Aanpassingen. Ik leerde het al tijdens de biologieles op de middelbare school. Het dier dat zich blijvend weet aan te passen aan zijn omgeving, overleeft. Aanpassen is ook voor mensen en organisaties aan de orde van de dag. En nu hotter dan hot. De wereld staat op zijn kop, het coronavirus legt alles plat.  

‘Survival of the fittest’ is de term die de Engelse natuuronderzoeker Charles Darwin gebruikt in zijn evolutietheorie. In de natuur kan dat beter vluchtgedrag of een betere camouflage zijn. Je hoeft niet groot of extreem slim te zijn om betere overlevingskansen te hebben. De mate waarin je als bedrijf kunt aanpassen maakt of je ‘the fittest’ bent. Daarom blijft mijn kwaliteitsoproep ook in deze gekke tijden: breng informatie die er toe doet, niet te veel, niet te weinig en op een onderscheidende manier.  

Kun je dan gewoon blijven communiceren, kan marketing in tijden van Corona? Ja natuurlijk, dat is goed voor jezelf, je organisatie en de economie. Stilstand is achteruitgang, dus tijd om in actie te komen! Pas je aan aan de veranderde omstandigheden. Ga anders denken, dan overleef je.  

Een paar voorbeelden hoe je de actualiteit kunt omarmen. Direct na de start van de nationale thuiswerkperiode adviseerde ik een klant om niet-gebruikers gratis toegang te geven tot hun online kennisbibliotheek ‘om het ongemak van thuiswerken een beetje te verzachten’. Binnen 3 dagen waren er meer dan 60 aanvragen, met leuke en persoonlijke reacties. Geen marketingactie had bij hen ooit zo’n interesse opgeleverd. Ik gaf een uitgever advies hoe ze de adverteerders van een regionaal toeristisch magazine informeert dat het blad niet met Pasen uitkomt maar met Pinksteren: via een persoonlijke kaart waarin ze het besluit toelicht met een zakje paaseitjes. En ik hielp een klant op weg met een online vergadersysteem zodat geplande bijeenkomsten gewoon door kunnen gaan. 

Management- en marketinggoeroe’s vertellen ons al decennia lang dat succes afhangt van de continue drang het beter te doen. Verbeteren en routine doorbreken is nog nooit zo actueel geweest als nu. Je ontkomt er niet meer aan, in welke situatie je bedrijf zich ook bevindt. Het nieuws verandert met het uur. Aanpassen aan nieuwe situaties is wat je te doen staat, we gaan onzekere tijden tegemoet. Pas goed op jezelf, zorg voor elkaar en survive! 

 

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *