Free publicity is met je nieuws in de media komen, tegen minimale kosten, bijvoorbeeld door een persbericht te sturen. Hoe krijg je voor elkaar dat de media aandacht besteden aan jouw nieuws? Als je weet waar een journalist op let, ben je al half op weg in zijn overvolle inbox op te vallen. Mijn handige checklist met 22 punten in 6 categorieën inspireert je een persbericht te maken waar hij niet omheen kan. Het gaat niet over de 5 W’s, maar over de 6 V’s. Volg ze en vink ze af en geef je free publicity een kickstart.

kickstart free publicityOf je nu een zelfstandige professional bent of bij een groter bedrijf werkt, na zo’n 2.500 persberichten weet ik dat het voor velen niet altijd eenvoudig is nieuwswaardigheid te zien in de eigen organisatie én van die informatie ook een pakkend bericht te maken. Ik zie in een kwart eeuw een onveranderd patroon. Met deze blog help ik je op weg met 22 punten om van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws te maken. Een checklist voor een kickstart van je free publicity. Onderaan de pagina kun je de checklist inclusief uitgebreide toelichting downloaden.

Persbericht is motor van je zichtbaarheid

Het verpakken van je nieuws in een persbericht is de motor van je zichtbaarheid. Het format van een persbericht dwingt je tot een heldere structuur. Dat ordent je gedachten om de nieuwswaardigheid centraal te zetten. Daarna rol je dat nieuws verder uit in posts op social media en online platforms. Dankzij internet en social media kun je nu veel meer dan vroeger toen er alleen printmedia waren. Die nieuwe media bieden enorme kansen voor het klassieke persbericht om naast de vertrouwde ‘push’verzending aan journalisten je nieuws online te posten. Zelf speel je daarin de hoofdrol en heb je de regie. Online platforms, social media, e-mail marketing en bloggen hebben van ons allemaal een uitgever gemaakt. Offline én online heb je veel kansen om in the picture te komen via free publicity en aan je naamsbekendheid te bouwen. Grijp ze!

Persbericht vaak broddelwerk

Regelmatig hoor ik de verzuchting van een hoofdredacteur hoe vaak hij tekstueel broddelwerk krijgt aangeleverd dat geen nieuws is of te commerciële informatie bevat. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van, of het ontbreken van beeldmateriaal. Het illustreert dat veel bedrijven en organisaties grote kansen laten liggen: ze zien hun eigen nieuwswaarde niet.

Bedrijven zien hun eigen nieuwswaarde niet

Als je online zoekt op ‘persbericht maken’ of op ‘free publicity’ krijg je in beide gevallen meer dan 100.000 Nederlandse resultaten. Er zijn talloze boeken over geschreven en legio cursussen te volgen. Vele gaan niet veel verder dan de basis: het rijtje 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom (en vergeet vooral de h van het hoe niet), de oprolbaarheid van de tekst, het belang van een goede perslijst, enzovoort. Natuurlijk is dat onmisbare info, daarmee begin je. Ik adviseer je zeker die weg te bewandelen als je aan het begin staat van het maken van free publicity.

Wat een vondst: 6 V’s !

Deze blog biedt meer. Omdat ik weet dat er behoefte is aan meer inspiratie help ik je graag verder. Hoe vaak ik niet aan directie- of marketingtafels zit en hoor ‘wij willen graag in de pers, maar we hebben niet vaak nieuws’. Er is altijd op enige termijn nieuws, of er zijn haakjes waardoor je een topic nieuwswaardig kunt maken. Je moet het (leren) zien en er werk van willen maken. De klanten met wie ik dat structureel optuig zijn daarna allemaal regelmatig in het nieuws.

In deze blog krijg je van mij een checklist met 22 punten in 6 categorieën voor de kickstart van jouw free publicity die je inspireren nieuws te maken dat opvalt. Om naar de media te sturen in een persbericht, er een artikel voor je site over te maken, en posts op social media te plaatsen. Je ziet de checklist hier als plaatje, onderaan de pagina kun je hem downloaden. Er zit ook een uitgebreide toelichting bij.
Al creërend werden het 6 categorieën die allemaal met de letter v beginnen: verhaal, versterk, versnel, verbeter, verrijk en verbreed.

kickstart free publicity
Hoe werkt de checklist?

Begin bovenaan en loop de lijst naar beneden toe door. Ik geef er diverse voorbeelden of een toelichting bij om je op weg te helpen ze op jouw business toe te passen. Denk over alle punten na en overweeg ze. Er zal een aantal zijn die je kunt toepassen en andere die niet opgaan voor jouw topic. Dat is prima, je hoeft niet alles toe te passen. Ik adviseer je wel steeds minimaal één punt uit te werken uit de categorieën 2 tot en met 6. Heb je de lijst doorgenomen en je selectie gemaakt, dan heb je voldoende ingrediënten bij elkaar om er een onweerstaanbaar bericht van te maken.

En nog een hart onder de riem. Want OK, schrijven is weliswaar een vak, toch is het zo dat als je persbericht niet perfect geschreven maar wel nieuwswaardig is, er een grote kans is dat de journalist het toch opmerkt. Dat is namelijk zijn vak. Hoe je een journalist persoonlijk benadert als je hem persoonlijk een kopijsuggestie wilt doen, kun je hier lezen.

6 V’s voor de kickstart van jouw free publicity

  1. Verhaal: begin met een nieuwswaardig topic
  2. Versterk: kies een aanjager
  3. Versnel: voeg opmerkelijke elementen toe
  4. Verbeter: pas bewezen formats toe
  5. Verpak: zet aan met extra verpakking
  6. Verbreed: rol het social uit

1. Verhaal: kies een nieuwswaardig topic

Een persbericht gaat over iets dat nog niet eerder bekend is gemaakt, iets nieuws is dus. Dat is het uitgangspunt. Er zijn legio aanleidingen, als hoofdindeling formuleer ik:

  • Organisatie – jubileum, nieuwe directeur, fusie, financiële cijfers
  • Techniek – nieuw toegepaste techniek, productverbetering, bijzonder project
  • Marketing – beursdeelname, portfolio uitbreiding, gewonnen award
  • Onderzoek – verschenen rapport, nieuwe, of gewijzigde cijfers
  • Innovatie – nieuw product, baanbrekende ontwikkeling, research gestart

Heb jij een andere aanleiding en is daar nieuws over te melden, prima! Deze indeling voor free publicity is niet in beton gegoten, maar dekt het grootste deel. Een combinatie van het bovenstaande kan overigens ook, maar pas op niet te veel in een bericht te willen stoppen. Het kan immers juist interessant zijn om je kansen voor bereik in de media te spreiden.
Kies de aanleiding en ga nu aan de slag het onderwerp te versterken.

2. Versterk: kies een aanjager

Je maakt de nieuwswaardigheid van je bericht sterker als je een aanjager voor je nieuws kiest. Er zijn diverse insteken. Die kunnen van buitenaf komen of van binnenuit. Je gebruikt een aanjager als haakje: je verwerkt dit in het begin van de tekst en op nog een paar plekken, om de interesse van de lezer te wekken en vast te houden. Door de kracht van de aanjager krijg je sneller of makkelijker de aandacht. Je geeft je topic een extra boost.

  • Bekendheid – iedereen kent de afzender, onderwerp ligt iedereen na aan het hart, een VIP of BN’er is betrokken
  • Relevantie – belangrijke consumentenzaken (gezondheid, wonen, onderwijs), issues in marktsector, specifieke urgentie
  • Actualiteit – politiek, nieuwe wetgeving, trends, seizoen, WK, feestdagen
  • Welzijn – duurzaamheid, klimaat, energietransitie

Van welzijn maak ik bewust een apart aandachtspunt voor free publicity, terwijl het ook onder ‘relevantie’ is te scharen. Met welzijn bedoel ik de grotere zaken die op onze planeet spelen. Ik maak hier bewust de knip tussen thema’s die voor consumenten persoonlijk tellen of in marktsectoren gelden (‘relevantie’) en kwesties op macroniveau.
Zelf ben ik veel betrokken bij projecten met een duurzaam en groen karakter. Ik weet dat die onderwerpen goed kunnen scoren in de media. Ze dragen bij aan een prettig gevoel van ‘ha fijn, er gebeurt iets dat goed is voor onze wereld.‘ Mits die link er natuurlijk niet met de haren is bijgesleept!

3. Versnel: voeg opmerkelijke elementen toe

Als je het onderwerp en de aanjager(s) scherp hebt, ga je bedenken waarmee je de kracht van het nieuws kunt opvoeren. Het zijn onderdelen die in de tekst letterlijk eruit springen. Journalisten nemen ze graag over, ze communiceren ook goed op social media.

  • Vergelijking – met de situatie voorheen (beter of slechter), vaak in cijfers
  • Cijfers – getallen en percentages vallen op en worden makkelijk onthouden
  • Mening – een mening of visie voegt eigenheid en authenticiteit toe
  • Quote – een toelichting van een betrokkene (tussen aanhalingstekens) geeft nieuws een gezicht en maakt het persoonlijk

Stap niet te licht over dit onderdeel heen. Mogelijk kun je ze zelfs allemaal verwerken in jouw free publicity!

4. Verbeter: pas bewezen formats toe

Eerder in dit blog beschrijf ik dat er veel boeken over free publicity en persberichten zijn geschreven en legio cursussen te volgen zijn. Het rijtje van de 5 W’s en de H, de oprolbaarheid, het belang van een goede perslijst enz. zijn je basis, daarmee begin je. Ik voeg er aan toe dat het slim is gebruik te maken van wat bewezen werkt. Ik schrijf en verzend jaarlijks zo’n 100 persberichten voor klanten, ook internationaal. Voor mij zijn dit absolute musts:

  • Briefing – zorg dat je exact weet wat het nieuws is (vooral als je de tekst laat schrijven), dit beïnvloedt het eindresultaat sterk
  • Beeld – een foto of illustratie vergroot de kans op plaatsing enorm, onderschat dat niet
  • Titel – in de titel (< 70 tekens) zet je het resultaat of de oplossing, dat maakt het bericht urgenter
  • Format – een persbericht heeft een vaste opbouw, die vormt een ijzersterk handvat, niet aan tornen
  • Feiten – boven alles geldt dat de inhoud moet kloppen, bied ‘bewijsmateriaal’ of een recensie-exemplaar in de noot voor de redactie aan
  • Webproof – stimuleer een hoge plek voor je nieuws in zoekmachineresultaten, schrijf SEO

Opvallen begint bij een ijzersterke titel. Beperk de titel tot maximaal 60-70 tekens, want deze lengte blijft volledig in beeld in zoekmachineresultaten. Is dat echt niet mogelijk, zorg dan dat de belangrijkste informatie binnen dat aantal blijft. Misschien lukt het je niet direct, maar oefening baart kunst.
Een journalist krijgt dagelijks honderden persberichten. Hij scant berichten vluchtig, of misschien maar een fractie ervan. Ik heb er niet al te hoge verwachtingen van, hij is ook maar een mens en moet deadlines halen. Daarom is het ook zinvol persoonlijk contact met hem te leggen voor kopijsuggesties. Hoe je dat doet, lees je hier.

Maak de tekst webproof. Sommigen zeggen dat een SEO-geschreven persbericht geen zin heeft omdat de journalist je tekst bewerkt. Dit is echter maar ten dele waar. Goed geschreven nieuws wordt graag door redacties overgenomen, geheel of gedeeltelijk. Dan kun je er dus maar beter voor zorgen dat ook je persinformatie goed kan scoren in zoekmachines. Hou altijd scherp dat de tekst goed en prettig leesbaar is! Hier heb ik ook nog een checklist voor je over het schrijven van informatieve content.

