Kracht website onderschat door bouw- en installatiebedrijven
Of de website van bouw- en installatiebedrijven de connectie met de lezer legt staat centraal in een onderzoek dat ik uitvoerde. Ik bekeek het persoonlijke karakter van ruim 100 websites, de weergave van projecten, de nieuwsvoorziening en of de site de lezer tot actie aanzet. Het resultaat is opmerkelijk: op veel websites staat weinig content over projecten, personeel en actualiteiten. Dit overheerst: minimaal gevulde pagina’s, weinig foto’s en actuele issues als duurzaamheid ontbreken. Kortom: de functie en kracht van een website wordt onderschat door bouwers en installateurs.
Bouw- en installatiebedrijven hebben het druk, dat is mooi. Velen hebben een gevulde orderportefeuille. Maar er zijn ook problemen en uitdagingen: veel bouwprojecten liggen stil door de stikstofproblematiek, de sector kampt met een enorm personeelstekort, materiaalleveranties duren lang. En zo zijn nog wel wat meer redenen te bedenken waarom bouw- en installatiebedrijven geen tijd maken om aandacht aan hun website te besteden.
Nog veel te winnen bij websites in de bouw en installatie
Want dat is de conclusie die ik trok na ruim 100 websites van bouwers en installateurs te hebben onderzocht: de website staat niet hoog op hun agenda.
En dat is jammer, zo niet zeer onverstandig. Als het mooi weer is repareer je het dak. Oftewel, als het goed gaat met de business verbeter je wat nog niet optimaal is. Dus ook de marketing, ook de website.
Kijk verder dan vandaag en morgen, dan heb je een voorsprong in de markt, zeker als de tijden veranderen.
Ik noteerde 7 opmerkelijke bevindingen
Ik onderzocht de website van 3 categorieën bedrijven: met minder dan 10 medewerkers, tussen de 11 en 50 mensen en met meer dan 50 man. Deze 7 opmerkelijke bevindingen noteerde ik:
- Op driekwart van de sites van installateurs is geen informatie over personeel te vinden.
- Op ruim 15% van de websites van bouwbedrijven is geen mens te zien.
- Bijna 60% van de installateurs toont geen enkel project op de website.
- Bijna 80% van de installatiebedrijven plaatst geen nieuws, tegen 40% van de bouwbedrijven.
- Op enkele sites na kan de bezoeker nergens actiever worden en meer doen dan lezen (kijken), bellen of mailen.
- Informatie over duurzaamheid is op de meeste onderzochte sites niet te vinden, 65% van de installateurs en 59% van de bouwers schrijven er niet over.
- Grote bouwbedrijven in dit onderzoek presteren minder dan de grote installateurs. De betreft de vindbaarheid van personeel, toelichting bij projecten en informatie over duurzaamheid.
Bouwen en installeren is uniek werk, geen project is hetzelfde. Kansen genoeg om de webbezoeker daarvan iets te laten zien en er over te vertellen. Projecten en informatie over de onderneming en de mensen die er werken zijn uitstekend bewijsmateriaal dat klanten en bezoekers trekt, op de korte én de lange termijn.
Bijvoorbeeld: thema duurzaamheid onderbelicht
Informatie over duurzaamheid is op de meeste van de onderzochte sites niet te vinden. Dit valt op omdat duurzaam bouwen de komende tientallen jaren hét onderwerp is in de sector. 41% van de bouwbedrijven publiceert er over en 35% van de installateurs. De bouwbedrijven schrijven iets meer over duurzaamheid dan installateurs. Vooral de kleinere installateurs doen niets met het onderwerp.
Verbeteringen eenvoudig te realiseren
Veel bouw- en installatiebedrijven kunnen eenvoudig de site verbeteren door hun projecten te tonen, hun personeel er een rol in te geven en te vertellen wat ze meemaken en wat hen bezighoudt.
Op welke manier je dat kunt doen beschrijf ik in het rapport over dit onderzoek. Ik ga uitgebreid in op de resultaten en conclusies en doe een aantal praktische aanbevelingen om eenvoudig op te schalen, qua inhoud en proces.
Tijdens het onderzoek vond ik 20 websites die geheel of op een onderdeel eruit springen. Ik heb ze de koplopers genoemd en ze met naam en link in een apart hoofdstuk opgenomen. Ze kunnen de gehele sector inspireren.
Interviews 3 koplopers in vakblad
Vakblad Aannemer interviewde 3 koplopers uit het onderzoek, daar schreef ik deze blog over.
Saskia de Jong
Zoek je houvast, ideeën en inspiratie voor je business en je marketing?
Ik ben marketeer en media expert in het technisch mkb. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal dat duurzame impact heeft, vormt dagelijks mijn rode draad. Hoe je kennis en visie vertaalt, doelgroepen bereikt met impact en business genereert, is de kern van menig project.
Ik werk vaak voor kennisintensieve organisaties, regelmatig samen met projectpartners en ook internationaal. Ik blog over ondernemen, groeien en marketing en op het consumentenblog woontlekker.nl blog ik over energieneutraal wonen.
In de SPREX-podcast praat ik met experts over impact. Verrassende gesprekken van een half uurtje die je concrete ideeën en inzichten geven om zelf impact te maken.
Wil je sparren? Bel me op (085) 017 1700, mail naar saskia@dejongev.nl of ontmoet me op Linkedin.