DHZ tips om contentmarketing in je eentje inhoud te geven [het kan echt]
Als jouw content waarde heeft, help je een ander verder. Dat is zo’n beetje het mantra van contentmarketing. Een boel werk om dat draaiend te krijgen? Ja, best wel. Ondoenlijk voor zelfstandigen of voor eenmans marketing- of communicatieafdelingen? Nee hoor, ook dan kun je succes hebben met contentmarketing. Heel goed zelfs. Als je maar scherp voor ogen houdt waar je naar toe wilt en keuzes durft te maken. Daarom krijg je van mij als aanmoediging 11 DHZ tips om contentmarketing in je eentje inhoud te geven, voor jouw bedrijf of organisatie. Want het kan echt!
“Ja oké, laten we met contentmarketing aan de slag gaan. [naam concurrent] is al een tijdje bezig om met goeie verhalen hun doelgroepen te bereiken. Via-via heb ik gehoord dat ze veel meer bezoek op hun site hebben en meer leads binnenhalen. Als zij het kunnen, kunnen wij het toch ook?” Een willekeurig gesprek in een directiekamer of tijdens een commercieel overleg. Herkenbaar? Ongetwijfeld.
Zorgen over contentmarketing
Voordat ik de 11 DHZ tips voor contentmarketing bespreek wil ik 2 zorgen met je delen. Ik vind dat vaak de indruk wordt gewekt dat je contentmarketing door een ander kunt laten doen. Dat kan niet.
Ik denk dat je onderdelen wel kunt uitbesteden, maar de grote lijn ontwikkel je zelf, doe je zelf en beheer je zelf. Jij hebt de kennis, bij jouw organisatie zit de expertise die de basis voor de content vormen. Maar daarin samenwerken met een gespecialiseerd bureau op basis van een goeie briefing is natuurlijk zeker een goed idee, vooral als contentmarketing voor jouw organisatie een grote kluif is.
Houd je oren en ogen open en wees kritisch
Ik heb het idee heb dat de kloof tussen de bureauwereld en hun klanten eerder groter dan kleiner wordt. De ontwikkelingen van online marketing en online ondernemen gaan zó snel, je hebt er een dagtaak aan zou je echt goed bij willen blijven.
Er komen steeds meer niches en daardoor steeds meer specialisaties. Daarin als klant je weg vinden en het juiste bureau vinden waarmee je echt in een prettig partnership kunt optrekken, wordt dus een steeds grotere uitdaging. En specifiek over contentmarketing: die partner vinden wordt ook steeds moeilijker omdat menig adviseur, tekstschrijver en journalist zich nu ook contentmarketeer noemt. Houd je oren en ogen dus goed open en wees kritisch.
11 Doe-het-zelf tips voor jouw contentmarketing
OK, daar komen ze de 11 DHZ tips om contentmarketing in je eentje inhoud te geven, voor jouw bedrijf of organisatie.
En voor al die niet-eenpitters en medewerkers van grotere afdelingen: ook jij hebt iets aan deze tips. Ze helpen je contentmarketing lean & mean te organiseren.
1. Less is more
Laat ik beginnen met een aardige open deur: less is more. Ik leg-em als volgt uit: je hoeft niet veel te doen, het hoeft ook niet megalang te zijn of vaak, als het maar goed is. De overload aan informatie online en het feit dat Google kwaliteit steeds beter kan beoordelen en zal waarderen, maakt dat deze tip mijn lijstje aanvoert. Want dit uitgangspunt betekent dat iedereen, en juist de eenpitter of solist dus prima met contentmarketing aan de slag kan.
Kies 1 thema, 1 project, 1 periode in het jaar, 1 beurs, 1 doelgroep of wat je nog meer ter afbakening kunt bedenken. En ga daarmee aan de slag om er content voor of over te maken.
2. Structuur vóór planning
Als je alleen werkt is structuur belangrijker dan planning. Zelf werk ik ook alleen. Ik stuur weliswaar mensen op projectbasis aan, maar ‘mijn’ contentmarketing doe ik grotendeels zelf. En ik ervaar heel sterk dat structuur, een basisidee, een rode draad, een rijtje uitgangspunten, mij meer helpen en sturen dan een deadline die al heel snel te dichtbij komt (en ik dus niet haal…). Geef structuur dus voorrang boven planning, als het mag en kan.
3. Help, te veel ideeën
Oei, hier heb ik veel last van. Ik noteer al m’n ideeën gelukkig wel op 1 plek, maar vind het soms moeilijk een keuze te maken. Moest ik iemand adviseren, dan zou ik zeggen: kies er 1, nu! Maar naar mezelf luister ik niet altijd goed….
Wat scheelt is dat je nu weet dat je prima met 1 onderwerp, thema of doelgroep aan de slag kunt. Dat maakt de ideeënstroom waarschijnlijk al wat overzichtelijker.
Dus nogmaals: kies ‘gewoon’ 1 idee en ga dat uitwerken. Laat je niet te veel beperken door mitsen en maren. Marketing is heel veel doen en uitproberen. De kennis die je daarover zelf opdoet, maak je zelf concreet en pas je toe. Je zult zien dat ’t steeds beter wordt.
4. Bouw een content piramide
Of: gebruik een model. Er zijn heel veel soorten content, van de inhoudelijke white paper tot de eenregelige post op sociale media. Als je gaat zien hoe content zich onderling verhoudt zal dat je content sterker maken en je ook nog eens werk en tijd besparen. Want de inhoud van de meest waardevolle, meest uitgebreide informatie wordt de basis voor alle andere content die ook over dat onderwerp, of over die content gaat. En dat vormt zich als een piramide: het meest waardevolle bovenaan staat bovenaan, het snelst geconsumeerde onderaan.
In dit piramidemodel stapel je soorten content. De informatie op het hoogste niveau vormt de complete basis die je daarna tot op micro-niveau kunt uitrollen. Hier lees je meer over de contentmarketing piramide.
Die piramide is overigens niet heilig, maar een model kan wel een fijne leidraad zijn. Daarom: gebruik een model als houvast. De vorm toont en inspireert hoe ver en diep je het meest uitgebreide stuk informatie uitrafelt voor alle content over het onderwerp.
5. Gebruik wat je hebt
Laat je ook niet te veel leiden door wat je wou dat je had en niet hebt. Als je wilt wachten op de laatste onderzoeksresultaten, een betere quote of mooier weer voor die perfecte foto, dan komt je content dus nooit af. Gebruik wat je hebt. Jij weet wat je ambities zijn en die moet je ook zeker hoog houden, maar je lezer wordt daar niet door gehinderd.
6. Zet beeld (bijna) bovenaan je lijst
Voor alle vormen van marketing en communicatie, en contentmarketing in het bijzonder, is beeld leidend. Het plaatje bepaalt mede het succes van je activiteiten. Sterke visuele content maakt je visuele identiteit. Gelukkig kun je met iedere hedendaagse smartphone geschikte foto’s maken voor internet, dus alle excuses kunnen nu overboord. Een paar ideetjes hoe je beeld op je agenda zet en houdt: bedenk per paar honderd woorden een plaatje en sowieso op iedere pagina. Een andere aanpak kan zijn dat je altijd minimaal 3 verschillende foto’s selecteert. Content kan niet zonder beeld, een belangrijke tip voor je contentmarketing!
7. Stockfoto’s maar dan effe anders
En over beeld wil ik nog wat meer zeggen. En dat is de schuld van stockfoto’s. Al die foto’s van die koffiedrinkende, overleggende, lachende, kletsende, actieve, maar ook wel bankhangende knappe (vooral) jonge mannen en vrouwen. Die zeker niet in jouw bedrijf werken, maar die met enige fantasie toch best wel op je collega’s lijken.
Met stockfoto’s heeft iedereen het gehad. Je kunt ze echter wél heel goed gebruiken als je er je eigen stijl aan toevoegt: een kleurtje er overheen, een tekstballon er in, dieren in plaats van mensen te kiezen, bijvoorbeeld. Gebruik stockfoto’s net ff anders. In programma’s als Canva kun je dat allemaal zelf en eenvoudig maken, doe ik ook. En dan kunnen ze prima. Hier een blog hoe je met een supersimpele truc de stockfoto je content laat versterken.
8. Stoom in 1 keer door
En als je aan het schrijven bent, schrijf dan in één moeite alle social posts die je plaatst om de aandacht naar je content te trekken en vindbaar te worden. Dat is bijna 2 vliegen in 1 klap. Het scheelt je absoluut tijd als je dat doet als je middenin in het schrijfproces zit. Hier kun je mijn blogtemplate downloaden die je blogproces structuur geeft. Het format maakt dat je direct ook je social posts schrijft.
9. Gooi niets weg
Deze tip gaat vooral op als er al content is. Maar wie heeft er nu geen content? Op je website, in nieuwsbrieven, brochures, een handleiding, dat kan allemaal. Het hoeft dus niet alleen digitaal te zijn.
Kijk wat je hebt, verbeter het of maak het geschikt(er) en gebruik ’t opnieuw. Dat doe je door vooral te onderzoeken wat nu ondermaats presteert, of niet meer actueel is, maar het wel weer kan worden. Verbeter het en update het. En plaats de content opnieuw.
10. Zoek meewerkers
Als je je collega’s als ambassadeurs kunt inzetten voor de promotie van blogs, nieuws, whitepapers, e-books en events, dan kun je een groot bereik creëren. Zeker als zij op sociale kanalen veel contacten hebben.
Bovendien zijn zij gemotiveerd, ze hebben banden met klanten en relaties, genieten hun vertrouwen en zijn vertrouwd. Echte mensen dus, waar klanten graag mee verbinden. Ik zeg er gelijk bij dat dit niet een aanpak is die je eventjes doet. Met collega’s bereik op internet opbouwen kost tijd. Het staat wat mij betreft buiten kijf dat dit op sociale media tot een sneeuwbaleffect kan leiden. Want samen ben je veel sterker en kun je meer laten zien.
11. Publiceer, doe het nou maar!
Het kan altijd beter. Ik ben de eerste die dat met je eens is. Zie je jezelf tot een laat moment nog wéér door die tekst heen lopen, tóch nog op zoek gaan naar een andere foto, de titel nóg een keer veranderen? Ik zie dat, want zo zit ik zelf ook in elkaar. Maar ga jezelf dwingen om op de knop te drukken en het gewoon te publiceren.
Sommige dingen zijn definitief, een url kun je niet meer veranderen. Maar het voordeel van internet blijft natuurlijk altijd dat je heel veel content op je eigen website ieder moment kunt verbeteren of aanvullen als er aanleiding toe is. En dat geldt ook voor posts op social media; heb je iets nuttigs te melden, dan plaats je een nieuwe post.
Doe het en durf het!
Marketing en contentmarketing in het bijzonder gaan steeds meer over de verhalen die je vertelt en niet meer alleen om wat en dat je iets maakt. Het hoe en het waarom wint terrein. Ga niet aan de veilige kant zitten, dat doen al die anderen ook. Doe het en durf het! En met mijn tips kun je ook in je eentje contentmarketing inhoud geven.
Ik weet zeker dat je iets hebt aan deze tips om van jouw contentmarketing een succes te maken.
Veel succes!
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.