Bloggen is business. En daar is niets mis mee. Bloggen mist echter vaak betekenis. Ik kan het weten, ik krijg regelmatig verzoeken om tegen betaling op mijn blog Woontlekker te bloggen. De onderwerpen vind ik voor mijn consumentenblog over energiezuinig wonen meestal veel te dun. Die verzoeken verdwijnen dus snel in de prullenbak. Bloggers, ondernemers en alle anderen die schrijven en bloggen: voeg alsjeblieft betekenis toe. Gebruik je blog om te bouwen en voeg waarde toe.

‘Hi Saskia, zojuist kwam ik op je blog terecht. Ik zie dat je hem mooi up-to-date houdt. Ik werk voor xxx en wij zijn altijd op zoek naar nieuwe bloggers. Wij bemiddelen in opdracht van verschillende klanten voor blogartikelen. Het gaat hierbij niet om reclamereviews, onze bloggers mogen zelf bepalen wat ze in hun blogartikel schrijven.’

Zo begint een mail aan mij als eigenaar en blogger van Woontlekker, consumentenblog over energiezuinig wonen. We gaan die zinnen niet analyseren (hoezo gaat het niet om reclamereviews?), maar het vervolgt luidt: ‘De opdracht waar ik je voor wil vragen is voor een interieurshop. Ik ben benieuwd of je geïnteresseerd bent om hier een leuk artikel over te schrijven. Je bent hier geheel vrij in.’

Betekenis wordt op internet steeds belangrijker

En zo gaat het fout: ik schrijf alleen over energiezuinig bouwen en wonen. Dat staat duidelijk op Woontlekker. Op mijn vraag over de inhoud blijkt het over de voordelen van isoleren met dakraamgordijnen te moeten gaan, met een link naar een webshop. Dit soort verzoeken krijg ik wel vaker, het onderwerp vind ik voor Woontlekker altijd te dun als er geen duidelijke en aantoonbare verbinding is met energiezuinig wonen. Ik ga niet voor het geld, maar voor de betekenis.

Blog alleen als je écht iets te melden hebt

Het toevoegen van betekenis aan dat wat je op internet doet, wordt steeds belangrijker. Dus ook voor blogs. Blog alleen als je écht iets te melden hebt, schreef ik al eens in een andere blog. Die was overigens een reactie op verzoeken voor linkruil die mij ook via Woontlekker bereiken.

Steeds meer zijn consumenten en bedrijven op zoek naar producten, diensten en activiteiten die er toe doen. Die niet per se gaan voor de laagste prijs, maar informatie zoeken die hen inspireert en de weg wijst, naar een betere wereld bijvoorbeeld.

Focus op de allerhoogste kwaliteit content

Helaas is er al veel te veel content, offline en online op het internet. Dus je moet focussen op de allerhoogste kwaliteit. Zeker ook omdat Google steeds strenger wordt in de beoordeling van content en van websites. En je hebt Google nodig. Want scoren in zoekmachines is belangrijk voor je zichtbaarheid. De meeste mensen zoeken via zoekmachines naar informatie. Consumenten, maar bedrijven en organisaties ook. Betekenis wordt op internet steeds belangrijker.

Marketing is veel verpakking

Natuurlijk is marketing veel verpakking. Bekendheid opbouwen en relaties binden met een mooi verhaal. Maar ook een goed en eerlijk verhaal. En een verhaal dat waarde heeft voor de ander, dat hem verder brengt. Dat kan best een blog zijn over isolerende dakraamgordijnen, maar die komt niet op Woontlekker.

Begrijp me goed: je hebt zeker een goeie verpakking nodig. Zeker in de snelle en visuele wereld waarin we vandaag leven. Die verpakking kan duizenden clicks tot gevolg hebben. Maar komen ze uit bij te dunne content die niet spreekt, die niet duidelijk maakt wat de lezer er aan heeft, die geen perspectief biedt, of veel te commercieel is, dan klikt men weg. Daaag.

Er is ook een lichtpuntje, dus wanhoop niet. Digitale informatie wordt niet snel als te commercieel gevonden blijkt uit onderzoek. De afzender boet daarmee dus niet in op geloofwaardigheid en waardering. In printartikelen speelt dit veel meer. Mensen storen zich dus niet zo aan merkprominentie in online artikelen, zo wijst dit onderzoek uit. Zowel uit de literatuurstudie als uit het uitgevoerde experiment blijkt dat informatieve content leidt tot een beter merkimago, hogere betrokkenheid en meer merkvertrouwen. Respondenten zeiden dat ze het vaakst naar dit type informatie zoeken op internet.

Hoewel voor mij overeind blijft dat je content moet maken die waarde heeft voor de ander, is dat een hart onder de riem, toch? Content met vleugje commercie verhoogt merkvertrouwen blogde ik over dit SWOCC-onderzoek.

B2b: goud in handen voor bloggen met betekenis

Ga dus altijd voor betekenis. Werk je in de b2b? Dan heb je goud in handen voor betekenisvolle blogs. In de b2b draait het om kennis. In de b2b is kennis de motor van het bedrijf. Je kennis, expertise en ervaring zijn het goud voor bloggen met betekenis! Veel bedrijven en organisaties beschikken over schatten aan kennis en expertise, die heel waardevol is voor klanten en relaties.

Betekenis is de essentie van contentmarketing

Contentmarketing is een kans je verhaal te vertellen, via verschillende kanalen, op een passievolle manier. Je kunt er door verrassen en je relevantie tonen. Helpen, leren en informeren. Als je focust op wat je doelgroep interesseert en je je kennis en expertise vormt tot een ijzersterk verhaal, brengt jouw verhaal hen verder en voelen ze zich met je verbonden. En uiteindelijk zet die aanpak aan tot verkoop.
Als jouw content betekenis heeft, help je een ander verder. En dat kan dus prima via blogs!

Wel/niet/hoe/wanneer/waarover bloggen maakt onderdeel uit van mijn cursus contentmarketing. Die cursus kun je individueel (online) en in een groep (online en live) volgen. Op mijn social learning platform www.edujong.nl lees je meer over de cursussen.

Saskia de Jong

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *