Doorniezen; hoe een goed idee een succes wordt

Home » Ondernemen » Doorniezen; hoe een goed idee een succes wordt
hoe idee succes wordt

Een titel passend bij deze tijd van het jaar, we niezen wat af in de herfst en winter. Puur toeval hoor, want ik wil iets kwijt over authenticiteit. En niezers zoeken het opmerkelijke, authentieke en niezen graag door, aldus marketinggoeroe Seth Godin. Marketingblog over doorniezen; hoe een goed idee een succes wordt.

Succes hangt af van de continue drang het beter te doen. Verbeteren en routine doorbreken is nog nooit zo actueel geweest als nu. Want vandaag de dag is gewoon goed niet goed genoeg meer. Het gaat vooral om ‘echt’ zijn, origineel en oprecht. Met andere woorden, het gaat om authenticiteit. Indien je daarnaast ook de kunst beheerst met authentieke producten en diensten de aandacht te trekken ben je de marketeer van nu.

Boodschappen komen echter steeds minder over omdat de verwende koper alles al heeft en er geen aandacht voor heeft. Hij wordt steeds beter in het negeren van de massamedia en luistert liever naar zijn netwerk van slimme vrienden dan naar tv­-commercials en andere betaalde belevenissen. Ook het weinig onderscheidend vermogen van menig product werkt natuurlijk niet mee.

Niezers verspreiden succesvolle ideeën

En nu komen de niezers in beeld. Zij pakken een succesvol idee op en besmetten anderen er mee. Marketinggoeroe Seth Godin noemt deze mensen niezers. Kijk zijn internationale bestseller De Paarse Koe er maar eens op na.

Richt je op een niche

De manier om door te dringen tot het grote publiek is je te richten op een niche in plaats van een enorme markt. Als de markt klein is heb je maar een paar niezers nodig om kritische massa te vormen die het idee in omloop brengen. Eerst moet je natuurlijk investeren in producten, diensten en technieken die zo nuttig, interessant en opmerkelijk zijn dat de markt naar je verhaal wil luisteren.

Niezers nemen de tijd zich in je product te verdiepen en hun vrienden er over te informeren. Dus zorg dat je toestemming hebt mensen te informeren op wie je al eerder indruk hebt gemaakt. En faciliteer de niezers binnen een groep met middelen zodat ze jouw verhaal kunnen doorniezen!

Saskia de Jong

Saskia de Jong – marketeer en mediamaker

Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.

Vergelijkbare berichten