Persbericht het startpunt van extra nieuwswaarde

Home » Marketing » Nieuwswaarde » Persbericht het startpunt van extra nieuwswaarde
persbericht nieuwswaarde

Persbericht het startpunt

Offline én online heb je enorme kansen om zichtbaar te zijn via free publicity, je nieuws te verspreiden en aan je naamsbekendheid te bouwen. Een persbericht als startpunt is daarvoor een prima middel. Vooral dankzij internet kun je naast verzending aan journalisten nog veel meer met het nieuws in je persbericht doen. Het 5W-format van het persbericht helpt je daarbij; het dwingt je tot een heldere structuur. En dat helpt je je nieuws verder uit te rollen en je free publicity te versterken. In posts op social media en online platforms, maar ook in andere vormen. Maak van je persbericht de motor en internet de verdubbelaar; rol je nieuws veel verder uit!

Veel schrijvers en afzenders van persberichten zitten nog onder een steen, denk ik wel eens. Sommige persberichten bevatten tekst, en niet meer dan dat. Geen beeldmateriaal, geen links. Hoe is het mogelijk denk je? Ja, dat denk ik ook regelmatig. Hoe is het mogelijk dat het persbericht verstoken blijft van alle door iedereen dagelijks gebruikte vormen, middelen en tools? Verstoken van alle moderne mogelijkheden om extra aandacht te krijgen, de lezer verder te leiden naar meer informatie en de journalist sneller en beter te overtuigen van het belang van dit nieuws? En, zeker niet te vergeten, de kansen het te delen uitsluit omdat het als email wordt verzonden en er geen html-versie aan hangt?

Potentie en effect van het persbericht als startpunt onderschat

Natuurlijk, het zijn incidenten, maar dit type persberichten bestaat nog steeds, ik kom ze regelmatig tegen. De oorzaak ligt in het feit dat zo’n persbericht zelf geen onlosmakelijk deel uitmaakt van de marketing en communicatie van de organisatie. Als een ‘ouderwets’ persbericht wordt gemaakt komt dat omdat het een losse actie is, losstaand van al het andere marketing- en communicatiewerk. Omdat het afkomstig is van verschillende afdelingen, of omdat de potentie en het effect van het persbericht worden onderschat.

Zonde.

Rol het nieuws veel verder uit

Dus: persbericht verzonden en klaar? Nee, dat is pas het begin.

Frequent een persbericht sturen is goed voor je expertstatus, en vooral als je het deelbaar maakt én als er plaatjes bij zitten.

Het persbericht is nog steeds een zeer effectieve, en supergoedkope manier om in de media te komen. En die aanwezigheid in de media versterk je als je de inhoud nog verder uitrolt: in andere waardevolle content, op andere plekken. Op andere kanalen en in andere vormen. Online platforms, social media, e-mail marketing en bloggen hebben van ons allemaal een uitgever gemaakt. Als je dus het nieuws uit het persbericht verder uitrolt, dan bereik je er veel meer doelgroepen mee dan alleen de journalist.

Persbericht met multimedia vaker gedeeld

Dat moderne persberichten beter bereik hebben dan ouderwetse – om nog maar even in die term te blijven – valt te lezen in een onderzoek van PR Newswire. Het gaat over het effect van beeld en video op persberichten. Het blijkt dat persberichten met foto’s 1,4 keer meer worden bekeken. Persberichten met 6 plaatjes worden 2,4x meer bekeken. Persberichten met video zelfs 2,8 keer meer dan persberichten die uit alleen tekst bestaan. Nieuws met beeld heeft dus een veel groter bereik dan nieuws zonder beeld.

Toch bevat 1/3 van de persberichten geen beeld!

persbericht startpunt zichtbaarheid

Deze cijfers zijn het resultaat van onderzoek welke van de op hun website geplaatste persberichten worden bekeken en hoe vaak. PR Newswire is een grote internationale distributeur van nieuws. Zij beheren ook een immens grote persdatabase met titels die 170 landen bestrijken.

Persbericht is motor en internet de verdubbelaar

Vooral dankzij internet kun je met het nieuws in een persbericht nog veel meer doen. Internet kan de verdubbelaar van je nieuws worden.

Het vergt creatief denken en samenwerking met anderen, dus ook met je collega’s. Het vergt natuurlijk ook kijk op de werking van media én op marketing,

Als je van het persbericht de motor van je offline en online zichtbaarheid maakt:

  • Breng je informatieve inhoud waar de lezer wat aan heeft
  • Kom je niet te snel te pusherig (commercieel) over
  • Word je eerder gezien als expert, want ze lezen ‘overal’ over je
  • Bereik je lezers, klanten en relaties op meer plekken
  • Breng je intern nieuwe processen en samenwerking op gang
  • En koppel je je media-activiteiten aan je marketing

5W format persbericht dwingt tot heldere structuur

Het 5W-format van het persbericht (wie, wat, waar, waarom, wanneer .. en hoe) dwingt je tot een heldere structuur. Het ordent je gedachten om de nieuwswaardigheid centraal te zetten. Dat format is een uitstekende basis om van het nieuws ook andere content te maken. In ieder geval in posts op social media en online platforms. Maar ook in andere vormen.

Doe nog 10 andere dingen met je nieuws

Naast het persbericht kun je het nieuws ook uitrollen in:

  1. Social posts op Linkedin, Twitter, Facebook enz
  2. Nieuws of pagina op je website
  3. Nieuwsbrief
  4. Hapklaar plaatje voor socials (slogan, quote)
  5. Inhoudelijk beeld (grafiek, infographic)
  6. Video
  7. (Gast)blog of column
  8. Interview
  9. Reportage
  10. Presentatie (PPT, Canva)

Het zijn vormen die je of vanuit eigen kanalen of vanuit andere media, zoals website en platforms van bijvoorbeeld uitgevers, kunt gebruiken om je nieuws te verspreiden. Ja, het zijn er precies 10, maar jij weet er mogelijk nog meer.

Beeld is ook waardevolle content

Bewijsmateriaal voor het belang van beeld gaf ik je net, maar je wist het vast al. Beschouw beeld daarom ook als content, juist en vooral op internet. Mensen kijken graag en lezen minder. Beschouw beeld als informatie die op zich kan staan, die zelf nieuwswaarde heeft en die je los kunt gebruiken. Zoals een foto waaraan je info zoals cijfers en specs toevoegt, een slogan of quote waarvan je een plaatje maakt, tot aan de inhoudelijke infographic toe.

Beeld is geen decoratie meer, maar voeg je toe omdat het (nieuws)waarde heeft voor de lezer

Beeld is geen decoratie meer, maar voeg je toe omdat het (nieuws)waarde heeft voor de lezer. En hoe meer waarde die eraan toekent, des meer zal hij of zij de content willen delen.

Bedenk bij het nieuws beeld dat zelf nieuwswaarde heeft. Dan kan dit afzonderlijk te gebruiken content worden.

Ook niet gebruikte info komt van pas

Bovendien: niet alleen de structuur van het persbericht helpt je die extra zichtbaarheid te organiseren, ook de teksten en informatie die je niet in het persbericht gebruikt, komen daarbij van pas. Zijn er 3 opties voor titels van het persbericht, gooi de 2 niet gekozen dan niet weg. Ze komen van pas bij andere uitingen over dit nieuws!

Iets is nieuws als je er nog niet eerder over hebt geschreven

Oh ja, wat is een persbericht ook al weer? Een persbericht is een kant-en-klaar verhaal over iets nieuws dat je naar de media stuurt die gelezen worden door je doelgroep. Met een informatief karakter waar de commercie niet van afdruipt. Iets is nieuws als je er nog niet eerder over hebt geschreven. Laat daar geen misverstand over zijn!

Eén bericht naar een vooraf geselecteerde medialijst: vakbladen, dagbladen, radio- en tv-programma’s. Kunnen trouwens ook tekstvariaties zijn, afhankelijk van de lezers van deze media.

En natuurlijk: online én gedrukte media. Bloggers, niet te vergeten. Media kunnen de tekst zo plaatsen, journalisten kunnen het herschrijven, of ze maken er een eigen verhaal van of verwerken het in andere content. Hoe je de nieuwswaarde van je persbericht fors kunt aanzetten lees je in de blog: Je persbericht in de spotlights door de 6V checklist.

De mediaverdubbelaar

Vooral dankzij internet kun je naast verzending aan journalisten nog veel meer met het nieuws in je persbericht doen. Laat internet de verdubbelaar van je nieuws worden.

persbericht startpunt zichtrbaarheid mediaverdubbelaar

Heb ik je geïnspireerd om meer met het nieuws in je persbericht te doen? Mooi, aan de slag dus!

Saskia de Jong

Saskia de Jong

Zoek je houvast, ideeën en inspiratie voor je business en je marketing?

Ik ben marketeer en media expert in het technisch mkb. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal dat duurzame impact heeft, vormt dagelijks mijn rode draad. Hoe je kennis en visie vertaalt, doelgroepen bereikt met impact en business genereert, is de kern van menig project.

Ik werk vaak voor kennisintensieve organisaties, regelmatig samen met projectpartners en ook internationaal. Ik blog over ondernemen, groeien en marketing en op het consumentenblog woontlekker.nl blog ik over energieneutraal wonen.

In de SPREX-podcast praat ik met experts over impact. Verrassende gesprekken van een half uurtje die je concrete ideeën en inzichten geven om zelf impact te maken.

Wil je sparren? Bel me op (085) 017 1700, mail naar saskia@dejongev.nl of ontmoet me op Linkedin.

LinkedIn profiel Saskia de Jong

Vergelijkbare berichten