Op pad voor een afspraak bij de klant op kantoor, in de vergaderzaal met het team, het is allemaal passé. De meeste contacten verlopen nu online. Ben jij net als ik ook geswitcht naar digitaal werken? Werk je vanaf huis en rol je van de ene online meeting in de andere? De voordelen zijn legio, maar mijn hoofd zit soms erg vol, merk ik.  

De wereld wordt niet meer hoe hij was, hoe jij er in acteert verandert ook. Hoe kom je er achter wat nodig is om het verschil te maken? Elke crisis is een kans, ook als je vooral onzekerheid om je heen ziet. In veel sectoren zijn bedrijven en organisaties nu aan het overleven, tot de volgende maand of misschien tot na de zomer. Hoe begrijpelijk ook, de focus moet vooral liggen op de tijd die er na komt. Dat betekent nu al concreet verder kijken dan naar dit jaar alleen. 

Ons versneld online gaan (samen)werken en het werken op afstand kan de opening zijn naar opschaling van digitalisering van je marketing en sales. Wie eerder niet wist hoe je thuis op de server van de zaak moet komen, hoe je een online meeting organiseert of eraan deelneemt, hoe je een webinar modereert, heeft dat nu allemaal onder de knie! Ook je klant heeft er in no time grote stappen in gezet en er de voordelen van ontdekt, tot en met de babyboomers aan toe. Natuurlijk, er gaat niets boven de persoonlijke contacten die je met klanten en partners hebt, boven het elkaar in de ogen kunnen kijken, het sparren onder het genot van een kop koffie, of wie weet een borrel. Maar die tijd is nog niet weergekeerd. 

De nieuwe zakelijke werkelijkheid vraagt een andere aanpak. En geeft ongekende kansen als je meebeweegt met de stroomversnelling van de technologie. Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door je website meer selfservice te maken, of je klantcontacten te automatiseren met elkaar opvolgende emailings. Kortom: door het pad dat je klant aflegt om tot aanschaf over te gaan – inclusief de ervaring die hem dit oplevert – digitaler te maken. Je marketing en sales digitaal opschalen heeft als belangrijk voordeel dat je data genereert die van onschatbare waarde zijn om er volgend beleid op in te richten en zelfs nieuw aanbod op te ontwikkelen. Wie (meer) digitaal gaat kan versneld nieuw perspectief creëren. De basis heb je voorjaar 2020 gelegd. 

 

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *