Een ijzersterke media pitch [met checklist]
Een ijzersterke media pitch maken in 10 stappen
Oplages van kranten en tijdschriften dalen, redacties krimpen, mensen lezen minder en social media worden meer en meer als geloofwaardige nieuwsbron gezien. Geen feiten die al te vrolijk stemmen. En omdat mailboxen van journalisten dagelijks overvol zitten, moet je meer je best doen om hun aandacht te krijgen voor jouw nieuws en ideeën. Daarvoor heb je een goede media pitch nodig. Als je weet welke media voor jou van belang zijn, waar ze over schrijven, wie er schrijven en hoe je ze benadert, dan kun je je nieuws en ideeën makkelijker in de media krijgen. In dit blog lees je er meer over.
Om te beginnen bij het begin: wat is een media pitch?
Een media pitch is een persoonlijke mail aan een journalist waarmee je hem (of haar) wil interesseren voor iets nieuws, een idee, nieuw onderzoek, een interview. In zijn krant, blad of op internet, of voor de titel waar hij als freelancer voor schrijft.
Verwar een media pitch niet met een persbericht. Dat is een kant-en-klaar verhaal over iets nieuws dat je naar de media stuurt die gelezen worden door je doelgroep. Een persbericht kan overigens best leiden tot wat een media pitch beoogt, maar een persbericht is een tekst die iedereen ontvangt.
IJzersterke media pitch: schrik niet van dit Amerikaanse onderzoek!
Voordat we in de materie duiken wil ik wat onderzoeksresultaten met je delen. Het Amerikaanse Fractl doet marketing research en vraagt al een paar jaar op rij journalisten en uitgevers over de ideale media pitch. Dus hoe journalisten door bedrijven en organisaties benaderd willen worden over onderwerpen en artikelen. Hoewel uit Amerika, weet ik zeker dat de resultaten ook voor ons land aardig overeenkomen. Ga er maar even goed voor zitten, want je schrikt misschien van de uitkomsten!
De onderzoeksinformatie van Fractl die ik in dit blog beschrijf heb ik een tijdje terug gedownload en vond ik nu niet meer op hun site. Maar hier lees je op hun site wel een minder uitgebreid artikel over onderzoek onder 1.300 journalisten en bloggers met vergelijkbare resultaten.
1 verhaal per dag
Van de 500 ondervraagde journalisten en uitgevers blijkt dat de meeste respondenten maar 1 verhaal per dag schrijven. Daarvan krijgt bijna de helft iedere dag meer dan 20 kopijsuggesties; dus TWINTIG mailtjes (en ook eens een telefoontje), iedere dag opnieuw. Iets meer dan 10% schrijft een verhaal door zo’n pitch, dat lijkt niet zo veel. Maar toch doet bijna de helft van de respondenten er soms wat mee. Dat betekent hoop! Vooral ook omdat bijna driekwart best openstaat voor de ideeën van een bedrijf of organisatie en dus wel wil onderzoeken waar de gezamenlijke belangen liggen voor het schrijven van artikelen. Met afhankelijkheid van de markt als bron hebben de meeste journalisten geen probleem.
Journalist wil relevante content
Wat triggert een journalist als hij een mailtje van een bedrijf krijgt met een idee voor een artikel? 39% wenst exclusief onderzoek, 27% wil ‘breaking news’, 19% wil relevante content en 15% wenst verhalen met emotie. Wat zegt dit en wat zeggen de vorige cijfers? Dat journalisten overspoeld worden met informatie en heel selectief zijn. Ze willen écht nieuws, relevantie, exclusieve informatie. Ze willen dus iets waar jij al goed over hebt nagedacht, wat nog niet eerder in het nieuws is geweest of een nieuwe, of bijzondere insteek heeft. Én iets dat jij al hebt voorbereid.
Ze zijn niet met tientallen onderwerpen tegelijk bezig, nee, ze schrijven 1 artikel per dag. Wat jij ze stuurt moet dus keigoede en relevante informatie zijn, wil het hen nou net op dát moment interesseren.
Met afhankelijkheid van de markt als bron hebben de meeste journalisten geen probleem, sterke nog: ze staan er open voor
Investeer in persoonlijke relatie
Ook de kenmerken van de perfecte media pitch komen uit het onderzoek naar voren. Dus hoe je een journalist het beste kan benaderen. Voor tweederde van de deelnemers in dit onderzoek speelt mee als je elkaar al kent. Zij zijn er gevoelig voor wanneer je al eerder via andere kanalen met ze contact legt, bijvoorbeeld door te reageren op een artikel of blog dat ze schreven, of door met ze te linken op Linkedin, of door socials te retweeten of te liken. Dat betekent dat je dus beter eerst jezelf bekend kunt maken bij hem of haar en investeert in de relatie. Dan valt je media pitch meer op.
Titel bepaalt of journalist gaat lezen
Journalisten willen bijna allemaal benaderd worden via e-mail en de media pitch moet niet meer dan 200 woorden bevatten. 200 woorden; dat zijn slechts 6 regels in outlook. Niet veel dus.
Wat bepalend is voor het openen van die mail, is de titel. Die bepaalt of de journalist verder leest. Die moet kort, bondig en to the point zijn. Wat ook helpt: alvast beeld meesturen. We leven in een beeldcultuur en nieuws wordt ook gemaakt door en met beeld.
Een ijzersterke media pitch moet niet meer dan 200 woorden bevatten,
dat zijn slechts 6 regels in Outlook
Voorbereiding media pitch is cruciaal
Wat dit zegt? Dat jouw voorbereiding cruciaal is. Je moet allereerst een idee hebben dat hen aanspreekt, en je maakt het kansrijker als je al ruim van tevoren met de journalist contact legt, zodat hij weet wie je bent. En de tekst van je media pitch, van je idee voor kopij, moet beknopt zijn met een pakkende titel. Kortom: suggereer beknopt iets relevants.
Uitdagingen 2.700 journalisten wereldwijd (onderzoek 2021)
Een ander goed overzees marketing en communicatie research adres is Cision. Wil je lezen wat 2.700 journalisten uit 15 landen als uitdagingen zien in hun werk, dan raad ik je aan Cision’s 2021 State of the Media Report te downloaden. Het kan je nieuwe inzichten opleveren voor je media-aanpak. Journalisten vinden het steeds moeilijker het vertrouwen van hun lezers te behouden. Ze moeten meer doen met minder middelen, dat betekent vaak snijden in feitenverzameling en onderzoeksjournalistiek. Dat heeft consequenties voor hun productiviteit en betekent ook dat hun relatie met merken (bedrijven), juist belangrijker wordt. Kansrijk dus! Overigens komen resultaten uit dit onderzoek overeen met Fractl’s resultaten die ik hier beschrijf.
Redacties wachten op ijzersterke ideeën
Ik hoop niet dat je de moed in de schoenen zinkt! Dat is helemaal niet nodig! Want er zijn heel veel kansen met je nieuws en ideeën in de media te komen. De gevestigde media investeren meer in kwaliteit. En hoewel journalisten meer moeten doen met minder middelen, is er juist meer onderzoeksjournalistiek dan ooit.
Suggereer journalisten beknopt iets relevants
Dus (uitgedunde) redacties wachten op jouw nieuws; wachten dagelijks op ijzersterke ideeën. Ze kunnen niet zonder jouw input. Geldt zowel voor gedrukte media als voor online. Met dit verschil dat vooral online redacties dagelijks op zoek zijn naar informatieve, relevante, goed onderbouwde, overtuigende content. Ze willen immers dagelijks verversen om lezers aan zich te binden.
Aan de slag met je ijzersterke media pitch
Zit je nog, of: inmiddels nu, op het puntje van je stoel? Mooi! Dan kun je nu lezen waaraan de beste media pitch moet voldoen. Als in de inleiding gezegd: als je weet welke media voor jou van belang zijn, waar ze over schrijven, wie er schrijven en hoe je ze benadert, dan kun je je nieuws en ideeën makkelijker in de media krijgen. Als je deze 10 stappen volgt gaat je dat lukken!
- Weet wat je doelgroep leest
Je moet eerst weten welke media voor jou, of voor jouw onderwerp belangrijk zijn. Waar je je doelgroepen bereikt. Waarschijnlijk ken je al een aantal media en heb je daarmee een basis voor je mediaselectie. Maak een shortlist van maximaal 5 titels waarin je het liefst wilt staan. - Mediarelaties gaan over … relaties
Maak jezelf bekend en bouw een band op. Reageer op een artikel of blog, stel iets dat om reactie vraagt, like of retweet een post van hem. - Leer de journalist kennen
Weet waar hij in geïnteresseerd is en over schrijft. - Pitch het verhaal, niet je merk
Een journalist schrijft verhalen. En die gaan niet direct over producten of diensten. Bied waarde met verdiepende info, data en inzichten die niet per se over jezelf gaan. - Zoek het haakje
Weet wat er speelt in de maatschappij en in je sector en wat nu actueel is. Als je daarbij kunt aansluiten met jouw idee of nieuws heb je veel sneller de interesse van een journalist. - Maak het concreet
Benoem wie geïnterviewd kan worden, stuur relevante links mee (die werken) en foto’s of ander beeldmateriaal. Geef de journalist een compleet beeld, maar stuur geen giga bestanden. - Bedenk een pakkende titel
Bepalend voor het openen van de media pitch, is de titel. Die bepaalt of de journalist verder leest. Wat altijd goed werkt zijn cijfers zoals percentages te gebruiken, zeker als ze opvallend zijn. - Hou het bondig en kort
Uit onderzoek blijkt dat een media pitch niet meer dan 200 woorden moet bevatten. Dat zijn slechts 6 regels in Outlook. Niet veel dus. - Sta altijd in de startblokken
Het kan soms een tijd duren en soms moet je er meermaals achteraan. Maar het tegenovergestelde kan ook: hij reageert direct. Wees daarop voorbereid. - Structureer je aanpak
Maak een shortlist van journalisten die je wilt benaderen, maar benader ze niet tegelijk over hetzelfde onderwerp, tenzij ze verschillende lezers hebben. Houd bij wanneer je de media pitch hebt verzonden en plan je follow up.
De rode draad is: je biedt iets nieuwswaardigs!
Wanneer is een media pitch kansrijk?
Een media pitch is kansrijk als hij (een combinatie van) deze kenmerken bevat of dit kan bieden:
- ‘Breaking news’
- Exclusief onderzoek
- (Emotioneel) verhaal
- Actualiteit
- Relevantie
- Data en data visualisaties
- Nieuw, verrassend haakje
- Interviewmogelijkheden
- Innovatie
- Interessante analyse
- Oplossingen voor problemen
- Handige en bruikbare inzichten
- Humor
- Hoge kwaliteit graphics
Zelf op zoek naar vragen van journalisten
Het kan ook omgekeerd: je gaat zelf op zoek naar vragen van journalisten. Dat kan bijvoorbeeld via Mediaplatform Vaker in de Media, het platform waar zowel bedrijven en ondernemers als journalisten hun vragen over onderwerpen en artikelen kwijt kunnen en elkaar kunnen vinden. Het verbinden van media met deskundigen is voor journalisten gratis en voor bedrijven en ondernemers tegen betaling te gebruiken. Er hebben zich inmiddels 850 deskundigen geregistreerd en 1.200 journalisten.
Op Facebook is er de groep RuM, oftewel: Roept u Maar, met 14.000 leden. Een studentenversie heeft 3.000 leden en een België-groep 400. Journalisten plaatsen hier oproepen voor gedrukte media, online, maar ook voor radio, boeken en onderzoek. Vooral consumentgerelateerde oproepen, maar b2b komt ook wel eens voorbij.
Nu starten?
Ben je geïnspireerd geraakt om te gaan pitchen? Dan haal je uit wat je gelezen hebt in deze blog al heel wat informatie!
In deze blog krijg je nog meer handvatten: 7 haakjes om je idee te verpakken in een mail die de aandacht van de journalist trekt. Maak een ijzersterke media pitch!
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.