HAK heeft iets nieuws en ik vind het meesterlijk: een bord voor het kroost dat moeite heeft met groente eten, Het Helpende Bord. Het lijkt niet op een typisch kinderbord en helpt kinderen met groenten eten. Ik moest direct denken aan het principe van ‘nudging’. Wel eens van gehoord? De bedenker van nudging is de Amerikaanse professor Richard Thaler.

Met nudging help je mensen betere beslissingen te nemen. Het betekent mensen een duwtje in de rug geven door het gewenste gedrag aantrekkelijk te maken, terwijl alle keuzes voor mensen openblijven. Doordat mensen veel beslissingen nemen op de automatische piloot, kun je ze met nudging een duwtje in de richting geven, die jij ze in wilt hebben. Je verleidt ze op een subtiele en eerlijke manier, niet schimmig, maar transparant.

Nudging helpt bij maatschappelijk getinte onderwerpen met heldere doelen. Zoals donorregistraties, belastingaangifte en ook: energiebesparing en energiezuinig wonen. Zaken waarvan we weten dat ze nodig en wenselijk zijn, misschien zelfs onontkoombaar, maar waarop we mogelijk niet zitten te wachten. Kan ook zijn dat we er nooit bij stil hebben gestaan.

Voorbeelden? De vlieg in het urinoir, wie kent hem niet? Bedacht door de luchthaven Schiphol, en internationaal toegepast. Hij zorgt voor 80% minder sproeiers. Dat scheelt heel veel schoonmaakkosten! Zonder dat de mannen het door hebben, vertonen ze het gewenste gedrag: ze plassen niet meer over de rand.

Hoe kun jij jouw klanten een zetje in de richting geven die jij wenst? Fun en humor zijn belangrijke versnellers. Wat dacht je van het metrostation in Hamburg dat als atletiekbaan werd uitgevoerd? Veel meer mensen namen de trap naar boven. Ik weet het: echt goede humor ligt niet zomaar voor het oprapen. Maar denk bijvoorbeeld eens aan een toilet- en douchewagen al in de verbouwingsofferte aanbieden, evenals het geven van garanties of meer dan gemiddelde service bieden. Niet zo spannend, maar zeker een zetje!

Nog even over het groentebord. Kinderen spiegelen zich aan hun ouders en eten meer als ze van een vergelijkbaar (keramieken) bord eten. Het grote formaat doet de hoeveelheid groente minder lijken en het kuiltje voor de groente ook. Door de kleurstelling (wit bord) wordt de groente smaakvoller ervaren. Het bord zet het kind zintuigelijk op het verkeerde been en verleidt tot het eten van meer groenten dan anders. Op meerdere fronten een meesterlijk zetje in de goede richting door deze conservenproducent.

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/