Contentkalender 2024
Contentkalender 2024
Met hulp van deze handige contentkalender kun je eenvoudig en overzichtelijk blogs, artikelen en andere content inplannen. Het excelbestand biedt structuur en overzicht voor het hele jaar. Ik heb hem zelf gemaakt en gebruik hem zelf ook! Onderaan de pagina kun je de Contentkalender 2024 downloaden.
Elk jaar is de contentkalender weer een razend succes: hij wordt veel gedownload. Vandaar dat ik ‘m dit jaar ook weer voor jullie heb gemaakt. In deze blog staan diverse bijzondere dagen opgesomd, waar je mogelijk op in kunt haken met een blog of een actie.
Zo gebruik je de Contentkalender 2024
De kalender heeft 7 kolommen, voor iedere dag van de week eentje. In de kalender vul je in wanneer je wat voor soort content plant. Er staan al wat voorbeelden in het schema: persbericht, blog, e-mailing, webinar, video en e-book. Pas ze gerust aan als je andere topics beter bij jouw bedrijf en marketing passen. Plaats de content op 1 regel in het schema en geef deze de bijbehorende kleur. Zo krijg je een k(l)eurig overzicht.
Vind je regelmatig content maken lastig omdat je worstelt met je volle agenda?
Door 9x maandelijks mee te doen met de online Contentklas van Saskia de Jong verhoog je de kwaliteit en regelmaat van je teksten, met structuur en hulp van coach en klas. Als je meedoet maak jij minstens 10 teksten!
Waarom de Contentkalender 2024 onmisbaar is
- Als je je contentmarketing vooruit plant, vergroot je je zichtbaarheid en bereik
- Hulp bij het stellen van doelen
- Inspiratie om je content in veel meer verschillende vormen te publiceren
- Hulp om contentmarketing intern te agenderen
- Hulp om interne betrokkenheid te creëren
- Inspiratie om content maximaal te gebruiken, 365 dagen lang
TIP: Als je wilt kun je het overzicht printen. Het formaat is zo voor je ingesteld dat een afdruk precies op een A4 past.
Zo maak je je eigen Contentkalender
Hoe maak je dit sjabloon eigen?
- Bewaar het bestand op een logische plek. TIP: zet ‘m op je bureaublad als je van plan bent het bestand continu te gebruiken.
- Zet de data erin waarop je bedrijf gesloten is.
- Markeer de data wanneer jij en teamleden met vakantie zijn.
- Zet feestdagen in de agenda. Leuk om op in te spelen met je content!
- Vul bijzondere data in waarop je wilt inspelen, bijvoorbeeld een bepaalde (online) conferentie. Als ze relevant zijn voor jouw organisatie of de markt waarin je zit, is het handig om er rekening mee te houden.
- Bepaal welke (maatschappelijke) aanhakers leuk of noodzakelijk zijn om bij aan te haken. Hieronder heb ik alvast wat leuke topics voor je genoteerd die je kunt overnemen voor jouw Contentkalender 2024.
Tips om in het voorjaar op in te haken
- 28 januari Privacydag. Licht bijvoorbeeld in een blog toe wat je bedrijf er aan doet om de privacy van je klanten te waarborgen. Is dit een haakje voor jou?
- 4 februari Wereldkankerdag. Internationaal uitgeroepen tot bewustwordingsdag, waarop mensen in de hele wereld stilstaan bij kanker.
- 11-16 maart Week van de circulaire economie. Laat elke werkdag van deze week bijvoorbeeld op je socials zien wat je aan circulariteit doet.
- 27 april -12 mei De Week van Ons Water. Deze wordt twee keer per jaar georganiseerd. In het voorjaar gaat het vooral over (voldoende) schoon water en gebruik van water in en om het huis. Is dit te koppelen aan je dienstverlening?
- 25 mei Dag van de stagiair. Deze jonge en nieuwe aanwinst voor je bedrijf heeft wellicht een iets andere kijk op zaken. Laat hem/haar jullie Instagram-account voor een dagje overnemen, zodat hij/zij kan laten zien hoe hij/zij naar het bedrijf kijkt!
- 8 juni Dag van de bouw: de jaarlijks open dag voor de bouw en infra. Zit je in de uitvoering, in de consultancy of faciliteer je bedrijven om dit soort projecten mogelijk te maken? Laat in een korte video zien welke rol je bedrijf speelt in het bouwproces. Tip: meld je aan op de website als je een bouwlocatie wilt openstellen voor publiek.
- 12-16 juni Week van de RI&E. Hét moment waarop overheid, arbodeskundigen, adviseurs, opleiders en brancheorganisaties, in heel Nederland aandacht vragen voor de RI&E. Wat doe jij aan veiligheid en welzijn? Zet het deze week in de spotlights!
Tips om in de zomer en het najaar op in te haken
- 1 augustus World Wide Web Day. Deze dag is in het leven geroepen om stil te staan bij alles wat het internet te bieden heeft. Wellicht een goed idee om te kijken hoe je met je bedrijf hier nóg meer uit kan halen.
- 5 september Dag van de liefdadigheid. Grijp deze internationaal uitgeroepen dag aan om een goede daad te doen. Ken je iemand die goed van je diensten gebruik kan maken maar er geen geld voor heeft? Bied je diensten gratis aan (ruim vóór dit moment!), en schrijf hier een leuke rapportage over.
- 10 oktober Dag van de Duurzaamheid Onderwijs. Op deze dag doen duizenden scholen mee aan een duurzame actie. Van een les over afvalscheiding of een conferentie op een Hogeschool tot het meedoen aan de Voorleesactie. Denk eens na of jij op deze dag een gastles kunt geven?
- 4 november Dag van de BHV. Iedere 1e maandag van november staan alle mensen die hulp verlenen in het zonnetje. De BHV’er is er in het belang van ons allemaal. Op welke manier kun jij hier aandacht aan besteden?
- 5 december Wereldbodemdag. Geef een webinar over wat jouw bedrijf eraan doet om de bodemkwaliteit van bouwprojecten schoon te houden en biodiversiteit te stimuleren.
Nog meer ideeën voor jouw content?
Deze en nog veel meer aanhakers kun je vinden op een inhaakkalender, er zijn verschillende websites voor, Google eens op: inhaakkalender.
En hier vind je inspiratie over eenvoudige zelfgemaakte tools in excel waarmee je grip krijgt op je contentmarketing. Aanrader!
Download de Contentkalender 2024
Vul je gegevens in en je ontvangt de download per kerende post!
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.