Voor heel 2018 heb ik weer een handige tool voor je: de contentkalender 2018. Daarin plan je je blogs, artikelen, e-books en andere content gestructureerd en efficiënt. Deze blog bevat tips voor een heel jaar praktisch gebruik, onderaan de tekst download je de kalender. Als je aan je expertstatus wilt bouwen en relevant bereik wilt realiseren, voor jezelf of als bedrijf, dan is deze excel-kalender een onmisbare tool.

Niet tornen aan iets dat zich heeft bewezen en continueren wat succesvol is. Dat doe ik dus! In 2018 herhaal ik met liefde wat ik in 2017 introduceerde: de contentkalender. Ook dit jaar kun je het excel-sjaboon voor jouw contentmarketing downloaden, met alle dagen van 2018. In 2017 gingen honderden je voor die de contentkalender hebben gedownload om hun content voor 2017 te plannen en vast te leggen.

Waarom ik je aanraad met de contentkalender 2018 te werken

  • Als je je contentmarketing vooruit plant vergroot je je zichtbaarheid en bereik
  • Hij helpt je doelen te stellen
  • Hij inspireert je je content in veel meer verschillende vormen te publiceren
  • Hij helpt je contentmarketing intern te agenderen
  • Hij helpt je intern betrokkenheid te creëren
  • Hij zal je inspireren content maximaal te gebruiken [t/m 31 december 2018!]

Zo maak je je eigen contentkalender 2018

Onderaan de pagina kun je de contentkalender downloaden. Ik raad je aan dit sjabloon direct eigen te maken. Hoe je dat doet?

  • Sla hem natuurlijk eerst op op een plek die voor jou logisch is
  • Zet de data erin waarop je bedrijf of organisatie gesloten is
  • Zet de data erin wanneer jij en je teamleden met vakantie zijn
  • Zet er feestdagen in, mocht je daarop met je content in 2018 willen inspelen
  • Zet er bijzondere data in waarop je wilt inspelen, bijvoorbeeld de beurzen en evenementen waaraan je meedoet. Mocht je er niet aan meedoen, maar ze wel relevant vinden voor jouw functie, beroep, organisatie of markt, dan kan het ook handig zijn ze in de contentkalender 2018 op te nemen.
  • Bepaal welke (maatschappelijke) aanhakers in 2018 leuk, interessant of misschien zelfs noodzakelijk zijn om bij aan te haken. Zet ze in de kalender. Hieronder heb ik alvast een lijstje voor je genoteerd.

Momenten om bij aan te haken in 2018

  • 8 maart: Internationale Vrouwendag
  • 3 mei: Internationale Dag van de Persvrijheid
  • 9 mei: Europadag
  • 31 mei: Fiets naar je Werk Dag
  • 5 juni: Wereldmilieudag
  • 20 juni: Wereldvluchtelingendag
  • 3 juli: Blijf uit de Zon Dag
  • 1 september: Groene maand
  • 18 september: Prinsjesdag
  • 10 oktober: Dag van de Duurzaamheid
  • 3 november: Dag van de Webshop
  • 10 december: Dag van de Mensenrechten

In 2018 kunnen dat natuurlijk ook de Olympische Winterspelen zijn of het WK voetbal. Ik heb met het lijstje hierboven vooral willen focussen op meer maatschappelijk en duurzaam geënte momenten. En daar zijn er nog meer van.

Wil je meer ideeën en voorbeelden? Google op het woord inhaakkalender, je zult er verschillende vinden die voor heel 2018 verrassende en onverwachte dagen en momenten bevatten.

Kleurig overzicht en structuur

contentkalender 2018De contentkalender 2018 heeft 7 kolommen, voor iedere dag van de week een. In de kalender vul je in wanneer je welke content plant. In het schema zijn al voorbeelden vermeld: persbericht, blog, e-mailing, webinar, video, e-book. Je past ze aan als jij andere dingen wilt inplannen en vult met nieuwe aan. Plaats de content op 1 regel in het schema en geef deze de bijbehorende kleur, je krijgt een kleurig overzicht! Als je wilt kun je het overzicht printen. Ik heb het formaat zo voor je ingesteld dat een afdruk precies op een A4 past.

12 maanden plannen én analyseren

Als je aan je expertstatus wilt bouwen en relevant bereik wilt realiseren, voor jezelf of als bedrijf, dan is de contentkalender 2018 een onmisbare tool. Door de doorkijk in weken en maanden inspireert de hij je content maximaal te gebruiken. De vorm van kalender heeft ook als voordeel dat je je contentmarketing vooruit kunt plannen en natuurlijk op een later moment kunt bijstellen indien nodig of gewenst.

De contentkalender is ook handig als je na publicatie gaat bekijken wat succesvol was en welk bereik je hebt gerealiseerd. Vooral als je dit kunt vergelijken met gegevens uit Google Analytics en andere tools die bereik inzichtelijk maken. Ik adviseer je minimaal maandelijks de kalender en je content daarop te analyseren.

Zin gekregen om je contentmarketing in 2018 (nog beter) te structureren? De contentkalender 2018 zal je er zeker bij helpen. Hieronder kun je hem downloaden. Veel succes er mee!

Let op: nieuw kanaal

Sinds begin 2018 blog ik niet meer op deze website. Het artikel dat je zojuist las was een van de laatste blogs. De blogs op deze site blijven hier staan maar zijn alle geactualiseerd en/of doorontwikkeld op https://edujong.nl/blog/, mijn e-learning website. Die website ben ik aan het doorontwikkelen tot een nieuw platform voor de technische markt.

Klik eens door! Ik hoop dat er interessante content voor je bijzit.

 

Saskia de Jong

Download de contentkalender 2018

Vul je gegevens in en je ontvangt de download per kerende post!

  • Jouw gegevens worden alleen gebruikt om je inspiratieblogs te sturen. Je kunt je altijd uitschrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *