| |

Impact maken? Zorg eerst voor persoonlijk welzijn

Home » Ondernemen » Impact maken? Zorg eerst voor persoonlijk welzijn
persoonlijk welzijn

In Portugal viel ik van de fiets en hoe! Ik liep een hersenschudding op, een hoofdwond en kon twee weken fysiek vrij weinig. Waarmee goed duidelijk werd hoe essentieel het belang van persoonlijk welzijn is. Je kunt immers alleen impact maken als je goed in je vel zit! Er zijn wel eens van die momenten dat het niet loopt door privé-omstandigheden, dat herkent iedereen. Wat kun je dan doen om je persoonlijk welzijn op orde te krijgen? Ik schreef er deze blog over. Met bruikbare tips die mij hielpen op weg naar herstel.

De rode draad

Impact maken is een rode draad in de dingen die ik doe. Ik help mijn klanten met hun impact, tegelijk is het een kapstok voor mijn eigen marketing. Je maakt meer impact als je je ervan bewust bent waarmee je het verschil maakt en hoe je het gebruikt in je marketing en communicatie. Zelf heb je de grootste invloed op het fundament van welke impact dan ook.

Maar laten we wel wezen: als het niet goed met je gaat, je persoonlijk welzijn niet in orde is, ga je helemaal geen impact maken. En ik ondervond dat. Aanleiding voor dit artikel is de val die ik maakte op vakantie.

Persoonlijk verhaal: ik viel van de fiets

Ik fietste een week met een groep door Portugal en reed op de laatste fietsdag, 3 km voor het eind, tegen een obstakel in het wegdek, bij het binnenrijden van de prachtige stad Porto. Echt waar: ik was er bijna! Het was in de schaduw, dus ik heb het gewoon niet gezien. Ik kan me er niets van herinneren, want ik raakte buiten westen.

En ik ben langer dan een minuutje bewusteloos geweest, want ik kwam weer bij toen de ambulancemevrouw mijn hoofd aan het inpakken was omdat ik een forse hoofdwond had. Gelukkig had ik een helm op, anders was het misschien anders gelopen. Verder was er naast wat schaafwonden uiterlijk niks aan de hand. Ik bleek een lichte hersenschudding te hebben zeiden ze in het ziekenhuis. Maar minstens zo lastig als je een val maakt of er iets anders heel abrupts gebeurt, is dat je spieren volledig op slot gaan.

Ook als podcast

Ik maak iedere 2 weken (maar tijdens mijn herstel moest ik voor het eerst even overslaan hoor!) een podcast aflevering waarin ik praat met experts over impact en ik maak ook solo-afleveringen. Je beluistert SPREX op Spotify en op de podcastkanalen van Apple en Google, of nu hier 🙂

Beluister deze aflevering:

Het origineel van deze podcast vind je op Sprex

Weinig impact; geconfronteerd met mezelf

Ik ben een dag in het ziekenhuis geweest en 5 dagen langer in Portugal gebleven, omdat met een hersenschudding in het vliegtuig niet zo’n goed idee is. Die eerste dagen kon ik maximaal 2×2 uur iets doen, de rest sliep ik of was ik aan het rusten.

En in de tussentijd werd ik natuurlijk enorm met mezelf geconfronteerd. Veel rusten, pijn in het hoofd, een hoofdwond op mijn achterhoofd met 7 hechtingen erin en een lijf dat niet meer meewerkte. Dit was duidelijk zo’n momentum dat je niet op je lichaam kunt vertrouwen. En van anderen afhankelijk bent. Wie mij kent snapt dat ik dat heel moeilijk vind.

Mijn broer gaf me lichte oefeningen die ik op bed kon doen, daar ben ik direct mee begonnen nadat ik uit het ziekenhuis kwam. Stukje bij beetje merkte ik dat het hielp en dat het me steeds makkelijker afging. Een kleine week nadat ik thuis was ben ik weer halve dagen aan het werk gegaan. Wat voelde het fijn weer zakelijk aan de slag te zijn!

