6V checklist voor de kickstart van jouw free publicity

Home » Marketing » Nieuwswaarde » 6V checklist voor de kickstart van jouw free publicity
checklist free publicity

Een persbericht heeft vaak 2 problemen zeggen journalisten: er zit geen nieuws in of het is te commercieel. Veel teksten halen nooit de redactionele kolommen, in de pers komen ze niet. Een groter euvel is dat veel bedrijven en organisaties er niet aan beginnen, om uiteenlopende redenen. Ze komen dus niet eens in beeld bij de journalist, laat staan bij zijn lezers. En dat is eeuwig zonde. Want de journalist staat open voor wat er in de markt leeft. Door de 6V checklist free publicity  maak je van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws. Hij zet je persbericht in de spotlights bij de journalist. Je geeft er je free publicity de kickstart mee.

6v checklist free publicity

De 6V checklist free publicity bestaat uit 22 punten in 6 categorieën die je inspireren nieuws te maken dat opvalt. Heb je een haakje in de vorm van onderzoeksresultaten, een nieuw of verbeterd product, nieuws vanuit je organisatie, een aankomend event, nieuws op strategisch of persoonlijk niveau? De 6V checklist loodst je langs een hele rij kenmerken zodat je een goed persbericht maakt waar een journalist niet omheen kan en hem overtuigt.

De 6 categorieën beginnen allemaal met de letter V: Verhaal, Versterk, Versnel, Verbeter, Verrijk en Verbreed. Ik weet zeker dat deze aanpak je zal inspireren je nieuwsfeit te verdiepen en te verbeteren (ook 2 V’s 😊).

Frequent een persbericht sturen is goed voor je expertstatus

Geen persbericht verzenden komt over het algemeen doordat het niet op de agenda staat, in de pers komen zit niet in het ‘systeem’ van veel bedrijven en organisaties. Ze laten kansen liggen omdat ze onvoldoende of geen weet hebben van hun nieuwswaarde. Terwijl het bijdraagt aan je expertstatus als je frequent een persbericht verzendt en actief bent met free publicity.

Maatwerk permanente voedingsbron voor nieuws

Weet jij niet of onvoldoende hoe je zoiets moet aanvliegen, kun je wel wat inspiratie gebruiken? Dan zit je hier goed, dus lees vooral verder. En lees vooral door als je in de b2b werkzaam bent, bijvoorbeeld in de technische markt zoals de bouw of de maakindustrie. In die sectoren zit veel kennis, wordt veel geïnnoveerd, heeft vrijwel ieder project of toepassing unieke kenmerken. Maatwerk is een permanente voedingsbron voor nieuws.

Journalist is selectief

Kijk eens waar de journalist vooral interesse in heeft:

  • 39% wenst exclusief onderzoek
  • 27% wil ‘breaking news’
  • 19% wil relevante content
  • 15% wenst verhalen met emotie

De journalist wordt overspoeld met informatie en is selectief. Hij wil écht nieuws, relevantie, exclusieve informatie, dat zeggen deze cijfers. Iets dat nog niet eerder in het nieuws is geweest of een nieuwe of bijzondere insteek heeft.

Ook data en data visualisaties, een verrassend haakje, interviewmogelijkheden, een interessante analyse, oplossingen voor problemen, handige en bruikbare inzichten, humor en hoge kwaliteit graphics zijn van invloed op de score van jouw persbericht.
Hier lees je meer over (Amerikaans) mediaonderzoek.

Een goed persbericht maakt de afzender een waardevolle nieuwsbron voor de journalist

Hier is-ie: de 6V checklist free publicity

Kun je wel wat hulp en inspiratie gebruiken om een goed persbericht te maken? Voor jou is de 6V checklist free publicity gemaakt. De checklist bestaat uit 22 punten in 6 categorieën die je inspireren nieuws te maken dat opvalt. De categorieën beginnen met de letter V: Verhaal, Versterk, Versnel, Verbeter, Verrijk en Verbreed.

6v checklist free publicity

Hoe werkt de checklist?

Begin bovenaan en loop de lijst naar beneden toe door. Denk over alle punten na en overweeg ze. Er zal een aantal zijn die je kunt toepassen en andere die niet opgaan voor jouw topic. Dat is prima, je hoeft niet alles toe te passen. Ik adviseer je wel steeds minimaal één punt uit te werken uit de categorieën 2 tot en met 6. Heb je de lijst doorgenomen en je selectie gemaakt, dan heb je voldoende ingrediënten bij elkaar om er een onweerstaanbaar bericht van te maken.

En een hart onder de riem. Want schrijven is weliswaar een vak, maar is je persbericht niet perfect geschreven maar wel nieuwswaardig, dan is er een grote kans dat de journalist het toch opmerkt. Dat is namelijk zijn vak. Hoe je een journalist benadert als je hem persoonlijk een kopijsuggestie wilt doen, lees je hier.

Voordelen van de 6V checklist free publicity

Samengevat helpt de 6V checklist je:

  • van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws te maken,
  • met inhoud die breder insteekt dan alleen het nieuwsfeit en daarom redactioneel overeind blijft,
  • door extra’s toe te voegen die het online goed doen,
  • zodat je persbericht sneller kan worden verwerkt en geplaatst,
  • en de inhoud de basis kan vormen voor verdere uitrol (online),
  • en jij een betere ‘neus’ krijgt voor nieuws maken!

Tip: gebruik hem om je tekstschrijver te briefen

Je kunt de checklist gebruiken om je persbericht zelf te maken, maar ook om je tekstschrijver of bureau inhoudelijk te briefen. Je kunt hem, haar of hen trouwens ook naar deze blog verwijzen. Zal hen vast inspireren!

De checklist is bovendien bruikbaar voor andere vormen van free publicity zoals een artikel, projectverhaal, interview in de media. De punten helpen je immers met de inhoud van informatieve en nieuwswaardige content. Hoe je een journalist via een email overtuigt met een voorstel hiervoor, lees je hier.

Word een waardevolle nieuwsbron

Online media willen hun kanalen dagelijks actualiseren, internet geeft het persbericht heel veel kansen. Wat jouw persbericht ook in de kaart speelt is dat redacties uitdunnen; veel media hebben minder capaciteit dan voorheen. Een goed geschreven en nieuwswaardig verhaal maakt grote kans 1-op-1 te worden overgenomen.

In de pers komen heeft daarnaast als voordeel dat je als professional, bedrijf of organisatie zichtbaar wordt. Je bouwt er (nog meer) bekendheid mee op in de markt. Ook journalisten gaan je herkennen en mogelijk zelf benaderen voor een interview, of andere input. Zo kun je een nieuwsbron voor hen worden.

Hoe nu verder?

Een persbericht dat geen nieuws is of te commercieel? Dat voorkom je vast en zeker met de 6V checklist. De journalist staat open voor wat er in de markt leeft. Voor een interessant persbericht heeft hij een goede neus. En zit er ook nog aantrekkelijk beeld bij en relevante links naar meer informatie, dan maak je hem helemaal blij!

Weet je niet hoe je dit zelf moet aanpakken? Ik verstuur zelf regelmatig persberichten voor mijn klanten en kan je vast helpen. Lees hier wat ik voor je kan betekenen!

Vergelijkbare berichten