Hoe krijg je als organisatie vat op de impact die je hebt? Hoe kun je publiciteit in je eigen voordeel omzetten en bouw je aan zichtbaarheid? Ga na aan welke trends in de samenleving je je logisch kunt verbinden en voeg issuedenken aan je aanpak toe.
Issues zijn gebaseerd op trends en belangrijke op dit moment zijn bijvoorbeeld klimaatverandering, milieuvervuiling en de coronavaccinatie. Men betwist de feiten en twijfelt aan de juistheid van andermans feitenkennis. De onderwerpen roepen veel emoties op, mensen voelen zich sterk betrokken. Ze gaan er de straat voor op, sturen reacties naar de krant, ventileren hun mening op sociale media. Men wil dat het issue wordt opgelost en vraagt om gericht beleid, een andere maatschappelijke keuze of een politiek besluit.

Dat klinkt allemaal nogal groots en vaag en nog niet toepasbaar voor jou? Het wordt interessant voor je als je zelf voor een issue kunt kiezen én het ontleedt tot een behapbaar onderwerp dat jou vertrouwd is. Grote kwesties kun jij niet oplossen. Bovendien: die zijn afstandelijk en triggeren niemand individueel. De consument niet, je klant, de politiek en de media ook niet. Minder plastic verpakkingen, een algeheel rookverbod, energieneutraal wonen, het zijn superbelangrijke onderwerpen. Maar voor een gemiddeld mkb-bedrijf of organisatie erg groots om je aan te verbinden en impact te maken. Hoe maak je dit concreet en laat je zien waar je voor staat? Door klein te beginnen.

Ontleden betekent een issue afpellen tot je een deelonderwerp te pakken hebt waarvoor jij oplossingen hebt, of een positieve aanpak die mensen kan activeren. Met een concrete oplossing of met handelingsperspectief om iets op een andere manier te doen. Door mensen handvatten te geven schud je ze wakker en vergroot je stapje voor stapje het draagvlak. Sla jij aan op een issue ontleedt dit dan tot iets veel kleiners dat jij vanuit jouw expertise een zetje in de door jouw gewenste richting geeft.
Daarna impact maken doe je bijvoorbeeld door het opstellen van toekomstscenario’s, of een position paper die je eigen positie en belangen verduidelijkt. Is je dat te strategisch dan zijn er legio andere vormen en middelen om mensen kennis te geven, te verbinden, of persoonlijk tot actie aan te zetten. En onthoud: alles wat je aandacht geeft groeit, jouw eigen issue dus ook!

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/