Ken je dat, herken je dat? Je bent trots op je bedrijf, op de organisatie waarvoor je werkt, staat vierkant achter de producten en diensten. En je wilt het wel van de daken schreeuwen, want iedereen moet het weten. Niet doen!
Sla er maar eens een folder of brochure op na, of bekijk een website. In veel gevallen is het – vanaf pagina 1 of de homepage – struikelen over opsommingen met argumentaties over de ins en outs van de afzender en de voordelen van producten en diensten. Zonder de uitdagingen of de problemen van de doelgroep te benoemen 

Uit onderzoek blijkt dat negativiteit beter werkt. Negatieve dingen doen mensen meer. Duizend euro verliezen doet dubbel zoveel pijn als het plezier vooraf van duizend euro winst. Denk in je communicatie en marketing dus eerst in problemen en daarna pas in kansen. Neem die als uitgangspunt voor een verhaal waarin je zeker, maar niet direct, jouw oplossingen verwerkt. Werk er doelbewust naar toe. En dat begint op de homepage, maar voer je natuurlijk ook in de andere pagina’s en de nieuwsberichten door. En ook in commercieel drukwerk trouwens. 

Maak je doelgroep ontevreden of onzeker. Dat geeft ze de energie om een oplossing te zoeken: jouw oplossingen.
Hoe je dit toepast?

    1. Begin met het benoemen van problemen, dan krijgt men negatieve associaties.
    2. Benoem oorzaken.
    3. Geef je visie: jouw aanpak en kwaliteiten als reactie op wat er in de markt, bij de doelgroep speelt. Daarmee creëer je positieve emoties.
    4. Noem oplossingen: je aanpak, je producten en diensten.
    5. En geef daarna aan wat de lezer moet doen: op de (bestel)knop drukken, iets aanvragen of downloaden, zich ergens voor aanmelden of: jou bellen.

Zo bouw je iedere pagina op: door vooraf te bedenken welk probleem het onderwerp oplost, aanpak en oplossingen te beschrijven, met een duidelijke ‘call to action’ wat je van de lezer verwacht. Dit bepaal je steeds voor iedere pagina opnieuw. 

Er zijn veel websites met een wirwar van knoppen en verleidingspogingen door te klikken. Bij een klant telde ik tijdens de reorganisatie van de website er meer dan 20 op de homepage. Waar dit toe leidt? Niet naar de juiste pagina, maar naar keuzestress. En uiteindelijk niet naar kiezen, maar afhaken. Verplaats je altijd in de schoenen van de doelgroep en durf te kiezen. Neem hem mee in je verhaal, zodat hij begrijpt dat jij zijn wereld kent. Wat maakt hem onzeker? Jij hebt de oplossing, op iedere pagina opnieuw. Maar schreeuw het niet direct van de daken. 

 

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/