Content met vleugje commercie verhoogt merkvertrouwen
Vraag je je af of het beïnvloeden van de lezer met commerciële teksten online contraproductief werkt? Gooi je twijfels overboord. Een SWOCC-publicatie over contentmarketing wijst uit dat informatieve content met een vleugje commercie leidt tot een beter merkimago, hogere betrokkenheid en meer merkvertrouwen. Aan de slag dus met relevante online content, met kennis die het waard is te delen! Ik geef je alvast mijn checklist mee.
Eerder hield ik een warm pleidooi over het belang van relevante link building, de kunst van het schrijven en het delen van kennis die klopt en logisch is. En de consument te geven wat hij verdient: content waar hij wat aan heeft en hem verder helpt. Daarop sluit de SWOCC-publicatie over contentmarketing aardig aan. Uit het onderzoek waarop deze uitgave (begin 2016) is gebaseerd, blijkt dat informatieve contentmarketing effectiever is dan informatie die entertaint. Menig marketeer wist dat natuurlijk allang, of hoopte het. Mooi dat het door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie wordt bevestigd.
Zowel uit de literatuurstudie als uit het uitgevoerde experiment blijkt dat informatieve content leidt tot een beter merkimago, hogere betrokkenheid en meer merkvertrouwen. Respondenten zeiden dat ze het vaakst naar dit type informatie zoeken op internet.
Digitale info vindt men niet snel te commercieel
Opvallend is dat uit het onderzoek blijkt dat digitale informatie niet snel te commercieel wordt gevonden en de afzender daarmee inboet op geloofwaardigheid en waardering. In printartikelen speelt dit veel meer. Mensen storen zich dus niet zo aan merkprominentie in online artikelen, zo wijst dit onderzoek uit.
Blij? Ja! Met de uitkomsten uit dit onderzoek ben ook ik natuurlijk blij. Ik ben dagelijks bezig om goeie inhoud te maken. Om iets te bedenken, te schrijven, dat er toe doet. Dit onderzoek bewijst dat die dagelijkse zweetdruppels dus iedere dag opnieuw de moeite waard zijn!
Mijn checklist informatieve content maken
- Maak een overzicht en indeling van onderwerpen
- Zoek de insteek en de haakjes; haak aan bij een actualiteit
- Bepaal wie schrijft: eigen mensen of een externe schrijver (met autoriteit)
- Zoek de balans: balanceer tussen kennis en promotie
- Besteed tijd aan een treffende titel, pakkende lead, aantrekkelijke tussenkoppen en de onmisbare CTA
- Echter: laat SEO niet leidend zijn, schrijf voor mensen
- Verrijk de tekst met interne en externe links
- Zoek of maak passend beeld en denk ook aan de alt-tekst
- Kies het juiste kanaal voor de tekst
- Rol kleine stukjes inhoud uit op andere social kanalen
En last but not least…
Laat je niet leiden door je kalender, praat als je wat te zeggen hebt!
Hoe je media-aandacht kunt opbouwen door je expertise te delen, lees je in dit blog. Met 4 uitgewerkte voorbeelden die je kunnen inspireren en praktisch stappenplan.
Heb jij goeie tips? Deel je kennis en ervaring en voeg ze toe!
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.