Wat is impact?

Impact is een begrip dat veel en gemakkelijk wordt gebruikt. Maar wat betekent het eigenlijk? In het woordenboek staat: van nature invloed uitoefenen op anderen en als autoriteit geaccepteerd worden. Ook: een krachtige inwerking, en: effect. Impact wordt dus aan resultaten en gevolgen gelinkt. En het liefst positief.

Zelf heb je de grootste invloed op het fundament van welke impact dan ook. Je maakt meer impact als je je er van bewust bent waarmee je het verschil maakt en hoe je het gebruikt in je marketing en communicatie.

9 aandachtspunten voor je impact

Op deze pagina vind je kennis en inspiratie over impact. Het is een interessant begrip: het woord wordt vaak gebruikt, misschien zelfs te veel. Toch heeft het veel diepgang en is het nuttig het uit te diepen. Het is namelijk een leidraad op vele vlakken, bijvoorbeeld voor marketing en communicatie. En ik ben marketeer en voor mij is het een kapstok in mijn projecten, dus vandaar die insteek op deze pagina. Ik heb 9 aandachtspunten voor je op een rij gezet die je inspireren over impact. Via het blok met de inhoudsopgave kun je snel naar specifieke informatie. Succes met je impact!

Saskia de Jong, marketeer en mediamaker technische industrie

1. Waarom moet je wat met impact?

Markten en mensen worden dagelijks opgeschud door nieuwe producten, diensten, modellen, systemen. De wereld verandert continu. Ondanks snel ontwikkelende technologie blijft de mens het anker, die maakt nog steeds het verschil. De markt vraagt om professionals met een gezicht en een duidelijk profiel in de markt. Die impact hebben met wat ze doen, waar ze voor staan, met hun ideeën en expertise. 

Je moet niks met impact, maar als je de potentie ziet is het slim als je er strategisch aan bouwt en er gebruik van maakt. Door het als kapstok te gebruiken voor je marketing en communicatie.

2. Waarom is impact voor marketing relevant?

Impact laat zich zien in een gerespecteerde en veelgevraagde vakman of vakvrouw, een professional die vaak geïnterviewd wordt, een bedrijf dat altijd op congressen spreektijd krijgt, een expert die veel bereik heeft op sociale media, of iemand die regelmatig in de actualiteitenprogramma’s op tv aanschuift. Effecten die voor iedereen bereikbaar zijn.

Ben jij je bewust van de invloed die je kunt hebben? Hoe je het verschil maakt en waarmee? Met een gedegen aanpak van (content)marketing en communicatie leg je de basis voor je expertstatus en bouw je aan impact. Expertise en impact gaan dus hand in hand.

Meer impact maken versterkt als je je er zelf bewust van bent waarmee je het verschil maakt. Dus het draait om: helder hebben waar je voor staat, wat de problemen zijn van je klanten en relaties. En hoe je het verschil kunt maken met dat wat je doet.

3. Impact is actueler dan ooit

Misschien. Want het begrip impact wordt tegenwoordig vaak gebruikt in de context van positief bijdragen aan de maatschappij. Het wordt namelijk regelmatig uitgelegd als het effect dat mensen en organisaties hebben op de samenleving en iedereen die er deel van uitmaakt. Om de goede dingen te doen die jouw business helpen en die ook goed zijn voor ons allemaal. Waar je als mens, of als organisatie aan bijdraagt.

Er is tegenwoordig veel te vinden over maatschappelijke impact. Misschien komt dat omdat we wereldwijd op een kantelpunt zitten. Er is al langere tijd sprake van een zogenaamde betekeniseconomie, waarin het gaat om onder meer duurzaamheid. En om eerlijk zaken doen, en waarde creëren, niet alleen voor jezelf. We komen nu terecht in de transformatie-economie waarin we focussen op de wereld en onze gezamenlijke aanpak met producten, diensten en systemen voor een betere wereld. Want er gebeurt veel in de wereld en wie weet welke grote veranderingen ons nog te wachten staan.

Ervaar jij ook dat we ons als samenleving op alle vlakken realiseren dat dingen anders moeten? Veel organisaties willen de wereld beter en mooier te maken. En dat zijn niet alleen maatschappelijke organisaties, hoewel zij er strategisch en structureel wel al langer mee bezig zijn.

Door zelf onderzoek te doen ontdekte Florence Nightingale dat soldaten stierven door ziektes die vooraf voorkomen hadden kunnen worden, en veel minder door hun oorlogswonden zelf. Haar onderzoek is baanbrekend geweest, zeker voor die tijd: midden 19e eeuw. Wat leren we meer dan 150 jaar later nog van Florence? Dat je met zelf onderzoek doen en de data die het oplevert, grote autoriteit en geloofwaardigheid kunt opbouwen. Ik schreef er deze blog over.

4. Voor impact heb je een lange adem nodig

Impact hebben bereik je niet 1-2-3. Het kost tijd en aandacht. Want wat je doet, waarom je het doet en op welke manier, dat ontwikkel je natuurlijk in de loop der jaren. Die eigen stem en dat eigen geluid, die heb je niet direct. Daarmee gaat impact ook over het langetermijneffect. Voor de samenleving, de markt, je organisatie én voor jezelf.

5. Het gaat ook over persoonlijke ontwikkeling

Je leven lang ben je aan het leren en blijf je je ontwikkelen, zowel privé als zakelijk. Als ondernemer, manager of medewerker, én als organisatie of bedrijf.

Impact gaat dus ook over persoonlijke ontwikkeling: leren hoe je het beter kan doen voor de dag van morgen, om vooruit te komen, zo mogelijk samen. Want samen bereik je nóg meer. Dat kan met de grote kwesties te maken hebben, zoals het klimaat, de inclusieve maatschappij, of gelijke kansen bijvoorbeeld. Maar dat hoeft niet per se. Alhoewel ik wel geloof dat als je je kunt verbinden aan de actuele thema’s op een logische en eerlijke manier, en daaraan echt kunt bijdragen, je meer invloed kunt opbouwen. Meer impact kunt hebben dus. Meer autoriteit en meer expertstatus. Dat kan groter worden als het ook weerspiegelt waar je persoonlijk voor staat, wat je ideeën zijn en waar je naartoe wilt.

Want hoe beter je scherp hebt waar je talent ligt en wat je energie geeft, des te beter kun je ervoor zorgen dat wat je doet óók een positief effect heeft.

Impact - Saskia de Jong

Je blijven ontwikkelen is de sleutel tot langdurig persoonlijk en zakelijk succes, ik ervaar het dagelijks. Het werd mijn motivatie voor het ontwikkelen van cursussen en workshops.

6. Mensen zoeken houvast

We leven in snel veranderende tijden en dat geeft onzekerheid. Daarom zoeken mensen naar betekenis; die geeft houvast. Hoe doen en kiezen we met z’n allen het goede? En hoe lukt jouw klant dat, bereikt hij zijn doelen mede dankzij jou? Het draait nergens meer om zakelijk succes en financieel gewin alleen. Genoeg aanleiding om zelf of als organisatie beter en meer dan ooit impact te maken. Waarmee maak jij het verschil?

Het zijn onzekere tijden, waarin mensen juist zekerheid en houvast zoeken. Duiding, uitleg, waardevolle informatie. Misschien kun jij die bieden.

7. Mensen volgen graag mensen

De markt scant op innovatie, vooruitstrevendheid, leiderschap. Op vertrouwen. Op bedrijven en mensen met visie en een authentieke aanpak. Op mensen die hun expertise tonen, binnen én buiten organisaties. Bescheidenheid is geen eigenschap die bijdraagt aan succes. Kom uit voor je mening, mensen vinden het fijn om iemand te kunnen volgen die de weg weet. Durf in het licht te staan zodat je gezien wordt met oplossingen en een aanpak waar niemand omheen kan.

Mensen volgen graag mensen die ergens voor staan, iets te melden hebben. Je krijgt de volle aandacht als je de vragen van je doelgroepen kunt beantwoorden.

De blog Woontlekker is mijn bijdrage voor een betere en duurzamere wereld. Als marketeer in de duurzame zakelijke markt is het voor mij een extra motivatie ook consumenten te helpen om voor duurzame producten en oplossingen te kiezen. Ik ben er trots op dat ik er inmiddels duizenden mensen mee bereik, zelf een positieve impact maak en anderen er mee help. – Saskia de Jong

8. Sluit je verhaal aan op de thema’s van vandaag

Alleen maar in de gaten houden wat er in je markt gebeurt en daar naar handelen, dat is voorbij. Wat er geopolitiek gebeurt, op macroniveau, het grote plaatje, daar neem je tegenwoordig niet alleen als mens, maar zeker ook als bedrijf, als merk, positie over in. Dat betekent dat je – of je het nu wilt of niet – je daar een mening over vormt, je daarover – in meer of mindere mate – uitlaat. Je markt verwacht het van je. Jouw stem telt, en over veel meer zaken dan waarover je je voorheen uitliet.

Het is slim om je verhaal en je business aan te laten sluiten op de thema’s van vandaag. Kun jij de dingen die je doet haken aan de actuele thema’s en issues? In alle markten vandaag de dag geldt: wil je van betekenis zijn en wil je het verschil maken. Dan moet je je verbinden aan dat wat telt in de samenleving. En heb je daar een mening over? Ga dan aan de slag met free publicity! Let op: voordat je het weet zit je aan tafel bij een actualiteitenprogramma of word je gebeld door een journalist. De actuele thema’s zijn belangrijke haakjes en bagagedragers. Gebruik ze!

9. Wat moet je doen om impact te maken?

In de huidige maatschappij tellen soft skills meer dan ooit: empathie, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, communicatieve eigenschappen, samenwerken in teams, creativiteit. Juist die stimuleren innovatie en zijn het fundament voor duurzame vooruitgang. Als je kennis en inspiratie opdoet om te groeien, krijg je bagage om aan de bal te blijven in jouw eigen stijl. 

Realiseer je: wat je altijd al doet en wat je sowieso al moet doen, dat maakt geen extra indruk. Ergens impact mee maken vraagt dus om kennis en inzicht vooraf, maar ook constante aandacht en onderhoud. Kennis over jezelf en je bedrijf, kennis over je doelgroep en je markt, kennis over de samenleving en de maatschappij.
De sleutel hierin is eigenlijk jezelf continu af te vragen wat je kunt doen om jezelf te verbeteren om zelf verder te komen. Zódanig dat je klanten, de maatschappij, en het liefst de wereld, er ook wat aan hebben. Je hebt meer impact als je ijkt en investeert in jezelf.

Contentmarketing en free publicity zijn goede keuzes om impact mee op te bouwen. Deze pagina’s staan boordevol informatie:

Contentmarketing voor technische bedrijven

Wat is contentmarketing? Contentmarketing is waarde overbrengen om het leven van de ander te verbeteren met nuttige informatie. Contentmarketing stelt je doelgroep centraal; je maakt en verspreidt iets waar ze wat aan hebben en waar de reclame niet vanaf druipt. Als je focust op wat je doelgroep interesseert en van je kennis en expertise een…

Aan de slag en hulp nodig om impact te maken?

Goede kennis en inspiratie en wil je met mij verder? Dan kun je 2 dingen doen: we doen het samen of ik leer het je. In het eerste geval kun je misschien hulp gebruiken omdat je opgave groot en complex is, of soms extra handen nodig hebt. In het tweede geval jeuken je eigen handen om zelf aan de slag te gaan en wil je je skills verbeteren. Super!

We doen het samen

  • Basisplan Impact maken
  • We maken je actieplan korte termijn
  • Structuur, ideeën en eerste resultaten
  • Laagdrempelig met elkaar kennismaken

Ik leer het je

  • Impact Startup
  • 10x videolink met werkblad
  • Mails per 3 dagen
  • Effect van snelkookpan!