Ha-Joon Chang groeide op in Zuid-Korea, dat in de 60-er jaren straatarm was. Hoe anders is het nu: het is één van de rijkste landen ter wereld. De ommekeer vond plaats doordat westerse producten er schaamteloos gekopieerd en vervalst werden. Illegaal gekopieerde boeken gaven Ha-Yoon toegang tot de universiteit van Cambridge. Hij groeide uit tot een wetenschapper met invloed.

Korea ontwikkelde zich door diefstal, lees ik in een interview met deze topeconoom in mijn krant. Die verandering voltrok zich niet door een liberale economie maar door een autoritair bewind. Zijn verhaal is vooral een pleidooi voor de hervorming van het kapitalisme, zodat armoede wereldwijd veel sneller kan afnemen.
Bij de gedachte kennis te kunnen stelen zie ik parallellen met het advies dat ik regelmatig aan menig klant en relatie geef: laat je inspireren door het succes van andere bedrijven en organisaties. Kijk wat jij daarvan kunt gebruiken en op welke manier. Zoek een rode draad die je voor je eigen onderneming kunt gebruiken, of je aanhakers vind voor je strategie.

Vind je inspiratie in de multichannel strategie van de bouwconcerns, in de (digitale) magazines van consumentenorganisaties, in de klantbeleving die de supermarkten je bieden? Of juist in specifieke voorbeelden van kleine ondernemingen? Natuurlijk, de parallel met Korea gaat niet helemaal op. Maar de markt is compleet veranderd, traditionele marketing en sales werken niet meer. De klant zoekt zelf, dus een goed voorbeeld kan helpen.
Internet brengt ons veel, maar de keerzijde is dat wie niet meedoet irrelevant wordt. Vandaag de dag moet je de toegevoegde waarde van je producten en diensten zo relevant mogelijk maken voor je klant. Hij of zij zoekt, vindt en beslist namelijk in grote mate zelf en zelfstandig. Voor antwoorden op vragen en oplossingen voor problemen.

Aandacht krijg je als je 3 zaken op orde hebt: een ijzersterke propositie met producten en diensten die mensen willen hebben. Met een beleving die mensen het leven leuker, makkelijker, aangenamer, succesvoller, enzovoort maakt. En verteld op een manier die een grote groep mensen aanspreekt. Grote én kleine toonaangevende spelers in elke markt hebben dit voor elkaar. Doe als Korea, doe als Ha-Joon: steel kennis en bouw je markt op.

Maak gebruik van de ideeën en successen van een ander voor je eigen strategie en activiteiten. Kopieer, geef er jouw draai aan en maak het eigen.

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/