Met hulp van deze handige contentkalender kun je eenvoudig en overzichtelijk blogs, artikelen en andere content inplannen. Het excelbestand biedt structuur en overzicht voor het hele jaar. Ik gebruik hem zelf ook, en in het hectische jaar 2020 is-ie goed van pas gekomen. Onderaan de pagina kun je de contentkalender 2021 downloaden!

Elk jaar is de contentkalender weer een razend succes: hij wordt veel gedownload. Vandaar dat ik ‘m dit jaar ook weer voor jullie heb gemaakt. BONUS: dit jaar met wat bijzondere dagen toegevoegd aan de kalender! Leuk om hierop in te haken met een blog of een actie.

Zo gebruik je de contentkalender

De kalender heeft 7 kolommen, voor iedere dag van de week eentje. In de kalender vul je in wanneer je wat voor soort content plant. Er staan al wat voorbeelden in het schema: persbericht, blog, e-mailing, webinar, video en e-book. Pas ze gerust aan als je andere topics beter bij jouw bedrijf en marketing passen. Plaats de content op 1 regel in het schema en geef deze de bijbehorende kleur. Zo krijg je een k(l)eurig overzicht.

Plan je blogs, artikelen, ebooks en andere content vooruit, dan doe je meer en bereik je meer!

TIP: Als je wilt kun je het overzicht printen. Het formaat is zo voor je ingesteld dat een afdruk precies op een A4 past.

Redenen om de contentkalender te gebruiken

  • Als je je contentmarketing vooruit plant, vergroot je je zichtbaarheid en bereik
  • Hulp bij het stellen van doelen
  • Inspiratie om je content in veel meer verschillende vormen te publiceren
  • Hulp om contentmarketing intern te agenderen
  • Hulp om interne betrokkenheid te creëren
  • Inspiratie om content maximaal te gebruiken, 365 dagen lang

contentkalender

Zo maak je je eigen contentkalender

Hoe maak je dit sjabloon eigen?

  1. Bewaar het bestand op een logische plek. TIP: zet ‘m op je bureaublad als je van plan bent het bestand continu te gebruiken.
  2. Zet de data erin waarop je bedrijf gesloten is.
  3. Noteer ook de data wanneer jij en je teamleden op vakantie zijn.
  4. Zet feestdagen in de agenda. Leuk om op in te spelen met je content!
  5. Vul ook bijzondere data in waarop je wilt inspelen. Bijvoorbeeld een bepaalde (online) conferentie. Misschien heb je zelf niks met alle bijzondere data, maar als ze relevant zijn voor jouw organisatie of de markt waarin je zit, is het handig om er rekening mee te houden. Dus: schrijf deze data ook op.
  6. Bepaal welke (maatschappelijke) aanhakers leuk of noodzakelijk zijn om bij aan te haken. Hieronder heb ik alvast wat leuke topics voor je genoteerd.

Tips om in 2021 op in te haken

  • 28 januari: Privacydag. Licht toe aan de hand van bijvoorbeeld een blog wat je bedrijf eraan doet om de privacy van je klanten te waarborgen.
  • 1-6 februari: Week van de circulaire economie. Laat elke werkdag van deze week op je socials zien hoe jullie circulair bezig zijn. Bijvoorbeeld de koffiecups van Nespresso te recyclen.
  • 17 maart: Dag van de ingenieur. Zet de ingenieur of een andere expert in jouw organisatie, of iemand met wie je veel werkt eens in het zonnetje!
  • 23 april: Wereldboekendag. Als je aan de bal wilt blijven moet je jezelf blijven ontwikkelen. Lezen hoort daar zeker bij. Deel op je socials een boek dat in jouw ogen onmisbaar is voor je werk.
  • 20 mei: Dag van de stagiair. Deze jonge en nieuwe aanwinst voor je bedrijf heeft wellicht een iets andere kijk op zaken. Laat hem/haar jullie instagram-account voor een dagje overnemen zodat hij/zij kan laten zien hoe hij/zij naar het bedrijf kijkt!
  • 19 juni: Dag van de bouw. Laat in een korte video zien wat voor rol je bedrijf speelt in het bouwproces! Leg je de basis voor een huis, zet je de puntjes op de i of faciliteer je bedrijven om dit soort dingen juist mogelijk te maken? Of: meld je aan op https://www.debouwmaakthet.nl/dagvandebouw/ als je een bouwlocatie wilt openstellen voor publiek.
  • 15 juli: Wereld jonge talentendag. Hou een interview met een veelbelovende jonge medewerker en maak hier een podcast of een nieuwe blog van.
  • 1 augustus: World wide web day. Deze dag is in het leven geroepen om stil te staan bij alles wat het internet te bieden heeft. Wellicht een goed idee om te kijken hoe je met je bedrijf hier nóg meer uit kan halen.
  • 5 september: Dag van de liefdadigheid. Grijp deze dag aan om een goede daad te doen. Ken je iemand die goed van je diensten gebruik kan maken, maar er geen geld voor heeft? Bied je diensten gratis aan (ruim vóór dit moment!), en schrijf hier een leuke rapportage over.
  • 10 oktober: Dag van de duurzaamheid. Duurzaamheid is een hot topic en wordt voor steeds meer organisaties belangrijk. Nieuwe duurzame ontwikkelingen binnen je bedrijf? Dan is nu het moment om hier een persbericht over uit te sturen. Laat mij je helpen!
  • 15-19 november: Week van de werkstress. Besteed deze week wat extra aandacht aan je medewerkers. Geef je ze een cursus of iets anders tegen de stress? Deel dit dan op je socials!
  • 5 december: Wereldbodemdag. Geef een webinar over wat jouw bedrijf eraan doet om de bodemkwaliteit van bouwprojecten schoon te houden en biodiversiteit te stimuleren.

Nog meer tips vind je in de Inspiratiekalender van ETAGO. Lees de blog en download te inspiratiekalender hier.

Nog meer ideeën voor jouw content?

Deze en nog veel meer aanhakers kun je vinden op onder andere www.issuekalender.nl. Maar er zijn nog meer websites. Google eens op inhaakkalender. Nog meer aanhakers nodig? Kijk op www.daysoftheyear.com voor internationale events.

Download de Contentkalender 2021

Vul je gegevens in en je ontvangt de download per kerende post!

Leave this field blank