Duurzaam ondernemen zichtbaar maken als technisch bedrijf
Duurzaam ondernemen zichtbaar maken? Ontdek hoe technische bedrijven met marketing hun duurzame aanpak versterken en meer klanten aantrekken.
Op deze pagina vind je mijn blogs vol met kennis en inspiratie over contentmarketing, free publicity en andere manieren om jezelf of je organisatie te laten groeien. Al mijn hele werkende leven ben ik actief op het gebied van contentmarketing en free publicity. Je vindt hier blogs over strategie, aanpak en uitrol. Want mijn kennis delen daar houd ik van! Ik schrijf ook wel eens over mezelf en mijn bedrijf, maar dat komt niet zo vaak voor. Maak je keuze in de categorieën Marketing, Media, Ondernemen en DeJong. Maak je keuze in de categorieën die je hierboven ziet staan. In het hoofdmenu vind je onder de knop ‘Gratis’ downloads, checks en masterclasses waarvoor je je kunt aanmelden.
In ruim 3 decennia heb ik mij ontwikkeld tot een praktische strateeg met creatief brein en een treffende pen, duurzaam gedreven. Door permanent te investeren in mijn eigen ontwikkeling als marketeer en ondernemer blijf ik bij en scherp. Het geeft me veel energie en die geef ik graag door!
Duurzaam ondernemen zichtbaar maken? Ontdek hoe technische bedrijven met marketing hun duurzame aanpak versterken en meer klanten aantrekken.
In deze SPREX podcast is Bertjan Janssen van Doorn te gast. Hij is directeur van Ventistone en vertelt hoe vertrouwen, kwaliteit en familie samenkomen in een sterk product.
Download het gratis ebook ‘Technische kennis maakt sterke marketing’ en ontdek hoe je jouw expertise zichtbaar maakt en klanten aantrekt.
In deze SPREX podcast is Sandra Nap van Holland Houtland te gast. Haar passie is het creëren van duurzame oplossingen voor de woningmarkt. Maar het gaat haar nadrukkelijk ook om creativiteit, lol en voldoening. Een prikkelende combi voor deze aflevering!
In deze SPREX podcast vertelt het bestuur van Energiek Alphen over duurzame energieopwekking en energiebesparing in de gemeente.
Blog over de basisprincipes van framing, de werking van ons brein hierin en hoe je framing effectief inzet om je publiek te overtuigen.
Alma Kennis over vergroenen, duurzame projecten en hoe kleine stappen een grote impact kunnen maken op onze leefomgeving. SPREX podcast.
De Gestalt wetten zijn interessant voor je marketing. Die wordt sterker als je begrijpt hoe ons brein visuele elementen interpreteert.
Gratis online masterclass van Saskia de Jong over de waarde en kansen van free publicity voor je zichtbaarheid in de markt.
Van 2018 tot 2024 werkte ik in ETAGO. Met kennis en inspiratie voor professionals in het technisch mkb over ondernemen, groeien en marketing.
Kennis delen en kennis doen is de rode draad voor Erik de Ruijter als Transitiemakelaar. Hij vertelt in de SPREX podcast hoe je een winning team wordt.
Hoe je de kansen van free publicity kunt benutten bij een beurs, congres en evenement en een sterke band opbouwt met de media.
Solo podcast van Saskia over de Marketing Check waarmee mkb’ers hun marketing verbeteren. In 30 min. prestaties én verbeteringen scherp.
Versterk je marketing met de Contentklas: praktische, maandelijkse lessen voor ondernemers en managers die willen groeien in hun vak.
Wat zijn de uitdagingen van acquisitie voor professionals? Is de menselijke factor nog van toegevoegde waarde? Jan-Willem Seip te gast bij SPREX.
Met de Marketing Check MKB verbeteren mkb’ers en zzp’ers hun marketing. In 30 min. marketingprestaties scherp én verbeteringen bepaald.
Met hulp van deze handige contentkalender kun je eenvoudig en overzichtelijk blogs, artikelen en andere content inplannen.
Ontdek hoe je media-aandacht kunt opbouwen door je expertise te delen. Inspiratie met 4 voorbeelden en praktisch stappenplan.
In dit blog white paper voorbeelden waar b2b klanten op vertrouwen omdat die hen onmisbare kennis geven. Ze geven je business een boost.
Met een boek uitgeven zet je jezelf op de kaart. Succes hebben is onbetaalbaar en hard werken. Marie-Jan Ousen te gast bij SPREX.
Is de boodschap ingewikkeld en wil je veel uitleggen, dan helpt een infographic met meer informatie én meer aandacht. Fransien Roovers te gast bij SPREX.
Hoe bouw je je expertstatus op zodat de klant je vertrouwt en voor jou kiest? Het Google EEAT-model helpt je content van kwaliteit te maken.
Internationaal onderzoek contentmarketing maakindustrie 2023 door CMI: marketeers worstelen met mensen, middelen en inhoud. Hier lees je de uitkomsten.
Onderzoek State of Marketing to Engineers 2023: beter begrijpen hoe technici de informatie vinden die nodig is voor aankoopbeslissingen. Hier lees je de uitkomsten.
Met de Impact Startup ontdek je binnen een maand hoe jij het verschil maakt in je markt. Je concretiseert je aanpak met mijn video’s en werkbladen.
Met simulatie bereken je vooraf of ideeën en gestelde eisen in het bouwproces uitkomen. Harrie Beernink vertelt in de SPREX podcast hoe dat werkt.
Om met AI van tekst beeld te maken moet je je bekwamen in de juiste vraag te formuleren. Dat maakt het een spannend proces met wisselend resultaat.
Je vertelt jouw juiste verhaal als aankomt bij een ander wat jij bedoelt. Sabine Funneman vertelt in de SPREX podcast hoe je dat voor elkaar krijgt.
Is het complex om regelmaat en structuur in contentmarketing in te krijgen als je alleen werkt? Als je het maar goed structureert en keuzes durft te maken. Ik geef je een 5 stappen aanpak om de structuur van contentmarketing goed op te zetten. Zodat je er in je eentje een succes van maakt.
Wat kan een voormalig bondscoach je leren over teambuilding? En wat zijn de aanknopingspunten voor het bedrijfsleven? SPREX podcast met Rob Wuijster.
Over hoe je ChatGPT kunt gebruiken terwijl tekstschrijven een deel van je werk is en mogelijk een belangrijke inkomstenbron, gaat dit blog. Voor écht originele content moet je niet bij ChatGPT zijn, dus stop daar je energie in!
Architect Peter Brouwer houdt een pleidooi voor biobased bouwen dat positieve impact gaat geven. Inspiratie hoe de woningbouw zich ontwikkelt.
Free publicity is een ondergewaardeerde activiteit in marketing en communicatie. Terwijl het waardevol is: je versterkt je reputatie en business.
Wie het werk doet dat bij hem past en dat hem energie geeft, kan meer impact maken en veel waarde toevoegen. Een komische NPO-jeugdserie gaf me inspiratie voor dit blog.
Verkopen is samenwerken met een klant en dat begint met luisteren. Voor optimaal samenwerken is een open verstandhouding nodig. SPREX met Flip Dikker.
Met eenvoudige tools in excel krijg je grip op je content. Schema’s die je zelf maakt en pen en vellen papier zijn je basis voor succes met contentmarketing.
Met zelfgemaakte tools in excel krijg je grip op je content. Schema’s die je zelf maakt en pen en papier zijn je basis voor contentmarketing. Blog over 4 Excel-schema’s.
Blog over de SPREX podcast van Saskia de Jong: ’n half uurtje kennis en inspiratie over ondernemen, groeien en marketing voor jouw werk in de technische industrie.
Schakel Saskia de Jong in voor een gratis persoonlijke check van je idee over een nieuwsfeit. Zij kan inschatten of je de krantenkoppen haalt.
Schakel Saskia de Jong in voor een persoonlijke check van jouw persbericht. Ze behoedt je voor valkuilen en geeft tips voor verbetering.
Benieuwd wie en wat er in de persdatabase van Saskia de Jong zit? Boek een kijkje en kijk samen met haar rond in de tool.
Met focus en structuur heeft je content meer impact. Met een praktisch model bouw je impact in je markt op en geef je je business een boost.
Hier vind je een complete uitleg over wat free publicity is en hoe jij het voor elkaar krijgt om in het nieuws te komen.
We worden overspoeld met informatie. Waarom tóch die nieuwsbrief maken en hoe krijg je er impact mee? Email expert Judith de Vries is te gast in de SPREX podcast.
Complexiteit verhelder je goed met bewegend beeld zoals video en animatie vertelt Remco Guijs. Dat overtuigt sneller en beter, zeker in technische markten.
Expertise is een begrip is op 2 niveaus: je weet iets en kunt iets én je vent het uit. Zo vormt zich je reputatie en bouw je aan je impact.
Een inhoudelijke stelling op Linkedin geeft groot bereik, vertelt Carl-peter Goossen van Bouwnext in de SPREX podcast. Bijzonder voor een techneut zoals hij!
Over het belang van veiligheid als je wil scoren met je website, vertelt Suzan Groeneveld van SobatKras in de SPREX podcast.
Te gaan verduurzamen bij een VvE heeft effect dankzij een slimme aanpak en lange adem. Daarover vertelt Walter van Steenis in de SPREX podcast.
In deze SPREX podcast gaat het over de betekenis van impact en wat het effect en het perspectief voor jou is.
Noodsituatie thuis en zelf een fulltime baan? Mij overkwam het. Ik was naast mijn baan als zelfstandig adviseur net met een halve interimbaan gestart voor een aantal maanden. Dat was…
De nepvlieg in het urinoir zet subtiel tot gewenst gedrag aan. Blog over nudging: psychologische motivatie die bijv. duurzaam wonen aantrekkelijk maakt.
De tryout van de cursus Verdienen met verduurzamen werd goed ontvangen. “Leuke interacties, betrokken docenten, geen standaard riedeltjes.”
Aan iedereen die houvast, ideeën en inspiratie zoekt geef ik gratis telefonisch marketingadvies, elke maandag tussen 9 en 10 uur.
Gooit een crisis je congres of event overhoop? Mijn checklist geeft overzicht in de taken als je een event moet annuleren of uitstellen.
Ik onderzocht 100+ websites van bouwers en installateurs. Blog over 3 interviews met koplopers die tips geven voor websites van aannemers.
Onderzoek of websites van bedrijven in bouw en installatie connectie met lezers leggen. Opmerkelijke uitkomsten!
Geef je content een tweede leven door content te updaten: verbeteren, actualiseren, uitbreiden. Jouw waardevolle informatie kan langer mee dan je denkt!
Ken je die ene expert die vaak wordt geïnterviewd? En die innovator die regelmatig op congressen spreekt? Of die ontwikkelaar wiens posts duizenden views op Linkedin hebben met vele likes…
Verkoop jij technische producten of adviseer jij over technische projecten? In alle fasen voor en tijdens zo’n aanschaf, is marketing en communicatie met de klant belangrijk, of dat nu een consument is of een zakelijke klant.
Zo maak je een media pitch waarmee een journalist direct aan de slag gaat. Met een e-book als bonus.
Door zelf onderzoek te doen ontdekte Florence Nightingale dat soldaten stierven door ziektes die vooraf voorkomen hadden kunnen worden, en veel minder door hun oorlogswonden zelf. Haar onderzoek is baanbrekend…
In november heb ik mij volledig ondergedompeld in marketingkennis en -inspiratie tijdens het jaarlijkse internationale B2B MarketingForum 2018 van MarketingProfs. Ik volg 19 presentaties in 3,5 dag, daar zit 1…
Publiciteit in de technische sector Zit jij in de technische sector of heb je er klanten? Kennis en expertise in de techniek zijn goud voor nieuws en een goed verhaal…
Persbericht het startpunt Offline én online heb je enorme kansen om zichtbaar te zijn via free publicity, je nieuws te verspreiden en aan je naamsbekendheid te bouwen. Een persbericht als…
Energiezuinig bouwen en renoveren is hot. Miljoenen woningen in ons land wachten op verduurzaming. Aan de keukentafel bij de bewoner thuis merken alle aannemers, architecten, installateurs en bouwadviseurs dat energiezuinig…
De zakelijke koper van vandaag is een mens zoals jij en ik. Een mens die in zijn eentje online naar informatie zoekt. En dat steeds meer mobiel doet. Hij is een anonieme, emotionele, veranderlijke koper die veel minder loyaal is dan de b2b-klant van vroeger.
Contentmarketing ondoenlijk voor zelfstandigen of voor solisten in marketing en communicatie? Nee! 11 DHZ-tips om het in je eentje inhoud te geven.
Vandaag begint alles online. Er zijn heel veel mogelijkheden om zichtbaar te zijn. Als je kansen en mogelijkheden weegt, benut en mee ontwikkelt, kun je een sterk profiel creëren in…
Heb je kennis en expertise die een ander niet heeft? Wil jij een kennispartner zijn van je klanten en relaties? Met de content piramide bouw je dat op. Het is…
In dit artikel schrijf ik over de B2B 2018 Study van Content Marketing Institute en MarketingProfs. Wat is het effect van contentmarketing?
Bloggen is business. En daar is niets mis mee. Bloggen mist echter vaak betekenis. Ik kan het weten, ik krijg regelmatig verzoeken om tegen betaling op mijn blog Woontlekker te…
Een persbericht heeft vaak 2 problemen zeggen journalisten: er zit geen nieuws in of het is te commercieel. Veel teksten halen nooit de redactionele kolommen, in de pers komen ze…
Waardevolle content helpt een ander verder Als jouw content waarde heeft, help je een ander verder. Contentmarketing is waarde overbrengen om het leven van de ander te verbeteren met nuttige…
De ideale en ijzersterke media pitch in 10 stappen. Met checklist.
Geef je technische merk een gezicht met video marketing. Hiermee kun je je bereik gigantisch vergroten.
Content met bereik Content tot 10x gebruiken, een onderwerp pitchen bij de media, 1 maand content plannen in 30 minuten. Het zijn onderwerpen waarop ál mijn gesprekspartners ‘aansloegen’ toen ik…
Hoe je bewoners overtuigt Laten we haar Karin noemen. Ze is de belangrijkste beslisser en beïnvloeder bij de aanschaf en investeringen in haar eigen huis. Is ze gemotiveerd om energiezuinig…
Hier vind je 10 tips voor een veelgelezen blog van een ervaren bloggen. Want zo mag ik mezelf wel noemen na 100 blogs.
Gratis fotomateriaal Heb jij dat ook? Dat je dagelijks bezig bent met beeld? Met beeld bedenken, zoeken, aanpassen, plaatsen. Ik voorspel dat je steeds meer met beeld bezig zult zijn:…
In een wereld van content overload wordt de kwaliteit en originaliteit van content leidend, nog meer dan het eigenlijk al lang is. Schrijf originele content, bekwaam je in copywriting en…
Waarde bieden doet meer voor je dan nepnieuws Er is de afgelopen weken genoeg geanalyseerd over nepnieuws. Waar het vandaag komt, hoe het ontstaat, wat we ertegen kunnen doen. Complottheorieën te…
Heb je dit al eens meegemaakt? Dat er een grote walvis vlak langs je heen zwemt terwijl je op het dek van een gezonken schip staat? Dat je een keuken…
Calatrava Kwaliteit is in het leven niet vanzelfsprekend en duurzaamheid ook niet. Over het lekke museum van Calatrava en de duurzame focus van Jan Terlouw. Ik grijp ze aan om…
Een titel passend bij deze tijd van het jaar, we niezen wat af in de herfst en winter. Puur toeval hoor, want ik wil iets kwijt over authenticiteit. En niezers…
Drie tips en een bonustip voor jou om met nieuws over deelname aan de Bouwbeurs en productnieuws in de media te komen.
Vraag je je af of het beïnvloeden van de lezer met commerciële teksten online contraproductief werkt? Gooi je twijfels overboord. Een SWOCC-publicatie over contentmarketing wijst uit dat informatieve content met een…
Visuele identiteit: vallen jou ook online de nietszeggende stockfoto’s op van jonge mensen in overleg op kantoor? Van de laptop met vingers op de toetsen, van de mobiele telefoon met schrijfblok er naast? Van happy people met een kopje koffie? Dat zijn stockfoto’s die mensen kiezen omdat het lekker makkelijk en goedkoop is. Er is alleen niets eigen of authentiek aan.