Vallen jou ook online de nietszeggende stockfoto’s op van jonge mensen in overleg op kantoor? Van de laptop met vingers op de toetsen, van de mobiele telefoon met schrijfblok er naast? Van happy people met een kopje koffie? Dat zijn stockfoto’s die mensen kiezen omdat het lekker makkelijk en goedkoop is. Er is alleen niets eigen of authentiek aan.
Stop je meer merk in tekst én beeld, dan laat je beide voor je spreken. En ben je overal herkenbaar, ongeacht waar je content staat. In deze blog help ik je met 5 stappen op weg naar goede visuele content. En lees je hoe je (stock)beeld eigen maakt.

Waarom is dit van belang? Nu veel mensen vrijwel dagelijks content maken en niet altijd voor eigen kanalen, wordt het steeds relevanter de visuele identiteit van je organisatie, project en product te bepalen met sterke visuele content. Om je nieuws, blogs, video’s enzovoort herkenbaar van jouw bedrijf afkomstig te laten zijn, kies je een vorm, (huis)stijl, sfeer en type verhaal. Beeld draagt er minstens zoveel aan bij, maar heeft vaak een ondergeschikte rol. Dat wordt nijpender omdat de frequentie van posts en publiceren enorm is toegenomen. Je hebt dus veel vaker en dus meer beeld nodig dan vroeger.

Nieuws is beeld. En andersom

Een beeld zegt nog steeds meer dan 1.000 woorden. En in de beeldcultuur van vandaag misschien nog wel veel meer. Beeld is leidend, nieuws is beeld. En andersom. Zonder beeld geen bereik. Als je je dat realiseert, adviseer ik je aan de slag te gaan om je strategie te bepalen, de juiste vorm te kiezen, te weten waar je dat beeld vandaan haalt en een beeldbank op te bouwen. Gelukkig: iedereen maakt met zijn smartphone best goeie foto’s, dus jij (en al je collega’s) kunt eigen werk maken. Lukt dat niet of onvoldoende, voeg dan de sfeer van jouw merk toe aan bestaande stockfoto’s.

Ik snap best dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Soms is je product saai, niet onderscheidend, heb je geen visueel product, is het nog niet ready-to-market. Of de foto’s die je hebt zijn van onvoldoende kwaliteit en je moet NU iets hebben. Of beeld kan of moet meer functie hebben dan wat beschikbaar is. Spreek daarom je creatieve brein aan. Ik kan het, dus jij ook.

Mijn blog: doel scherp, maar beeld niet

Vrijwel dagelijks ben ik bezig met beeld, bedenk ik plaatjes, ga ik op zoek. Voor mijn eigen sites of die van klanten. Eigenlijk al zolang ik werk. Nog heel recent heb ik ervaren dat ik vastliep met het beeld op mijn consumentenblog Woontlekker. Hoe dat kwam? Ruim een jaar geleden – januari 2015 – ben ik er mee van start gegaan. Het logo was vrij vlot voor elkaar, de kleurstelling duurde iets langer. Mijn doel met deze blog had ik scherp: consumenten informeren over energiezuinig bouwen en wonen én zelf ervaring opdoen met bloggen.

 

Ik kwam er achter dat er geen duidelijke lijn in het beeld op mijn blog zat. Het werd aanmodderen.

 

Omdat ik eigen filmpjes zou gaan embedden, hoefde ik over een deel van het beeld niet na te denken. En voor de rest zou het zich vanzelf wel oplossen dacht ik. Kon toch niet moeilijk zijn? In de loop van het jaar kwam ik er achter dat er geen duidelijke lijn in het beeld op mijn blog zat. Het werd voor mijn gevoel steeds meer aanmodderen. Gelukkig ben ik er sinds kort uit! Aan de hand van de 5 stappen vertel ik je hoe ook jij de identiteit kunt bepalen en ijzersterke visuele content maakt. Ik neem daarbij mijn oplossing voor Woontlekker als voorbeeld.

 1. Zoek de rode draad

Een stijl geeft houvast. Voor jezelf, maar ook voor je doelgroep, lezers en volgers. Zet om het (nogmaals) scherp te krijgen op papier voor wie je content bedoeld is, waar het over gaat, wat je beschrijft en waarom en hoe. In zo weinig mogelijk woorden, zodat de essentie duidelijk wordt. En kruip daarna in de huid van je lezer. Wat zou hij of zij voor zich zien bij het lezen van jouw tekst? Waar gaat zijn interesse naar uit, waar is hij naar op zoek? En waar kan hij zich mee identificeren? Spiegel dat aan de (marketing)strategie van je organisatie of dat waar je voor staat.

Wat ik schrijf op Woontlekker is bedoeld voor mensen die interesse hebben in energiezuinig wonen. Afhankelijk van het onderwerp zocht ik er beeld bij. Een woning, bouwmateriaal, gereedschap, onderdelen van interieur, of het product waar de blog over ging. Of graphics zoals geld, groene bladeren, blauwe luchten. Vaak uit stock. Toen ik dit overdacht, realiseerde ik me dat mijn doelgroep zelf niet in beeld komt. Alleen bij de vlogs als ik bewoners interview.

Ineens bleek ik heel dicht bij de oplossing. In mensen in een huiselijke omgeving kan de lezer zich herkennen. Daar had ik de rode draad voor de visuele content. Groot voordeel: wat op zo’n foto staat hoeft niet per se gerelateerd te zijn aan de inhoud van de individuele blog. Direct bedacht ik ook het grote minpunt: ik zou niet zonder stockfoto’s kunnen. En die zijn vaak erg clean met knappe mensen die erg gelukkig lijken. En ik wou er nu juist een eigen touch aan geven.

2. Kies de sfeer van je merk

Online ben ik met dit in het achterhoofd op zoek gegaan. Hoewel de score me nog niet zo meeviel, kwam ik er wel mee op gang. Het viel me niet mee omdat de meeste foto’s op websites met stockmateriaal te geposeerd zijn, te clean, te happy, te veel big smiles. En dat zie je al op zoveel sites. Maar ik had er een begin mee.

Toen ik de selectie voor de rode draad had, bedacht ik zonder moeite de tweede pijler van een krachtige visuele identiteit: het woord ‘lekker’. Deze refereert aan de titel van de blog én aan het gevoel dat ik bewoners (lezers) wil meegeven: lekker wonen. Met name die sfeer zorgt voor de persoonlijke touch die ik belangrijk vind voor mijn blogs. Als onderdeel van een slogan zou ik er vast vele kanten mee uit kunnen. En dat blijkt inderdaad het geval.

 

Toen ik de selectie voor de rode draad had, bedacht ik zonder moeite de tweede pijler van een krachtige visuele identiteit.

 

Om je sfeer te bepalen kun je in beelden denken, in woorden, maar ook in kleuren. Wat je erg veel ziet, zijn quotes op een achtergrond. Ook titels trouwens. Veel wordt ook gewerkt met graphics. Dat zijn heel goeie oplossingen als het moeilijk is met foto’s te werken. Bij veel stocksites kun je graphics vinden, maar er is ook een aparte beeldbank voor illustraties: SaltyStock. Zit in Amsterdam.  Ze verzorgen ook maatwerk en laten bestaand stockbeeld aanpassen als je dat wenst.

3. Zoek foto’s of maak ze

Inmiddels ben ik een kei in geschikte foto’s vinden. Er zijn heel wat bronnen waar je foto’s tegen betaling kunt downloaden. Er zijn ook sites waar je ze gratis vandaan haalt. Op veel sites kun je je aanmelden voor regelmatig een gratis pakketje HR-foto’s. Daar zit natuurlijk meestal niks voor je bij, maar soms wel. In een blog van Buffer vind je een overzicht van 53 bronnen. Een overzicht van juridisch blogger Charlotte Meindersma over gratis bronnen is ook erg waardevol. Marketingfacts maakte een vergelijkbaar overzicht.

Heb je zin om eigen foto’s voor online gebruik te maken, dan kun je met de gemiddelde smartphone uitstekend uit de voeten. En heb je een wat professionelere camera, dan heb je nog meer mogelijkheden. Ik moet bekennen dat ik handiger ben met video-opnamen en mensen op camera interviewen, dan foto’s maken. Daar ben ik door het gewoon te gaan doen ervaren in geworden. En dat geldt natuurlijk ook voor foto’s maken.

 

Met je smartphone kun je prima foto’s maken voor online gebruik.

 

Over zelf beeld maken publiceerde Charlotte Meindersma een goeie blog, met veel links naar tools om foto’s te bewerken. Ga je zelf aan de slag dan heb je ook veel aan deze blog over de Rule of Thirds. Dat is een basis fototechniek die je helpt een goede compositie en balans in je foto’s aan te brengen.

4. Voeg een extra laag toe

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden van de visuele content van Woontlekker:

visuele identiteit Woontlekker

Wat heb ik gedaan? Ik zoek een foto van een of enkele personen in hun huis. Ik bedenk een slogan met het woord ‘lekker’ die aansluit bij de blog. In Canva upload ik de foto. Ik zet er een laag over heen door de roze stip met de slogan er in te positioneren. Ik werk soms de transparantie van de stip nog wat bij, afhankelijk van de foto. Zo bouw ik aan het merk Woontlekker. Klaar! Kosteloos.

Om met een extra laag je visuele content te versterken kun je uitstekend gebruik maken van gratis online software, zoals Pixlr voor fotobewerking of Canva voor graphics. Je kunt er zelfs in werken met je eigen huisstijl en logo’s.

5. Bouw een beeldbank

Waar je ook aan moet gaan bouwen is aan je beeldbank. Als je veelvuldig online actief bent, heb je voor je het weet een hele verzameling. Het is uiterst handig hiervoor een structuur te bedenken, zodat je –zeker als je snel wat nodig hebt – snel iets kunt vinden. Een structuur is ook handig als je geschikt materiaal tegenkomt, maar nog niet nodig hebt. En een structuur is des te handiger als je er met meerdere collega’s gebruik van maakt. Over hoe je in een grotere organisatie een centrale beeldredactie op poten zet, stond recent een blog van RvO op Frankwatching.

Maak een map aan in je computer waarin je in submappen al het materiaal ordent. Graphics en videomateriaal zijn er eventueel apart in te onderscheiden. Een dergelijke indeling stimuleert trouwens ook dat er bij jou in de organisatie intern iets op gang komt. Zeker als men merkt dat een centrale beeldbank prettig werkt.

Voor klanten waarvoor ik persberichten en blogs verzorg, maak ik ook beeldbanken aan. Als je veel klanten hebt zoals ik, kun je vandaag de dag niet meer zonder!

visuele identiteit blog Woontlekker

Ik hoop dat ik je met deze stappen op weg help!

Lees ook de blog: 7 beeldbanken die jou gratis foto’s mailen. 

 

3 Comments

Comments are closed.