Tips als je te druk of overprikkeld bent

Nogmaals: je kunt alleen impact maken als je eerst voor jezelf hebt gezorgd en je persoonlijk welzijn oké is. Daarom wat tips als je te druk of overprikkeld bent. Of dat nu door een hersenschudding is of niet.

Een vriendin stuurde mij een folder door van de Nederlandse vereniging voor neurologie over LTH: licht traumatisch hersenletsel. Het is normaal dat herstel even duurt, valt daarin te lezen. Je hersenen moeten herstellen en weer aangroeien.

Ze adviseren niet de hele tijd in bed te blijven. Het is het beste als je de tijd in bed rustig vermindert, zodat je binnen een paar dagen weer op de been bent. Dan kun je je normale activiteiten weer oppakken. Daarbij zo min mogelijk televisiekijken of de computer gebruiken. Ook geen alcohol drinken. En de eerste dagen voldoende paracetamol om de pijn te onderdrukken.

Op de website van de Hersenstichting kun je over hersenschuddingen ook veel informatie vinden.

De PRET strategie voor persoonlijk welzijn

En dan heb ik nog wat anders voor je: de PRET strategie. Die reikte Judith de Vries mij aan, een zakenvriendin van mij. PRET staat voor: P-Pauzeren, R-Rust, E-Eén ding tegelijk doen en de T van Tempo.

Deze strategie is bedacht voor mensen met NAH, dat staat voor: Niet Aangeboren Hersenletsel. Hij is uitstekend bruikbaar als je een té drukke situatie de baas wilt blijven.

Te beginnen met de P van pauzeren. Juist als je heel erg veel moet doen, is het belangrijk om voldoende te pauzeren. Denk vooral niet dat je tijdwinst boekt door je pauzes over te slaan, want als je te moe wordt, word je minder effectief.

Stel daarom vooraf vast wanneer je pauze neemt, laat dit niet van je mate van vermoeidheid afhangen. Zet eventueel een wekker.

De R van rust. Zorg voor rust in je werkomgeving. Als je werkt met de radio haal je hiermee veel afleidingen naar binnen. Die verstoren niet alleen je concentratie, ze kosten je ook energie. Geldt ook voor sociale media.

De E van één ding tegelijk doen. Voer je taken één voor één uit. Dat komt de kwaliteit van je werk ten goede. Probeer niet te werken en ondertussen ook de social media in de gaten te houden. Log uit terwijl je aan het werk bent. Dat geldt ook voor email: je hoeft niet ieder moment van de dag op e-mails te reageren. Probeer het beantwoorden te clusteren en eventueel, als dit je lukt: sluit je e-mail account terwijl je aan het werk bent. En gun jezelf een rustdag of een rustige dag als je heel hard moet werken om bijvoorbeeld een deadline te halen.

En tot slot over de T van tempo. Als je dingen te snel wilt doen, ga je fouten maken en die fouten moet je weer verbeteren. Hierdoor ben je meer tijd kwijt aan je taken dan eigenlijk nodig is. Het is beter om een goede planning te maken en voor je taken voldoende tijd uit te trekken.

Succesaanpak voor persoonlijk welzijn

Als jij geen niet-aangeboren hersenletsel hebt, dan denk je misschien dat jij deze strategie niet nodig hebt. Maar overdenk het toch eens, want eigenlijk is het een succes-strategie voor iedereen, want we hebben het over geconcentreerd werken. Daarom wilde ik deze strategie onder je aandacht brengen, met dank aan Judith van Virtueel Present.

Persoonlijk welzijn: zet een fietshelm op!

Je kunt alleen impact maken als je persoonlijk welzijn in orde is. Als je goed in je vel zit dus! Ik heb dat aan den lijve ondervonden en ben hard bezig met de weg terug. Met mij komt het wel weer goed. Het abonnement op de sportschool heb ik even op pauze gezet, maar fietsen doe ik weer!

Overigens heb ik besloten in Nederland ook die helm te gaan opzetten als ik fietstochten ga maken. En ik wil dat jou ook adviseren als je het nog niet doet. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Echt!

Vergelijkbare berichten