Dit is geen column over dat de bank je belt met het verzoek geld naar een kluisrekening over te maken. Of dat je dochter je vanaf een onbekend telefoonnummer appt met het verzoek een paar grote rekeningen te betalen. Die verhalen ken je, we werden er meermaals over gealarmeerd in 2020. Online oplichting leverde vorig jaar honderden slachtoffers op.

Deze column gaat over het vervolg ervan. De volgende stap is dat je dochter je belt met hetzelfde verzoek. Het is onmiskenbaar haar stem. Maar ze is het niet. Het is een computerprogramma dat getraind is met haar stem. Best beangstigend, want het wordt steeds lastiger om te bepalen of het echt of nep is. Technologie is prachtig, we kunnen niet zonder, mits het goed wordt ingezet. Een computer die beelden maakt voor films of games? Prima! Een muziekstuk? Ik heb er geen problemen mee.
Het gaat fout als die creaties worden ingezet om te misleiden. Filmpjes die worden gemaakt of verbouwd zodat mensen iets zeggen wat ze nooit hebben gezegd of niet zouden kunnen zeggen. Stemmen blijken eenvoudig te kunnen worden gekloond. Foto’s ook en dat levert soms pijnlijke situaties op.

Hoe afwijkender het nieuws, hoe meer en beter het wordt bekeken en gelezen. En des te meer clicks en views. Google, Facebook, Twitter, Instagram beslissen bijna wat wij zien en geloven. Het wordt steeds lastiger om te bepalen of informatie klopt of niet.
Er zijn websites met foto’s van mensen die niet bestaan. Met interieurs, schilderijen, songteksten die niet uit het creatieve brein van een maker zijn ontsproten. Ze zijn met kunstmatige intelligentie gemaakt. Er zijn apps die je gezicht ouder of juist jonger maken. Ook je stem en video’s van jou kunnen kunstmatig worden ingevuld. Zo creëer je in de nabije toekomst een digitale avatar van je eigen authentieke zelf, die 40 talen kent. Voorbeelden van kunstmatige teksten zijn er al langer, voor eenvoudige productteksten bijvoorbeeld. Ook bestaat al software om veel grotere teksten te genereren. Ik vind het fascinerend, maar we moeten ons gezond verstand blijven gebruiken.

Wat gelukkig voorlopig onveranderd blijft, is de nood aan authentieke en waardevolle informatie waar je klanten wat aan hebben. Aan teksten met emotie die alleen van jou en jouw organisatie kunnen komen. Omdat jij daar werkt, en je collega’s, met een echt kloppend hart voor de zaak.

PS: hoe zeker ben jij ervan dat de tekst die je zojuist las geschreven is door een mens van vlees en bloed?

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/