Content van kwaliteit maken en bewaken

Home » Marketing » Contentmarketing » Content van kwaliteit maken en bewaken
content maken bewaken

Of je wel kennis wilt delen in de markt is geen vraag meer. Iedereen deelt tegenwoordig online kennis en expertise. Logisch, want het is goed voor het opbouwen van vertrouwen als je laat zien dat je ergens veel van weet en er verstand van hebt. Hoe bouw je je expertstatus op zodat de klant je vertrouwt en voor jou kiest? Begin met de hulp van Google in te roepen voor het maken van je content! Het EEAT-model helpt je met content van kwaliteit te maken en te bewaken.

De hulp van Google kun je natuurlijk op meerdere manieren inroepen en dat doe je dag in dag uit. Google helpt jou ook de kwaliteit van je online content te bepalen en verbeteren met richtlijnen die het bedrijf zelf ontwikkelde om zijn eigen werk te kunnen doen. De zoekmachine helpt jou met:

  • EEAT-model – Bevat 4 kernwaardes die de kwaliteit van webpagina’s bepalen. Het was eerst het EAT-model: Expertise, Authority en Trustworthiness. De E die er bij kwam staat voor Experience.
  • Checklist kwaliteitswebsite – Deze publiceerde Google al langer geleden in een Nederlandse blog, maar de inhoud heeft nog niets aan kracht ingeboet en is uitstekend bruikbaar om erbij te houden als je zelf aan het schrijven of plannen bent.

Liever luisteren dan lezen?

Ik maakte ook een podcast waarin je dit verhaal kunt beluisteren. Daarin ook een uitstapje met een pleidooi dat het echte handwerk zijn waarde behoudt! Met een echte tekst, die niet door computers is gemaakt, kun je je zeker nu meer dan ooit onderscheiden. Laat daarom echte mensen echte informatie blijven maken! Dat wordt schaarser en je weet: wat schaars is wordt waardevoller. Dat betekent dat je met authentieke en oorspronkelijke content het verschil maakt. Er zit karakter in en daarmee kun je je nu en straks meer dan ooit onderscheiden in de markt (en Google helpt je er graag bij).

Hier vind je het origineel van deze SPREX podcast

Van EAT naar EEAT-model

Het was eerst het EAT-model, de 3 letters staan voor Expertise, Authority en Trustworthiness. Dit zijn de kernwaardes waarmee Google de kwaliteit van webpagina’s beoordeelt en bepaalt. Het is steeds belangrijker om kwaliteit te bieden aan mensen die op zoek zijn naar informatie, zeker in de b2b. Om in de zakelijke markt business te hebben en houden wil je immers vertrouwen opbouwen met bewezen kwaliteit.

Google gebruikt het model om te bepalen of de systemen voor zoekranglijsten nuttige en relevante informatie bieden. Zouden mensen vinden dat de resultaten die ze krijgen blijk geven van EAT, dat wil zeggen: van expertise, kennis en deskundigheid, van autoriteit of gezaghebbendheid en van betrouwbaarheid?

Omdat Google de resultaten nog beter wilde kunnen beoordelen, kreeg EAT er eind 2022 een E bij: ervaring. De ervaring die je hebt met een product, dienst of ander onderwerp weegt dus nu ook mee in de ranking van zoekresultaten.

Die ervaring moet blijken uit de inhoud dat deze is geproduceerd met een zekere mate van ervaring, zoals bij het echt gebruiken van een product, iets te hebben bezocht of wat een persoon heeft ervaren. Hiermee heeft Google de richtlijnen voor het maken van hoogwaardige content nog duidelijker gedefinieerd, en dat biedt ook goede houvast voor bedrijven en marketeers.

EEAT-model Google content van kwaliteit maken en bewaken

Google checklist kwaliteitswebsite

Ik denk niet dat het nodig is je helemaal voor te kauwen wat de waardes expertise, deskundigheid en betrouwbaarheid in de praktijk (en in de ogen van Google) inhouden. Noch hoe ze voor jou kunnen werken. Je komt er heel snel zelf achter! Want Google publiceerde in 2011 al een checklist in de Nederlandse taal die je helpt content van hoge kwaliteit te maken. Scoor je goed op de aspecten die daarin staan, dan kun je goed zichtbaar worden in de zoekresultaten.

Het EEAT-model is een belangrijk raamwerk dat Google gebruikt om de kwaliteit van content te beoordelen. Het helpt niet alleen je zoekmachinepositie, maar bouwt ook vertrouwen op bij je publiek. Laten we eens kijken wat dit model inhoudt en hoe je het kunt toepassen in je contentstrategie.

De onderstaande vragen zijn geïnspireerd door Google’s Panda-algoritme, dat in het verleden werd ingezet om de kwaliteit van content te verbeteren en ’thin content’ te filteren. Hoewel deze vragen niet specifiek onderdeel zijn van het EEAT-model, bieden ze een handige leidraad om kritisch naar je eigen content te kijken. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Toon ik de expertise van de auteur duidelijk aan (bijvoorbeeld via een bio of referenties)?
  • Zijn mijn bronnen betrouwbaar en up-to-date?
  • Heb ik bewijs geleverd voor mijn claims, zoals onderzoek, data, of cases?
  • Is mijn content consistent met de positionering van mijn merk en autoriteit in de markt?
  • Hoe wekt mijn website vertrouwen bij de lezer (SSL-certificaat, contactinformatie, privacybeleid)?

Deze en nog meer punten worden gebruikt voor het algoritme dat de kwaliteit van pagina’s beoordeelt. En dat geeft ons inzicht waarnaar Google kijkt.

Schrijf voor mensen, niet voor Google

Je hebt het vaker gehoord en gelezen: optimaliseren van content online moet je niet doen om Google te plezieren, maar doe je voor je doelgroepen. Schrijf dus vooral voor mensen, dát wekt vertrouwen!

Zet dus altijd boven aan je lijst dat je content van kwaliteit maakt waar je klanten en relaties wat aan hebben en hen verder helpt. Die antwoorden geeft op de vragen die ze hebben en waarmee ze hun problemen kunnen aanpakken Nog een paar andere tips die je website eenvoudig al kunnen helpen:

  1. Voeg de auteur toe bij content, of informatie waar ze jou of je bedrijf kunnen bereiken
  2. Houd de kwaliteit van content continu in de gaten: lage kwaliteit van een enkele pagina kan de website in zijn geheel benadelen
  3. Update en verbeter content en verwijder desnoods verouderde pagina’s, niet alle content is aan te passen

Bouw vertrouwen op als dé expert

Het vertrouwen van je klanten en andere doelgroepen gaat niet alleen over wat je levert. De klant moet ook vertrouwen hebben in jouw organisatie en in jou en je team. Je bouwt vertrouwen op met eerlijkheid, duidelijkheid en transparantie. Overtuig je klanten door te laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied, met je expertise, deskundigheid en betrouwbaarheid. Inzicht in EEAT kan je helpen! Het vertrouwen van de klant in jou stijgt als jij als beste wordt gezien. Als de expert. Vertrouwen is ook een persoonlijke kwestie, het stijgt namelijk als de persoon, de verkoper zelf goede sociale en communicatieve vaardigheden heeft. Misschien is klantcontact wel net zo belangrijk als de kwaliteit die je levert.

Neem Google’s EEAT-hulp aan!

Het is in Google’s belang betrouwbare informatie weer te geven, dat telt vooral over onderwerpen waarbij de kwaliteit van de informatie essentieel is. Ze hopen steeds beter de nuances weer te geven van hoe mensen naar informatie zoeken.

Deze richtlijnen zoals EEAT en de checklist waarover ik hier schrijf, gebruikt Google zelf om haar prestaties te evalueren en te verbeteren. Ze kunnen tegelijk heel erg nuttig zijn voor jou als je je werk in het algemeen wilt verbeteren om daarmee bijvoorbeeld beter in Google tevoorschijn te komen.

EEAT ook bruikbaar als onderscheid van AI-teksten

Ik denk dat het model van Google en de Google checklist prima hulpmiddelen zijn voor het maken en bewaken van je online content. De 4 kernwaardes gebruiken als toetssteen voor je marketing is ook zeer relevant in het onderscheid met AI-teksten.

Wanneer jij door hebt hoe Google de begrippen Expertise, Experience, Authority en Trustworthiness op de pagina’s van jouw site waardeert, kun je de kwaliteit van je content een boost geven. Ik ben ervan overtuigd!

Dus: print ze uit, leg ze naast je toetsenbord, hang ze op. Want deze hulp van Google is een heel goede maatstaf voor alles wat jij aan marketing en communicatie doet!

Saskia de Jong

Saskia de Jong – marketeer en mediamaker

Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.

Vergelijkbare berichten