3 blogs met inspiratie uit de VS voor jouw contentmarketing

Home » Marketing » 3 blogs met inspiratie uit de VS voor jouw contentmarketing
inspiratie contentmarketing VS

In november heb ik mij volledig ondergedompeld in marketingkennis en -inspiratie tijdens het jaarlijkse internationale B2B MarketingForum 2018 van MarketingProfs. Ik volg 19 presentaties in 3,5 dag, daar zit 1 workshop van een hele dag bij. Met vellen vol aantekeningen ga ik na een week San Francisco huiswaarts. Het was een geweldige reis, Amerika is met marketing en communicatie een voorloper en ik wil up to date blijven. Tijdens het congres gaat het veel over verhalen vertellen en over contentmarketing. Ik publiceerde daarover al 3 artikelen op Frankwatching.com en B2Bmarketeers.nl. In deze blog vat ik ze samen.

Online wordt 8x meer gezocht naar inhoudelijke content dan naar commerciële informatie. Maak daarom content die ‘mission driven is, targeted in research, influencer powered and PR focused’. Dat doe je door data de ruggengraat van je b2b content strategie te maken. Dit advies gaf Andy Crestodina, medeoprichter en CMO van Orbit Media uit Chicago, tijdens zijn zeer inspirerende workshop ‘Content strategie en SEO voor de b2b’ op het snijvlak van webtechnologie, webmarketing en webtrends. Zijn boodschap: ‘find the missing stat in your industry’ en claim je autoriteit.

Andy Crestodina

De workshop begint om 08.30 uur sharp. Geen gelegenheid voor prietpraat, gezellige kennismaking of wat dan ook. ‘I’m not an entertaining speaker’, zegt hij. ’t Is maar hoe je het bekijkt, want onderhoudend blijkt hij voor 200%, zeer interactief en toegankelijk én zijn hele workshop is van humor doorspekt. Wat volgt is een dag met een bizar hoog informatiegehalte waarin Andy in sneltreinvaart en toch met grote aandacht voor detail zijn kennis deelt. Zijn kennis staaft hij met sociale, analytische en creatieve facts & figures, uit eigen en ander onderzoek (Content Marketing Institute, Moz, BuzzSumo, Ahrefs enz) en vanuit de honderden klantcases van zijn bureau.

Andy bespreekt 650 sheets

De ochtend spendeert hij aan de opzet en achtergrond van contentstrategie, de middag staat SEO centraal. Zonder enig spiekbriefje. Een marathon; aan het eind van de middag zijn we zo’n 650 sheets verder (nee, dit is geen typefout), die ik nog dezelfde avond in mijn mailbox heb. En een mirakel: hij is om half 5 nog net zo energiek als bij de start om half 9.

Wat ik aan Andy’s workshop had? Veel verdieping over met name de cruciale twee-eenheid tussen de aanpak van contentmarketing en het continue inzicht in data. Vandaar de titel van mijn artikel op Frankwatching Maak data de ruggengraat van je b2b content strategie.

workshop Andy Crestodina contentmarketing

Er valt veel te winnen, zegt Andy en laat het plaatje hierboven zien. Slechts 28% van bedrijven en organisaties plaatst een redactionele missie op de site, 47% publiceert content op basis van eigen en originele cijfers, 15% van de b2b-bedrijven past influencer marketing toe en 65% schrijft gastblogs.

Verder lezen op Frankwatching

De krachtigste content is eigen research, leer ik van Andy. Hij gaat ook in op de succesfactoren van blogs en benoemt een boel slimmigheden. Check dus zeker het artikel op Frankwatching dat ik over zijn workshop schreef. Er zitten vast wat haakjes in die jij kunt gebruiken voor je eigen marketingaanpak.

Herstart marketing dankzij contentmarketing

Zoals ik al zei, het gaat tijdens het congres veel over verhalen vertellen en over contentmarketing. ‘Het is de lopende band van marketing geworden’, meent Robert Rose.

workshop Robert Rose contentmarketing

Robert Rose, Chief Strategy Advisor Content Marketing Institute en idem van diens adviesorgaan The Content Advisory, verklaart de opmars van verhalen vertellen en contentmarketing als volgt: dankzij contentmarketing zeggen nu heel veel b2b bedrijven ja tegen marketing.

Lopende band van marketing

workshop Robert Rose contentmarketing

Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden, stelt hij, wat een geweldige metafoor! Je marketingactiviteiten móet je meten en relateren aan geld. En dat doe je met contentmarketing: ‘make markets via building an audience’. In zijn presentatie ‘Killing Marketing: The Great Content Marketing Reboot’ bespreekt hij voorbeelden van b2b organisaties die een succesvol businessmodel hebben ontwikkeld. Ze hebben met contentmarketing een door- of misschien beter: herstart [reboot] in gang gezet van hun marketingaanpak.

Robert bespreekt 4 businessmodellen die afhankelijk zijn van de fase waarin je organisatie verkeert en de wasdom van contentmarketing: player, performer, processor, platform. Je ziet ze hierboven staan. Als je weet waar je staat, kun je doelen stellen, plannen en verder kijken. De uitdaging is steeds: hoe kun je migreren en volwassener worden?

Robert laat een aantal sprekende voorbeelden zien van contentmarketing toepassingen in de b2b. Ben je benieuwd wat hij daarover vertelde? Klik dan door naar mijn blog op B2B marketeers: Contentmarketing is de lopende band van marketing geworden

Versla de Ignosaurus

Tijdens de opening van het congres krijgt CMO Ann Handley van organisator MarketingProfs 1.000 deelnemers op het puntje van hun stoel: ‘Wij marketeers hebben geen controle over ons werk, we worden geregeerd door onze inbox en doen er niet genoeg aan.’ Zo, dat hakt erin. Haar oproep: learning changes lives, leren is de sleutel tot succes. Besteed 5 uur per week om je te ontwikkelen, dan versla je de Ignosaurus.

We worden geregeerd door onze inbox

Als marketeers doen we niet genoeg, oordeelt Ann. Ze haalt nieuw onderzoek van MarketingProfs aan: bijna de helft van ondervraagde marketeers zegt te worden geregeerd door zijn of haar inbox (43%). We hebben dus helemaal geen controle over ons werk. Uit onderzoek blijkt ook dat maar liefst 90 procent vindt niet voldoende bij te zijn op het gebied van digital marketing. En ze concludeert dat wanneer je jezelf niet ontwikkelt je tot mislukken bent gedoemd: ‘Ignorance is the path to extinction.’

Ann Handley b2bmarketingforum contentmarketing

‘Nieuwe winnaars zijn de bedrijven die het snelst leren’

In het artikel op Frankwatching staat een kort interview dat ik met Ann had. Ook kun je lezen wat creative director Doug Kessler van het Londense B2B-marketingbureau Velocity & Partners zei over jezelf vernieuwen, als persoon én als werkgever: ‘de nieuwe winnaars zijn de bedrijven die het snelst leren.’ Klik hier om verder te lezen in Besteed 5 uur per week aan het leren van nieuwe dingen.

Rode draad van dit congres wat mij betreft: maak krachtige content, organiseer het en blijf jezelf ontwikkelen

Over organisator MarketingProfs

B2B MarketingForum wordt georganiseerd door het Amerikaanse platform MarketingProfs, 2018 de 12e editie. De snelheid van kennisdeling was hoog, alle sprekers zwaargewichten in hun vak en bovendien zeer tot buitengewoon inspirerend. Aanwezig onder meer Nancy Duarte, Mari Smith, Andy Crestodina, Robert Rose, Nick Westergaard, Lee Odden, Doug Kessler en Jason Miller. En niet te vergeten: CMO MarketingProfs Ann Handley die het congres bezielend opende en alom aanwezig was.

De congresdeelnemers komen grotendeels uit Amerika zelf. Ik trof wel wat Europeanen, maar het waren er niet veel. Het maakte mij niet uit, ik had leuke gesprekken, deed een ton aan inspiratie op en verfriste mijn kennis.

Starten met contentmarketing?

Wil jij ook starten met contentmarketing? Ik stelde deze uitgebreide pagina over contentmarketing samen. Zal je vast inspireren!

Saskia de Jong
Saskia de Jong

Saskia de Jong – marketeer en mediamaker

Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.

Vergelijkbare berichten