Mijn fiets, die heb ik al een jaar of 25. Da’s in ons land niks bijzonders. Niet verbazend: onze fiets voert de top 5 van meest gerepareerde spullen aan, gevolgd door laptop, naaimachine, telefoon en klok. Hoe anders is het als kleding, speelgoed, strijkijzer, koffer en koffiezetapparaat kapot gaan. Tweederde van de Nederlanders is ervan overtuigd dat het dan goedkoper is een nieuw product te kopen. De SIRE campagne ‘Waardeer het repareer het’ roept op om minder spullen weg te gooien. In lijn met deze duurzame oproep spoor ik je aan: geef je content een tweede leven. Hoe? Door content te updaten. Jouw waardevolle informatie kan langer mee dan je denkt!

Je hebt de SIRE campagne vast al eens voorbij zien komen met de oproep een kapot product vaker te laten repareren, of zelf op te knappen, dat kan ook. ‘Repareren is goed voor de portemonnee, voor het milieu en voor je trots’, aldus de tekst op de site. We gooien veel waardevolle spullen weg. Wekelijks wordt in Nederland 10,9 miljoen kilo elektrische apparaten en textiel afgedankt. En nog veel meer dat met een reparatie vaak nog prima mee zou kunnen. Een heel goed initiatief.

Word je bewust van de waarde van je spullen, daar gaat het om met deze campagne.

Ik dacht nog een stukkie verder: ook je waardevolle content kan langer mee dan je denkt.

Trots als je iets repareert

Als je iets repareert:

  • Ervaart 91% van de mensen trots
  • Doet 77% dat na eerder reparatiesucces
  • Heeft 82% het idee goed voor het milieu bezig te zijn

Toch let 1 op de 13 consumenten er bij aanschaf maar op of het product makkelijk te repareren is. En de meeste mensen laten een product niet repareren als vervangen minder dan 100 euro kost.

(bron De Volkskrant 14.9.19)

Content kan langdurig rendement opleveren

Nou, genoeg op je milieubewustzijn ingepraat.

De content, daar wou ik het met je over hebben.

Content in een blog, whitepaper, artikel, brochure, kan je langdurig rendement opleveren. En langer dan je in eerste instantie denkt. Maar daar moet je wel wat voor doen. Als je ook op de langere termijn de aandacht vestigt op de informatie en de waarde ervan, blijf je in beeld bij je doelgroepen en bouw je aan je positie in de markt. En dat wordt steeds belangrijker, dus contentmarketing ook.

Waarom het zo nodig is om steeds weer opnieuw te werken aan content? Een onderzoek in de VS over de levensduur van blogs geeft keiharde resultaten die je misschien niet zo hoopvol stemmen:

  1. De eerste 50% views van een blog wordt in de 1e 10 dagen bereikt.
  2. De groei naar 75% van het verkeer wordt gegenereerd in de eerste 30 dagen.
  3. Daarna vervliegt de aandacht snel en zijn de views nihil. De blog verdwijnt in de vergetelheid als- ie niet meer wordt gepromoot.

Content moet ook op de langere termijn zijn waarde behouden. En kan misschien nog waardevoller worden. En dat doe je door de content te updaten.

Helaas, zoals vrijwel met alles, dit gaat niet vanzelf.

Content updaten

Content updaten doe je met goede content voordat-ie echt stoffig begint te raken.

Goede content kun je zonder moeite gedurende een langere tijd delen, meerdere malen en op meerdere kanalen. Updaten – het woord zegt het al – is eerder gepubliceerde content verbeteren of actualiseren zodat je deze bijvoorbeeld in een andere periode weer opnieuw kunt promoten met geactualiseerde informatie.

Je hoeft dus niet steeds nieuwe content te maken, kijk eerst wat je kunt verbeteren, actualiseren of uitbreiden.

Steeds nieuwe content maken is niet aan te bevelen. Zoals je hier boven las krijgen je blogs in de eerste 30 dagen de meeste views. Daarna komt er nog maar weinig bereik bij. Op sociale media is de zichtbaarheid nog veel korter. Dezelfde content kun je dus best vaker promoten. Het betekent extra kansen voor de content die een update heeft gekregen. Deze verspreid je als was het nieuwe content.