5. Verrijk: zet aan met extra verpakking

Nu je het geraamte helemaal hebt staan en de tekst waarschijnlijk al in de steigers staat, is het tijd om stil te staan bij extra verpakking, te beginnen bij beeld. Bij punt 4 heb je al over beeld nagedacht, maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk beeld is bij de verspreiding van je nieuws. Daarom dubbele aandacht in deze checklist.

Goed en krachtig beeld vergroot je bereik altijd, maar vooral je bereik op online kanalen en social media. Maak eens een korte video over je nieuws of laat een (info)graphic maken; een plaatje dat de essentie van het nieuws communiceert in feiten en cijfers, of in een andere beeldende vorm. Dat kan fors bijdragen aan je bereik. Ze worden immers online makkelijk gedeeld, wat tot een sneeuwbaleffect van je mediabereik kan leiden. Hier lees je 7 tips van mij om met video te beginnen.

Je trekt de lezer je informatie in en houdt hem geboeid door je nieuws te verrijken. Naast een video of een graphic, verdiep je je nieuws met een white paper, een e-book, een (technisch) factsheet of een checklist en maak je het nog meer onweerstaanbaar.

6. Verbreed: rol het social uit

Als je alles klaar hebt voor je persbericht kun je je nieuws daarna social uitrollen. Eerder schreef ik dat het verpakken van je nieuws in een persbericht de motor van je zichtbaarheid is. Het format van een persbericht dwingt je tot een heldere structuur. Dat ordent je gedachten om de nieuwswaardigheid centraal te zetten. Daarna rol je dat nieuws verder uit in posts op social media en online platforms.

Het moderne persbericht scoort dus niet alleen in de krant of in een tijdschrift, maar brengt ook op internet iets op gang. Door de basis ervan te gebruiken voor zichtbaarheid op andere kanalen, ben je op veel plekken in beeld. Was het persbericht ooit meestal een losstaande actie en een eindpunt, met het hedendaagse scala aan middelen en mogelijkheden is het nu het startpunt van veel meer.

Heb ik je geïnspireerd over free publicity?

Zo, we zijn er doorheen! Met deze 22 punten help ik je op weg om van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws te maken. Mocht het je duizelen en weet je niet waar te beginnen? Ga dan eerst googlen op hoe een persbericht in elkaar zit. Mijn 6 V’s checklist zal je helpen om versneld de volgende stappen te zetten met free publicity.

Als een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws wordt, versterk je je stem en gezicht in de markt

Heb ik jou met deze blog geïnspireerd om met free publicity te starten? Fijn, dan heb ik mijn eerste doel bereikt! Vergeet niet onderaan deze pagina de checklist te downloaden. Tip: hou een geprinte versie als inspiratiebron bij de hand.

Verder met contentmarketing?

Free publicity is een vorm van contentmarketing. Contentmarketing is waarde overbrengen om het leven van de ander te verbeteren met nuttige informatie. Dat verbindt én verkoopt. Door goeie inhoud te brengen met een ijzersterk verhaal. Dat kan via blogs, e-books, white papers, video’s, inhoudelijke events, free publicity, social posts, magazines, brochures, enzovoort. Online én offline.

De 6 V’s checklist maakt onderdeel uit van mijn cursus contentmarketing, module 3 Nieuws & Media. Die hele cursus kun je individueel (online) en in een groep (online en live) volgen. Op mijn social learning platform www.edujong.nl lees je meer. Wil je dit jaar nog stappen zetten op het gebied van free publicity en contentmarketing? Op 10 en 11 oktober 2017 kun je je met een aantrekkelijke introductiekorting inschrijven voor 1 van de cursussen.

kickstart free publicityDownload 6 V’s checklist free publicity

Vul je gegevens in en je ontvangt de download per kerende post!

  • Jouw gegevens worden alleen gebruikt om je inspiratieblogs te sturen. Je kunt je altijd uitschrijven.

Dank voor je gegevens. Ze zijn bij mij in goede handen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *