Ineens is alles anders, de tijd voor Covid-19 lijkt héél erg lang geleden. Weinig is nog zoals het was. Niemand weet hoe lang de crisis gaat duren en hoe groot de schade wordt. Leer er maar mee omgaan. Hoe doe je dat? Ben je aan het schuilen of kies je een strategische koers?
Het is de hoogste tijd het heft in handen te nemen. Je hebt geen keuze. Je kop in het zand steken, beslissingen uitstellen, plannen on hold zetten. Het is begrijpelijk, iedereen is bang en onzeker. Maar nu durven kiezen geef je straks voorsprong als de boel linksom of rechtsom weer gaat draaien. Zelfs als het betekent dat je eerst stappen terug moet zetten.  

Dit is het moment voor bedrijven en organisaties om zich te onderscheiden, te innoveren en maatschappelijke verantwoordelijkheid te tonen. Wie nieuwe wegen zoekt en inspeelt op nieuwe vragen overleeft. In moeilijke tijden worden je sterktes en zwaktes des te duidelijker zichtbaar. En leer je jezelf (nog) beter kennen. Dat geeft je richting voor de kant die je uit kunt. Leg de basis voor een nieuwe toekomst en treedt de veranderde wereld met open blik tegemoet. 

Iedere verandering heeft een sterke leider nodig. Juist deze tijd heeft een leider nodig die zich kwetsbaar opstelt. Die plannen durft te maken voor een ongewisse toekomst met grote uitdagingen op ons pad. Een goede leider creëert ruimte voor verandering door te luisteren naar anderen. Daarbij is diversiteit essentieel. Teams met een diverse samenstelling nemen slimmere beslissingen, komt steevast uit onderzoek naar voren. 

Ben je bang dat je omvalt, of word je meegesleurd door een ander? Ga nieuwe ideeën uitproberen, durf creatief te zijn. Fouten maken is niet erg, doen anderen ook. Hoe doe je dat in jouw bedrijf, in jouw organisatie? Vraag je team naar hun ideeën, vraag je klanten waar ze mee worstelen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, ze vinden het fijn als je het hen vraagt. Bovendien en minstens zo belangrijk: vragen stellen geeft je heel veel informatie, de antwoorden zullen je verrassen en inspireren. Ze geven je ideeën hoe je je klanten kunt helpen in deze nieuwe zakelijke werkelijkheid. Voor je organisatie creëer je nieuw perspectief en wie weet een nieuw of doorontwikkeld portfolio. Samen én op eigen kracht.  

 

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/