevante zoekwoorden. De woorden waarop je gevonden wilt worden en de woorden waarop wordt gezocht. Dat kun je zelf zonder hulpmiddelen, zeker als je net start. De SEO-plugin van Yoast is overigens wel een superhandige tool. Hij toont je per bericht of pagina een geschikt lijstje waarin je de vindbaarheid van iedere tekst met een paar handelingen verbetert.
Mezelf langs de lat
Durf ik mezelf in het openbaar de maat te nemen? Tuurlijk. Ik ben thuis op het gebied van kennisoverdracht en communicatie, maar leer bloggen met vallen en opstaan. Dat geef ik ruiterlijk toe. Bij 3 van de 10 adviezen hierboven schiet ik tekort, mea culpa:
- Ik had bij de start van Woontlekker een lijst van meer dan 50 onderwerpen. Sommige staan er al 2 jaar op. Dus een idee laten rijpen, oké, maar niet 2 jaar! Neem de lijst frequent door op actualiteit en relevantie en durf ook te schrappen.
- Een voorraad maken heb ik niet goed voor elkaar. Ik heb ruim voldoende onderwerpen en ideeën, maar zet de stap ze te maken niet altijd goed.
Dit realiseer je door doel en focus scherp te houden. Maar ook door de prioritering en acties beter zichtbaar te maken. Ik heb mijn bestaande schema daarop verbeterd bij het schrijven van deze blog. - Geplaatste content nut ik nog niet maximaal uit. Ik bekijk in de statistieken niet vaak genoeg welke blogs het goed doen. Terwijl dit inzicht helpt goed scorende content opnieuw te gebruiken in een nieuwe blog. Meer mee doen dus!
10 tips voor een veelgelezen blog: doe het zelf
Nog een bonus? Bloggen is niet eenvoudig uit te besteden. Zichtbaar zijn is een 24/7 business geworden die om authenticiteit en emotie vraagt, een blog is een perfect middel ter positionering.
Dus aan alle bedrijven en ondernemers die menen geen tijd te hebben of niet te kunnen schrijven: ga je erin bekwamen. De markt wacht op jouw verhaal, iedere dag opnieuw, dat verwoordt je het best zelf!
Wil je inspiratieblogs over energiezuinig wonen ontvangen? Schrijf je dan in voor de updates van www.woontlekker.nl.
Saskia de Jong
Zoek je houvast, ideeën en inspiratie voor je business en je marketing?
Ik ben marketeer en media expert in het technisch mkb. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal dat duurzame impact heeft, vormt dagelijks mijn rode draad. Hoe je kennis en visie vertaalt, doelgroepen bereikt met impact en business genereert, is de kern van menig project.
Ik werk vaak voor kennisintensieve organisaties, regelmatig samen met projectpartners en ook internationaal. Ik blog over ondernemen, groeien en marketing en op het consumentenblog woontlekker.nl blog ik over energieneutraal wonen.
In de SPREX-podcast praat ik met experts over impact. Verrassende gesprekken van een half uurtje die je concrete ideeën en inzichten geven om zelf impact te maken.
Wil je sparren? Bel me op (085) 017 1700, mail naar saskia@dejongev.nl of ontmoet me op Linkedin.