Het Formule 1-circus heeft ons land al lang weer verlaten. Lewis en onze Max achtervolgen elkaar nu elders in de wereld. Mijn krant vergeleek hun strijd met de duels tussen Ayrton Senna en Alain Prost, eind jaren 80. Wat opmerkelijk was: coureurs hadden in die tijd warme banden met de pers. De Formule 1 was klein en toegankelijk, de pers reisde mee de wereld rond. Dus men sprak elkaar vaak, ook informeel. Prost kende alle Franse journalisten en wist het precies wanneer iemand op goede voet met Senna stond. Om hen vervolgens te negeren. Tegenwoordig is er meer afstand en minder toegang tot de coureurs. En ze richten zich via sociale media nu rechtstreeks tot hun fans.

Voor interesse van de journalist heb je weliswaar iets nieuwswaardigs nodig, maar dat hoeft geen snelle bolide te zijn of iets anders sensationeels. Dat betekent dat goed bekend zijn met journalisten en hun interesse hebben, echt niet alleen is weggelegd voor topsporters of andere beroemdheden. Een journalist zoekt waardevolle informatie voor zijn of haar lezers en kijkers. Hij (zij) bericht graag over iets nieuws. En nieuws is iets waarover nog niet eerder is geschreven. Maar nieuwswaarde, dat is andere koek. De lezer bepaalt of iets waarde heeft. Dus je moeten weten waar je doelgroep naar zoekt, wat problemen zijn, waarmee je klanten kunt helpen.

Het belang en de kansen van deze vorm van gratis aandacht in de media wordt zeker niet minder, integendeel. Meer aandacht voor de kwaliteit van informatie speelt je in de kaart. Oorzaak: nepnieuws, overload aan info en social media. Evenals de vergrote aandacht voor het verhaal en achtergrond: mensen zoeken waardevolle informatie om over iets te kunnen besluiten. Gingen ze vroeger naar de winkel en keken ze thuis de catalogus door, nu struinen ze het internet af, de hele dag (en nacht).

Heb je een methode om aan je relaties te bouwen voor je business? Neem daar ook de media in mee. Als je de media frequent laat horen en zien met welke nieuwe dingen je bezig bent of bij betrokken bent, groeit je expertstatus. Je bent zichtbaar en herkenbaar. En dan wordt het wederkerig: als je wordt gezien als expert vraagt een journalist jou om ideeën, kopij en interviews; je wordt een nieuwsbron. Op de redacties zitten mensen die openstaan voor wat de markt hen voorstelt. Zorg er wel voor dat de commercie er niet van afdruipt, plaats dan liever toch die advertentie. Bouw een band met ze op, jouw nieuws wordt graag geplaatst. Dat is een ijzersterke formule!

Gepubliceerd in Bouwmagazine, gedrukte editie.

https://www.bouwmagazine.nl/