Handige blog template geeft je blogproces structuur
Vandaag begint alles online. Er zijn heel veel mogelijkheden om zichtbaar te zijn. Als je kansen en mogelijkheden weegt, benut en mee ontwikkelt, kun je een sterk profiel creëren in de markt, veel sneller dan alleen in de fysieke wereld. Wil je vandaag aan de slag met contentmarketing en online bouwen aan je expertstatus? Begin dan met bloggen. Maar download eerst onderaan deze pagina mijn handige blog template, want die geeft je blogproces structuur.
Nu zul je al wel vaker gehoord of gelezen hebben dat bloggen goed is voor je zichtbaarheid. Logisch dat je je twijfels hebt, het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je er ideeën voor maar krijg je ze niet gerealiseerd? Tja, daar kampen heel veel mensen mee, om uiteenlopende redenen.
Bloggen is niets meer en niets minder dan een goed verhaal maken over iets dat je bezighoudt, waar je veel van af weet. Extra bonus voor de lezer is dat hij er inspiratie in vindt, iets aan heeft, op wat voor manier dan ook.
Goed gevulde nieuwspagina is een blog
Vul jij al regelmatig de nieuwspagina op je site met meer dan alleen een bericht over de vakantiesluiting of nieuwe medewerker? Dan ben je eigenlijk al aan het bloggen, maar mogelijk alleen op de feitelijke manier: iets nieuwswaardigs online zetten. Verpak je dat in een iets groter geheel met tips, aandachtspunten, een beschrijving hoe jij het aanpakt of onderzoeksgegevens bijvoorbeeld, dan ben je al hard op weg te bloggen. Te doen? JA, te doen! En heb je dat voor de eigen site op poten, kijk dan eens om je heen op welke andere media je met je ervaring en visie ook zichtbaar kunt zijn, voor nog groter bereik en zichtbaarheid. De nieuwsvoorziening op de eigen site vormt zeker een prachtige referentie. OK, nu loop ik misschien wat te hard van stapel.
In de b2b kun je een vliegende blog-start maken
Bloggen is inderdaad heel erg goed voor je zichtbaarheid en daarom help ik je er graag mee op weg. Je kunt met bloggen een vliegende start maken als jij in de b2b zit. In de business to business sector is kennis de motor van het bedrijf. Bekijk eens wat er aan projecten, onderzoek, samenwerking, praktijkcases speelt in je organisatie. Put uit je kennis, ervaring en expertise. Put uit waar je dagelijks mee bezig bent. Wat zit daar voor interessants in voor je doelgroepen? Zo vind je haakjes voor contentmarketing om waardevolle informatie te maken die nuttig en bruikbaar is voor een ander. Dát is het uitgangspunt van contentmarketing.
Je kennis en expertise in b2b zijn het goud voor succesvolle contentmarketing. In no-time kun jij een lijst met onderwerpen maken, klopt dat?
Onderwerpen voor content heb je, nu de structuur
Na de ideeën is het allerbelangrijkst de structuur, zeker als je tijd beperkt is. Ben je alleen aan het bedenken dat je content wilt maken, dan weet ik zeker dat jij deadlines steeds verschuift. Met een structuur blijft je planning haalbaar. Neem bloggen als voorbeeld. Heb je onderwerpen bedacht dan helpt het als je helder hebt waarmee je rekening moet houden en welke onderdelen relevant zijn.
Zo’n structuur komt ook goed van pas omdat je dankzij internet vrij makkelijk op meerdere plekken een blog, nieuwsbericht, artikel enz onder de aandacht kunt brengen. Dus als je toch aan het schrijven bent, schrijf je in één moeite door de social posts om de aandacht naar je content te trekken en vindbaar te worden. Dat is bijna 2 vliegen in 1 klap. Mits je die structuur in je werk hebt aangebracht. Tools, checklists en templates helpen je hierbij.
Uit de blog DHZ tips om contentmarketing in je eentje vorm te geven haal je nog meer tips en ideeën.
Deze blog template spaart mij 15% tijd
Heb ik je geïnspireerd? Fijn! Ik help je graag op weg met een blogtemplate in Word. Die heb ik gemaakt om blogs en de bijbehorende social posts beter gestructureerd op te starten en te produceren. Ik weet zeker dat hij ook jou kan helpen structuur te krijgen als je met blogs wil starten of je structuur wilt verbeteren.
Dit document is altijd handig, vooral als je hem je helemaal eigen maakt, met je eigen indeling. Het zorgt er in ieder geval voor dat je de content die je voor online kanalen maakt, in je computer opslaat. Dat is natuurlijk veel slimmer dan direct online schrijven in je website-programma. Wil je een tekst of onderdeel nog eens voor een ander doel gebruiken, dan haal je hem zo uit je documenten op.
Hoe zit het voorbeeld in elkaar?
Bovenaan zie je een tabel waarin je alle informatie kunt noteren die je aan de voor- of achterkant van website of ander kanaal nodig hebt. Zoals de meta description of -beschrijving, de zoekwoorden en de verkorte url, die ik via Bitly maak. Voeg er gerust items aan toe, of schrap als ze voor jou niet van toepassing zijn.
Download de blog template
Hieronder download je de blog template. Op de achterkant staat de toelichting hoe je hem gebruikt ook. Veel succes!
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.