Het geld zit in je email lijst, zeggen ze wel eens. Ik hoor hem vaker in het Engels: ‘the money is in the list’. Ken jij die ook? Email is nog steeds alive & kicking. Je hoort wel eens het tegenovergestelde beweren, maar niets is minder waar. Wie checkt zijn email dagelijks, wie begint er de dag mee? Vrijwel iedereen durf ik te beweren. Email is dus een heel goed kanaal om je klanten te bereiken, misschien wel het beste. Waarom? Het is je eigen kanaal. Linkedin, Facebook, Twitter, dat zijn niet je eigen kanalen. Je hebt er een account, je bent er actief, hebt volgers. Maar de controle heb je er niet over, die ligt bij een ander.  

Sociale media zijn heel goed bruikbaar om bekend te worden, je expertise en passie te etaleren, en niet te vergeten je netwerk te bouwen. Je moet ze dus zeker gebruiken. Maar zet ook email in om je klanten en relaties te bereiken met je nieuws, projecten en aanbod. Iedereen heeft een email adres, je kunt iedereen bereiken.
Vergeleken met sociale media is het allergrootste voordeel dat jouw email in de inbox van de ontvanger terechtkomt. Een update op Linkedin is vluchtig en wordt misschien nét door de ander gemist. Maar mijn eigen inbox stroomt al over’, ik hoor het je zeggen, en je hebt ook mails in de ongewenste en onbelangrijke lijst. Tuurlijk. Stuur daarom waardevolle informatie, deel je kennis. Daar wordt op gewacht. 

Voor velen is email zo gewoon, dat men er niet bij stilstaat hoe krachtig het eigenlijk is. Een email aan je klanten en relaties is persoonlijk en kost je bijna niets. Mensen moeten jouw email wel willen ontvangen. Heb jij kennis die voor de ontvanger waardevol is, waar hij wat aan heeft? Verplaats je in de klant en bedenk wat hij van jouw bedrijf, producten en diensten wil weten. Waarmee beantwoord je zijn vragen, wat los je voor hem op? Maak er een overzicht van. Ik weet zeker dat je een lijstje van minstens 10 items noteert. 

Natuurlijk: wil je mensen mailen dan moet je een lijst hebben. Zet die wat mij betreft dus bovenaan je (marketing)acties. Een lijst hebben is één, de lijst uitbouwen is twee. Dat doe je door te promoten dat men er op kan komen. En dat wil iedereen graag als je waardevolle informatie deelt. Het lijkt Jip-en-Janneke, en eigenlijk is het dat ook. Zorg dat je waarde biedt, dan zijn al je mails gewenst. 

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/