Content tot 10x gebruiken, een onderwerp pitchen bij de media, 1 maand content plannen in 30 minuten. Het zijn onderwerpen waarop ál mijn gesprekspartners ‘aansloegen’ toen ik ze over de training contentmarketing vertelde die ik wou opzetten. Het resultaat? In een maand tijd had ik meer dan 10 deelnemers die willen leren hoe je met mijn contentroutekaart content bedenkt, maakt en deelt en die mensen bereikt en impact heeft. Ik vertel je graag over de aanleiding en de opzet van de training.

Je kunt iedere dag zichtbaar zijn met een eigen stem, geluid, kennis en visie; 24/7. Maar waar en hoe heb je de meeste impact? De trend nu is focus op de allerbeste content. Want de informatie overload die er al is, wordt alleen maar groter. Maar ook authenticiteit, jouw eigen geluid, telt steeds zwaarder. En emotie, die content persoonlijk maakt.

Op frank.news was in maart te lezen dat Google vanaf nu genadeloos is voor waardeloze websites. Dit blog over het nieuwe algoritme Fred maant een ieder tot de allerbeste content. Sommige websites kunnen hun siteverkeer tot wel 90% zien dalen, voorspelt dit blog. Dat zijn websites die het met authenticiteit niet zo nauw nemen en veel advertenties bevatten.

Dit nieuws van Google zal voor sommige bedrijven en ondernemers dramatisch zijn, maar is voor alle anderen goed nieuws. Voor wie echt iets te melden heeft, een schare geïnteresseerden heeft én de verbinding zoekt met zijn doelgroepen vormt dit natuurlijk geen enkele bedreiging. Niet voor de eigen website, maar ook niet voor zichtbaarheid op andere kanalen. Sterker nog, zo kun je je alleen maar meer onderscheiden. Het kaf wordt vanzelf van het koren gescheiden. En de wet van de afnemende meeropbrengst ligt straks minder op de loer.

Content maken kan iedereen, maar ..

Het blijft natuurlijk noodzaak zélf structuur te brengen in je zichtbaarheid in de markt. Google wil jou wel belonen, maar dan moet er wel iets te belonen zijn. Dus jij blijft aan de bal. Content maken kan iedereen, maar de uitdaging is content te maken die mensen bereikt en impact heeft. Mijn contentroutekaart helpt.

De trend nu is focus op de allerbeste content, want de informatie overload die er al is, wordt alleen maar groter

Bij veel van mijn klanten merk ik dat ze het niet eenvoudig vinden die structuur scherp te krijgen en te houden, ongeacht hun omvang – grootbedrijf, mkb, eenpitter – of kennis. Welke kanalen en media kies je en waar zit de doelgroep? Op welke platforms kun je je boodschap kwijt? Hoe ontwikkel je een heldere koers, en voor wie doe je dat eigenlijk? Bij welke journalist en op welke manier pitch je een nieuwsitem ? Hoe bedenk je goede onderwerpen en hoe kom je aan goed beeld? De verzuchting veel te moeten of willen in beperkte tijd en met beperkte middelen, hoor ik vaak.

Werken met de contentroutekaart in tryout

Het patroon dat ik bij mijn klanten en relaties herkende inspireerde mij tot de ontwikkeling van de training contentmarketing. Die is opgezet aan de hand van de contentroutekaart die ik maakte. Hiermee breng je structuur en efficiency in je zichtbaarheid on- en offline. De route loopt 17 punten langs:

  • content bedenken: de strategie
  • content maken: de productie
  • content delen: de uitrol
  • content monitoren: het resultaat en bereik

Om dit frame, de contentroutekaart en mijn trainingskills te testen heb ik klanten en goede relaties benaderd of ze mee willen doen aan een tryout. De tryout duurt 5 weken in mei en juni en begint en eindigt met een fysieke bijeenkomst. Er zijn 14 deelnemers. De 5 lesweken zitten bomvol inhoud over contentmarketing, why-how-what-video’s die ik maak, door mij speciaal geselecteerde artikelen, een Q&A webinar en diverse tools & schema’s. Tussendoor houden we online contact. Voor de 2e training eind 2017 zijn er ook al gegadigden, hoewel er nog geen datum bekend is.

Word je eigen PR-bureau

Aan de hand van de contentroutekaart leren de deelnemers hoe je structuur en efficiency in je zichtbaarheid on- en offline realiseert. Ze brengen er hun marketing mee naar een hoger level. In feite leer ik hen hoe ik zelf mijn werk aanpak. Met wat ik de deelnemers leer hebben zij in ieder geval voor dagelijkse content geen bureau meer nodig. Word je eigen (PR-)bureau dus!

De structuur van de contentroutekaart voert stapsgewijs naar zichtbaarheid op eigen kracht, volgens mijn beproefde technieken en mijn meer dan 25-jarige ervaring waarin ik heb getest, ontwikkeld en ben meegegroeid met het marketingvak.

Grote ambities….

Ik vind het enorm spannend! De afgelopen maanden ben ik een nog grotere spons geworden dan ik al was. Mijn Pocket-account zit boordevol vol met goede artikelen die ik ga delen. Ik heb mijn kennis en ervaring echter nog nooit eerder in een marketingtraining gegoten, dus spannend is het zeker. Mijn ambitie is een breed trainingsprogramma te ontwikkelen met verdiepende modules. Want niet iedereen heeft interesse in dezelfde kennis of heeft dezelfde scope. Eerst maar eens zien wat de eerste deelnemersgroep eind juni van deze eerste proeve van bekwaamheid vindt!

De eerste twee tools van de training kun je gratis downloaden van mijn site.
Je vindt de contentkalender 2017 hier en de social media kalender hier.

Wil je op de hoogte blijven van dit programma en de contentroutekaart meld je dan aan voor mijn updates. Misschien komen we elkaar bij een volgende training tegen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *