Het zit er op, het jaar is voorbij. 2020 was een bizar jaar. Wat domineerde het nieuws, waar spraken we over? Het ging vaak over de waarheid, over vrijheid, over zwart en wit, over overleven. En dagelijks ging het over corona; wat het met ons doet, met de economie, met de maatschappij. Het was ook een gedenkwaardig jaar voor mij persoonlijk. Mijn bedrijf bestond 25 jaar. Dat is een generatie! Veranderde er veel in marketing en communicatie, of niet? 

Door de jaren heen zijn veel specialisaties ontstaan en steeds meer tools om het werk te doen en data te genereren, vaak geautomatiseerd. Dat maakt dat van een generalistische blik op marketing en communicatie nog nauwelijks sprake is. Er zijn veel specialisaties ontstaan in niche, markt en discipline. 

Een grote ontwikkeling in een kwart eeuw is de switch van ik-communicatie naar de klant centraal zetten. Van zenden naar dialoog. Nog niet overal lukt dat altijd even goed… Maar de ontvanger, de klant is actief; hij zoekt zelf en vindt. Hij acteert en reageert. Niet altijd tot ieders genoegen. Hij heeft macht en mogelijkheden. Er is integratie ontstaan tussen de afdelingen communicatie en marketing. Communicatie bedient zich van marketing, en andersom. Marketing is bovendien een volwassener discipline in de bouw geworden. Dus ja: er veranderde nogal wat! 

Wat niet is veranderd is de basis van het werk. Onveranderd speelt dat een boodschap nog steeds verspreid moeten worden in de markt wil je iets bij iemand doen landen en hem of haar verleiden. Ging het vroeger vaak om ‘voorlichten’, steeds meer is nu de kunst er de juiste taal voor te kiezen, het juiste verhaal te vormen, het in het juiste instrument of vorm te gieten en de juiste timing te bepalen. Want de mens wordt overspoeld met informatie.  

Tekst om te informeren en te overtuigen blijft het belangrijkste ingrediënt, en is met alle hedendaagse kanalen nu misschien zelfs hét instrument dat het verschil maakt omdat iederéén zich ervan bedient, van directeur en ondernemer tot de uitvoerenden op de bouwplaats en in de fabriek. Daarvoor zijn immers meer mogelijkheden dan ooit.  

Uiteindelijk komt het ook nu en in de toekomst neer op je verplaatsen in de ander en hem of haar bereiken met je boodschap. Dat lukt met aandacht voor de ander, op een manier die verbindt en beklijft.  

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/