De enorme opmars van online platforms is een geweldige kans zichtbaar te worden bij je doelgroepen. Als je je opinie over issues deelt in de media, staan redacties voor je in de rij. En kun je online duizenden views behalen. Issues veroorzaken non-stop honger online.

In een vorige blog schreef ik dat content met een vleugje commercie het merkvertrouwen verhoogt. Dat kwam naar voren uit onderzoek van het SWOCC over contentmarketing. Ik gaf in dat artikel ook een checklist informatieve content maken. Een volgende stap die ik je graag adviseer is: deel je opinie in de media. Deel je kennis en je mening over ontwikkelingen in de markt.

Vanochtend sprak ik een installatieadviseur. Hij had veel publiciteit gekregen door een persbericht over een berekening van 3 scenario’s. Hij was verbaasd dat het zoveel commotie had veroorzaakt, hij vond het een klein onderwerp. Er had onder andere een stukje over in de Volkskrant gestaan en op social media waren veel reacties geweest. Hij had er ook een post over geschreven op een online kennisplatform. In 2 maanden tijd was die 2.500 keer gelezen, er hadden ook veel lezers op gereageerd.

Deel je opinie in de media

Aanleiding was een issue dat nogal politiek geladen is en de gemoederen bezighoudt: het mogelijk einde van de salderingsregeling. Als je meer duurzame energie met bijvoorbeeld zonnepanelen opwekt dan je zelf nodig hebt, kun je geld verdienen. Dat heet salderen. De regeling gaat mogelijk op de schop omdat de overheid veel energiebelasting misloopt.
Deze discussie over de al dan niet voortzetting van de salderingsregeling maakt deel uit van een groot maatschappelijk vraagstuk waar de bouw- en installatiesector zich voor gesteld ziet: de energietransitie.

Veel redacties en journalisten ontvangen dagelijks kopij en kopijsuggesties over onderwerpen hierover. Het meeste belandt direct in het ronde archief naast het bureau of wordt gedelete. Omdat het te commercieel is, te eenzijdig, onjuist, onvolledig, noem maar op.

Maar, grote kans: issues leiden tot een non-stop informatiehonger. Online redacties zijn dagelijks op zoek naar informatieve, relevante goed onderbouwde, overtuigende content. En daar mag best een vleugje commercie in zitten.

De adviseur deed 3 dingen slim

De adviseur in dit voorbeeld speelde uitstekend in op de vraag van de markt en de behoefte van de media. Hij heeft 3 dingen slim gedaan:

  • Kennis: hij heeft eigen kennis ontwikkeld
  • Opinie: hij heeft zijn kennis vervat in een opinie
  • Issue: hij reageert op een kwestie die de markt bezighoudt

8 inhoudelijke blogs promoten congres

Ik heb nog een voorbeeld, van een iets ander kaliber. In de aanloop naar het congres NulNu 2016 dat ik mee organiseerde afgelopen maand, initieerde en redigeerde ik in totaal 8 blogs van verschillende experts die spreker waren tijdens het congres. Het voorbeeld is interessant omdat de blogs elkaar in korte tijd op uiteenlopende online platforms opvolgden. Enkelen behaalden in 2 weken meer dan 2.000 views. Een uitgebreid schema socials posts droeg ook bij aan de grote zichtbaarheid.

Eigen kennis met een vleugje opinie vormde de bagagedrager die de aandacht vestigde op het congres, de onderwerpen, de organisatoren, de sprekers, de issues, enzovoort.

Klik eens op de onderstaande links. Bekijk de titel, de inleiding, het opiniërende en de afsluiting. Ik hoop dat deze aanpak je inspireert!

En de installatieadviseur? De behaalde zichtbaarheid smaakt naar meer. Hij heeft inmiddels al meerdere onderwerpen genoteerd om over te publiceren!

Inspiratie omzetten in concrete acties en sparren met mij? Ik zit voor je klaar op (0344) 65 25 20. Of mail me.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *