Grip op contentmarketing met zelfgemaakte tools
Grip op contentmarketing
Deze blog gaat over grip op contentmarketing met eenvoudige zelfgemaakte tools in Excel. Schema’s die je zelf maakt en pen en papier zijn je basis voor succes met blogs, artikelen, je website, je nieuwsbrief enzovoort. De basis is namelijk eenvoudig, en dat is fijn, want het leven is al ingewikkeld genoeg. Ik licht in deze blog 4 tools voor content toe: ideeënlijst, projectplanning, content overzicht en de contentkalender. Je maakt ze eenvoudig in excel.
Zelfgemaakte tools voor houvast voor je marketing
Die schema’s geven je houvast voor je marketing, en specifiek: voor je contentmarketing. Dus je blogs, artikelen, je website, je nieuwsbrief, en al die andere vormen van content waarmee je je doelgroepen informeert. Grip met tools klinkt ingewikkelder dan het is. Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Je hoeft er ook niks voor aan te schaffen, en kost niks. Je maakt ze zelf.
Het kader: we hebben het over contentmarketing. En dat is het hart van de hedendaagse marketing. En daarvoor hoef je maar 1 focus te hebben: je klant waardevolle informatie bieden: oplossingen, antwoorden en uitleg geven en inspireren.
Het gaat dus niet direct over verkopen en verleiden, het gaat om antwoorden op vragen en oplossingen voor problemen die je doelgroep heeft. Waarschijnlijk weet je best welke dat zijn. En weet je het niet, dan kun je het ze vragen.
Contentmarketing helpt te connecten
Op deze manier de connectie met de markt zoeken is belangrijk want de wereld is erg aan het veranderen. Connectie tussen mensen, menselijkheid, echtheid, authenticiteit, je kunt je hiermee meer dan ooit onderscheiden. Juist dat kan de rode draad van jouw content aanpak worden. Dus: mensen laten zien, mensen aan het woord laten, jezelf, klanten, gebruikers.
Je boeit, door waarde te bieden en relevant te zijn, met kennis en informatie die iets met ze doet en waar ze wat aan hebben. Met deze insteek zet je je klant centraal. En gaat wat jij verkoopt, op de bagagedrager mee.
Grip op contentmarketing met 4 excel tools
Als je gaat Googlen op tools, excels, schema’s of hulpmiddelen voor contentmarketing, dan krijg je best wat links naar resultaten. Zo ben ik zelf ook begonnen omdat ik houvast zocht. Uiteindelijk heb ik zelf excels gemaakt met schema’s die ik handig vindt.
Het zijn deze 4 excel tools voor content:
- Ideeënlijst
- Projectplanning
- Content overzicht
- Contentkalender
Grip op content: ideeënlijst
Een excel om ideeën voor content te noteren, waarom het van belang is, voor wie het is bestemd en welke vorm het kan krijgen.
Het is een excel met een stuk of 8 kolommen, waarin je de status met een kleur markeert. Of je er nu of binnenkort mee bezig gaat, of je op reactie wacht, of dat het iets is voor later.
In de 1e kolom je idee, het onderwerp. Daarna een kolom over het waarom of de aanleiding, vervolgens wie of wat je heeft geïnspireerd, of wat de aanleiding is. Dan een kolom voor de doelgroep, als dit onderscheid voor jou van belang is. Anders kun je deze skippen. Dan een kolom met welke vorm of welk format je kiest. Word het een blog, een serie blogs misschien, filmpjes, een ebook? De laatste 2 kolommen richt je in over actie en over timing. Dit bij elkaar zijn 8 kolommen.
Content projectplanning
Deze tool voor content is vooral interessant bij een groter project. Als je bijvoorbeeld kerncontent gaat maken, zoals dat whitepaper, onderzoek of boek. Hierin houd je bij wat moet gebeuren en wíe dat doet, en wanneer. Dus meer taakgericht. Ik gebruik een excel met 7 kolommen: taak, status, bijzonderheden, actie wie, start, gereed, werkelijke tijd. Ook hierin kun je de status met een kleur markeren.
Als je geen grote contentproducties hebt, zou ik deze tool laten zitten. Je moet geen schema’s maken omdat je schema’s moet maken. Overigens werk ik ook met Trello, een online projectmanagement tool om met elkaar in samen te werken. Is zeker ook geschikt voor je contentplanning.
Content overzicht
Dit is een excel met overzicht wat wanneer is geplaatst. De eenvoudigste versie is met één kolom waarin je alle url’s onder elkaar plaatst. Het kan handig zijn om iets uit te breiden, vooral als er meerdere plekken zijn waar je content staat. Bijvoorbeeld als je ook blogt op sites van derden, zoals bij vaktijdschriften. Je kunt ook de zoektermen, interne en uitgaande links in kolommen erbij plaatsen. Daar snel overzicht in hebben kan ook handig zijn.
Het kan ook interessant zijn deze tool voor content te koppelen aan statistieken uit Google, zodat je snel overzicht van scores en bereik hebt. Dat is wel iets ingewikkelder en ook meer werk te maken en bij te houden.
Contentkalender
Hierin plan je eenvoudig en overzichtelijk je blogs, artikelen en andere content, dus wanneer je ze publiceert of verzendt. Het is een excel met 365 lege vakjes. Ik heb dit model als gratis download van mijn website staan. Wordt heel veel gedownload.
Mijn advies: ga eens spelen met de mogelijkheden van deze tools voor content. Belangrijk is dat je ze eigen maakt. Alleen dan ga je ze gebruiken en zijn ze handig. Want wat je natuurlijk moet voorkomen, is dat je heel veel zit in te vullen in schema’s en er niets of te weinig mee doet. Dat is zonde van je tijd.
Voorkom ook dat je vergelijkbare informatie in meerdere schema’s zit in te vullen. Dat is alleen maar extra werk en geeft geen meerwaarde.
Geen excel: content piramide
Ik heb nog een andere tip voor je: de content piramide. Niet in excel, maar met pen en papier te maken! Hiermee bouw je je content over één onderwerp als een bouwwerk op. Het is een model, een frame, om vormen en inhoud te kiezen en die goed op elkaar af te stemmen. Als je dat lukt gaan ze elkaar versterken.
Ikzelf zie als groot voordeel dat je vooraf veel meer bedenkt dan je voor mogelijk hield en het je uiteindelijk relatief minder tijd kost om te produceren.
Grip op contentmarketing in de Contentklas
Heb ik je op ideeën gebracht? Super, daar doe ik het voor. Werk je nog niet met dit soort schema’s om kalenders en overzichten te maken en je ideeën voor content vast te leggen? Download dan eerst de contentkalender van dit jaar. En maak daarna een content ideeënlijst. En heb je snel wat ideeën in rijen staan, ga dan eerst vanuit die excel de content concreet bedenken en de productie inplannen. Staat de kolom Timing in je schema, dan heb je voldoende om te starten.
Wil je meer tips en inspiratie van me, zodat jij een succes maakt van je contentmarketing? Doe dan mee met mijn Contentklas. Dit is een online werkochtend eens per maand waarin je met een groep samen opgaat en aan je eigen content werkt. Dit geeft je kwaliteit en regelmaat in je content productie met structuur en hulp van coach en klas. Ja en die coach, dat ben ik dus. Ik geef er steeds een inspiratietalk in en help je 1-op-1 die ochtend als je wilt. En die 4 excels van mij, die gebruiken we daar ook, je krijgt voorbeelden van mij en je krijgt grip op contentmarketing. Jaarlijkse start in februari, daarna 8x op de eerste dinsdagochtend van de maand. Je kunt ook gedurende het jaar instappen.
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.