Kun je gewoon blijven communiceren, kan marketing in deze onzekere coronavirus-tijden? Ik vind van wel, het is goed voor jezelf, je organisatie en de economie. Stilstand is achteruitgang, dus kom in actie en pas je aan de veranderde omstandigheden aan. Noodzaakt deze pandemie een radicale herziening van je marketing en sales? Ga anders denken, dan overleef je. Voor iedereen die houvast, ideeën en inspiratie zoekt, beman ik dagelijks tussen 11 en 12 uur een telefonisch marketingspreekuur.

>> Update augustus 2020: de actie is voorbij, ik hoop dat de mensen die mij belden er positief op terug kijken. Ik vond het super om te doen! Hier onder lees je wat ik van maart tot augustus bood.

Mijn aanbod je van gratis marketingadvies te voorzien geldt voor iedereen die dit houvast zoekt. Om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen geef ik alleen telefonisch advies. Ik schrijf geen tekst en type ook niets uit. Wil je vaker bellen? Dat mag!

Omdat ik al mijn hele werkende leven in technische markten zit, verplaats ik mij het snelst in vragen vanuit die wereld. Laat dit je echter niet weerhouden contact met me op te nemen! Veel aanpakken en kwesties zijn generiek.

Ben ik in gesprek, spreek dan iets in. Ik bel je gegarandeerd terug, daar kun je van op aan.

’t Voelt goed dit aan te bieden in deze gekke tijden die zijn veroorzaakt door het coronavirus.

Dit kun je me vragen

Wat kun je me vragen? Alles waar ik wat van weet, ervaring en interesse in heb. Dat zijn bijvoorbeeld vragen over strategie en uitvoering van:

  • PR en communicatie
  • Media en publiciteit
  • Marketing en sales
  • Ontwerp en design
  • Persoonlijke groei op dit vlak
  • Hieraan gerelateerde ondernemersvragen

Zo speel je in op de actualiteit

Een paar voorbeelden hoe je de actualiteit kunt omarmen. Direct na de start van de nationale thuiswerkperiode adviseerde ik een klant om niet-gebruikers gratis toegang te geven tot hun online kennisbibliotheek ‘om het ongemak van thuiswerken een beetje te verzachten’. Binnen 3 dagen waren er meer dan 60 aanvragen, met leuke en persoonlijke reacties. Een week na dato zijn het er ruim 100. Geen marketingactie had bij hen ooit zo’n interesse opgeleverd.

Ik gaf een uitgever advies hoe ze de adverteerders van een regionaal toeristisch magazine informeert dat het blad niet met Pasen uitkomt maar met Pinksteren: via een persoonlijke kaart waarin ze het besluit toelicht met een zakje paaseitjes.
En ik hielp een klant op weg met een online vergadersysteem zodat geplande bijeenkomsten gewoon door kunnen gaan.

Op dit moment help ik een klant de buitendienst zakelijk fit te houden, zodat de omschakeling van de traditionele sales benadering naar een gewijzigde en deels nieuwe aanpak soepel kan verlopen. En het bedrijf tegelijk munitie krijgt voor marketing en sales in deze veranderde tijden.

Wie zich aanpast overleeft

‘Survival of the fittest’ is de term die de Engelse natuuronderzoeker Charles Darwin gebruikt in zijn evolutietheorie. In de natuur kan dat beter vluchtgedrag of een betere camouflage zijn. Je hoeft niet groot of extreem slim te zijn om betere overlevingskansen te hebben. De mate waarin je als bedrijf kunt aanpassen maakt of je ‘the fittest’ bent. Daarom blijft mijn kwaliteitsoproep ook in deze gekke tijden: breng informatie die er toe doet, niet te veel, niet te weinig en op een onderscheidende manier.

Doorbreek je routine

Management- en marketinggoeroe’s vertellen ons al decennia lang dat succes afhangt van de continue drang het beter te doen. Verbeteren en routine doorbreken is nog nooit zo actueel geweest als nu. Je ontkomt er niet meer aan, in welke situatie je bedrijf zich ook bevindt. Het nieuws verandert met het uur. Aanpassen aan nieuwe situaties is wat je te doen staat, we gaan onzekere tijden tegemoet.

Alvast een praktische checklist: gooit het coronavirus je congres of event overhoop en moet je uitstellen? Op het platform voor het technisch mkb ETAGO publiceerde ik de checklist met 14 punten die houvast geeft als je je event moet uitstellen.

En deze blog op mijn site kan je ook alvast inspireren: Verkoop met gemak waarin je uitblinkt.

Pas goed op jezelf en zorg voor elkaar!

 

PS fijn als je mijn posts op Linkedin hierover liket en doordeelt in je eigen tijdlijn, zoals deze.
Opdat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *