Geef een boek uit en zet jezelf op de kaart
Geef een boek uit en zet jezelf op de kaart
In deze SPREX podcast is Marie-Jan Ousen te gast, we hebben het over boeken uitgeven wat daar allemaal bij komt kijken. Waarschijnlijk veel meer dan jij in eerste instantie denkt.
Geef een boek uit
Wist jij dat 1 op de 15 mensen interesse heeft een boek uit te geven? En dat uitgevers met slechts 1% van de manuscripten aan de slag gaan? Wil je dus van je boek een succes maken dan moet je daar hard voor werken, vertelt Marie-Jan Ousen van Emjee Uitgevers. Je hebt natuurlijk een goed idee voor je boek nodig en veel discipline, maar er komt veel meer bij kijken. Eigenlijk moet je er ook ondernemer voor zijn: werken met een stappenplan, met een begroting, de promotie doen enzovoort. En vooral: je eigen ambassadeur zijn.
Zet jezelf op de kaart
Een boek uitgeven is dus veel meer dan schrijven alleen. Je wilt er iets mee teweeg brengen en impact maken. Bepaal zo vroeg mogelijk wat je er mee wilt bereiken en eventueel wat je er mee wilt verdienen. Of in ieder geval wat de kosten in totaal mogen zijn. Want het maken van een boek kost altijd geld. Je zet jezelf er mee op de kaart, maar realiseer je al vroeg in het proces dat het succes niet vanzelf komt.
Naast boeken uitgeven in eigen beheer is Marie-Jan ook de uitgever van het magazine Pluk. Met nieuwtjes, achtergronden en boeiende verhalen uit de Betuwe, oplage 10.000 stuks. In deze aflevering vertelt ze dat ze daar na 4 edities al meer impact mee heeft dan ze vooraf had gedacht!

Beluister deze aflevering met Marie-Jan Ousen:

Host & Expert
Saskia de Jong
Marie-Jan Ousen
Over deze aflevering
In 1984 schreef Marie-Jan zich in als ondernemer en sindsdien is ze bezig met grafische vormgeving, in al zijn facetten. In die 40 jaar heeft ze een enorm gevarieerd portfolio opgebouwd samen met haar team. Van het visitekaartje tot magazines. En boeken!
Over SPREX
SPREX is de podcast waarin ik praat met experts over impact. Mensen met járen ervaring of young professionals die elke dag het beste geven om zichzelf en de wereld te verbeteren. SPREX zoekt naar het detailverhaal, dat ene punt, de ultieme tip. Verwacht verrassende gesprekken over ondernemen, groeien en marketing, met concrete ideeën en inzichten om zelf impact te maken. Ik deel in de podcast ook mijn mening, advies en tips. Tijdens de gesprekken en in solo-afleveringen. Ook te beluisteren bij Spotify en Apple.

Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.