Voorbeelden van content updaten

Content updaten, het klinkt ingewikkeld, maar is het niet per se. Een paar voorbeelden hoe je content kunt updaten:

  • Best presterende content samen in artikel
  • Update in nieuw jaar met nieuwe info
  • Blogs eigen site later op andere platforms
  • Nieuwe/actuele praktijkcase toevoegen
  • Opsomming uitbreiden: van 10 naar 15, naar 20, enzovoort
  • Aanvullen met nieuw beeld

content updaten

Hoe je content update

Zoek de best presterende content op je website bij elkaar en wijdt daaraan een artikel met links. Geef een actualisatie in een nieuwe periode of nieuw jaar – en zet er boven dat het een update is met maand en jaar erbij.

Ga eerst bestaande content verbeteren, actualiseren of uitbreiden, maak daarna pas nieuwe

Publiceer eerder geplaatste blogs op je eigen site na enige tijd op andere platforms. Zeker als die een groter bereik hebben is dat interessant. Pas de inleiding, tussenkoppen en eventueel nog iets meer aan. Dan voorkom je in ieder geval dat er sprake kan zijn van duplicate content, identieke content op 2 plekken.

Voeg aan een blog een nieuw en actueel praktijkverhaal toe en pas het beeld daar op aan. Breid een overzicht van 10 stuks uit met 5 nieuwe.

Nog een belangrijke laatste tip: vergeet niet de links te checken van de content die je al eerder hebt gemaakt. Het is goed mogelijk dat ze niet meer werken.

Wat je natuurlijk altijd weer kunt doen, is bestaande content waarvan je weet dat die het goed doet, gewoon nogmaals delen en promoten. Daar is niks mis mee. Online informatie heeft een korte levensduur. Zorg dat je die periode verlengt!

SIRE: Waardeer het, repareer het

Nog even over de campagnesite www.repareerhet.nl. Je kunt er een keuze uit producten maken en wat je wilt; herstellen of niet? Op mijn keuze een koffer te willen repareren krijg ik 5 adressen bij mij in de stad, waaronder een naaimachinewinkel, een hakkenbar, een juwelier en een tassenzaak.

Het feit wil dat we een mooie koffer van een zeer bekend en gerenommeerd merk hebben, waarvan vorig jaar het wiel kapot ging. Ik naar de tassenzaak, het wiel bleek niet te vervangen. Fabrikant heeft in de tussentijd nieuwe koffers op de markt gebracht, voor mijn koffer zijn geen onderdelen meer beschikbaar. En nee, die wielen zijn niet uitwisselbaar. Hoezo consumptiemaatschappij?

Herstellen is willen én kunnen

Herstellen is niet alleen willen, maar ook kunnen. En dat geldt niet alleen voor een eenvoudige koffer, maar vooral voor elektrische apparaten. Die zijn steeds moeilijker te repareren, want worden kleiner en compacter. En hun onderdelen ook. Bovendien: bij zelf herstellen kan de garantie ook nog wel eens vervallen.

Overigens, de campagnesite van SIRE – Stichting Ideële Reclame die campagnes maakt over maatschappelijke onderwerpen met (hulde!) belangeloze inzet van de bureauwereld – is leuk bedacht en uitgewerkt en ongetwijfeld goed voor de bewustwording. Mogelijk dat menig winkelier er ook blij mee is, als hij in zoekresultaten naar voren komt. De site werkt echter totaal niet intuïtief, je moet erg veel moeite doen om een lijstje adressen eruit te trekken. Bovendien, de adressen ken je waarschijnlijk al.

Word je bewust van de waarde van je spullen, koop niet zomaar iets nieuws. Wees je bewust van de waarde van goede en goed scorende content. Je hoeft niet steeds iets nieuws te maken. Geef je content een tweede leven, ga content updaten: verbeter, actualiseer en breid uit.

En onze koffer? Hij rolt nog steeds achter ons aan. Hij heeft nog waarde, ook met een mank wiel. Vervangen doen we alleen als het echt niet anders kan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *