Schrik niet: traditionele marketing en sales werken niet meer. Internet heeft het hele speelveld veranderd. De klant zoekt zelf en bepaalt waar jij moet zijn en wat je moet aanbieden. De klant zit aan de knoppen; aan jouw knoppen. Vroeger kreeg je makkelijker de aandacht, vandaag krijg je de aandacht niet meer vanzelf. Op websites, netwerken, media, op podia moet je de aansluiting vinden met relevante content waarnaar de klant, de lezer, de luisteraar op zoek is. En zijn aandacht verdienen. De markt scant mensen en organisaties erop. Iedereen oriënteert zich online, voor kleine en ook voor grote aankopen.

Dertig jaar geleden waren er maar 8 communicatievormen: post, telefoon, fax, evenementen, tv, radio, print en display. Nauwelijks een generatie verder is het een veelvoud geworden. Dankzij internet. Dat verrijkt ons leven en geeft ons tegelijkertijd een overload aan informatie, keuzestress en nepnieuws. En dat leidt af. 

Er verandert veel. Wat niet verandert is de vraag naar kwaliteit. En dat betekent: niet veel communiceren, maar wel van de allerhoogste kwaliteit. Met informatie die er toe doet, waar je je klant mee helpt. Want hij is op zoek naar antwoorden op vragen, op voorbeelden hoe anderen het aanpakken, op bedrijven en organisaties die hem kunnen helpen en goede referenties hebben. Als je die snaar weet te raken, inspeelt op wat hij denkt, voelt, zegt en doet, dan kun je je onderscheiden in een overvolle markt.  

Marketing sloeg ooit graag op de eigen borst en ging vooral uit van de eigen organisatie. Nu is het klantperspectief leidend. Hoe kun je zijn werk of leven makkelijker maken, verbeteren? Dat vraagt om waardevolle informatie. En die maak je voor de klant, dus uiteindelijk ook voor jezelf. En onthoud: je doet het ook voor Google. Deze oppermachtige zoekmachine waardeert kwaliteit en is streng voor websites en content: de allerbeste content rankt het hoogst. En Google laat zich graag helpen door bezoekers zoals jij en ik.  

In de zakelijke markt ben je in het voordeel. Veel en zeker grote orders worden nog steeds aan tafel gesloten, maar voorafgaand speelt een digitaal proces. En hoe groter de order, des te groter het team dat de beslissing voorbereidt en naar des te meer content wordt gezocht. Speel er op in en profiteer ervan. Put uit je kennis, ervaring en expertise en maak dat de basis voor je marketing en sales. De aandacht krijg je geheid en heb je verdiend.   

 

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *