|

Marketing Check mkb: meer succes en minder stress

Home » Marketing » Marketing Check mkb: meer succes en minder stress
marketing check mkb

Marketing Check mkb

Het kan soms overweldigend zijn als mkb-ondernemer of zzp’er alle ballen in de lucht te houden. Je bent dagelijks met honderd dingen bezig, je marketing schiet er misschien wel eens bij in. Waardoor je doelgroep je niet goed kan vinden en je concurrenten je misschien voorbijstreven. Herkenbaar? Om jou te helpen heb ik een checklijst gemaakt die je marketing vergemakkelijkt en verbetert: de Marketing Check voor mkb’ers. Kan je meer succes opleveren, en altijd minder stress! Helemaal zelf gemaakt!

Onderaan de pagina kun je de checklijst downloaden.

Kwaliteit van marketingacties

De Marketing Check voor het mkb is een overzichtelijke lijst waarmee je de kwaliteit van je marketingacties beoordeelt. Hij helpt je inzicht krijgen in je prestaties en je bepaalt eenvoudige verbeteringen voor de volgende periode. Deze checklist is niet alleen een evaluatietool, maar biedt ook concrete handvatten voor verbetering en optimalisatie. Met een focus op haalbare doelen en acties, krijg je eenvoud en overzicht in je marketingactiviteiten.

Ook als podcast

Beluister mijn solo-podcast over de Marketing Check voor het MKB op Spotify, Apple en Google podcastkanalen. Kan ook hier:

Marketing Check mkb: hak je marketing in stukken

De checklist bevat vragen over de inhoud en organisatie van je marketing en communicatie in de voorbije periode. Dat kan een jaar zijn, maar ook een kwartaal of een maand. Zoals over de frequentie van content publiceren, de relevantie van je content, je aanwezigheid op sociale media en meer. Door deze vragen te beantwoorden en een simpele scorelijst in te vullen, kun je direct een kwalitatief oordeel vellen over je inspanningen in de afgelopen periode. Mits je eerlijk bent natuurlijk!

En deze checklist stopt niet bij de evaluatie; hij geeft je ook concrete handvatten voor een nieuwe periode. Want na die evaluatie hoe het ging, selecteer je de onderwerpen en acties waarop je wilt verbeteren, stelt meetbare doelen, en bepaalt concrete acties en deadlines. Natuurlijk klinkt dit allemaal heel simpel, dat weet ik ook wel. Maar met deze lijst vereenvoudig je het écht voor jezelf. Je hakt marketing in stukken en maakt het op onderdelen concreet en overzichtelijk.

Het gaat dus niet om een ingewikkelde strategie te maken. Natuurlijk mag dat wel, maar dat is niet de insteek van deze Marketing Check. Nee, dit is een snelle en effectieve manier om tot een haalbare aanpak te komen en steeds verder te optimaliseren. In een half uurtje. Geen vaag gedoe dus, zodat jij ook geen vage doelen en acties stelt!

Zo werk je met de Marketing Check voor het MKB

De Marketing Check bestaat uit 2 delen: een evaluatie van wat je deed en acties bepalen voor de nieuwe periode. De evaluatie bestaat uit 2 onderdelen: inhoud en organisatie. Voor elk aspect van de evaluatie geef je een score van 1 tot 5, waarbij 1 staat voor ‘zeer zwak’ en 5 voor ‘uitstekend’.

Marketing check mkb

De checklist is een lijst met inhoudelijke onderwerpen: wat je deed op het gebied van content, welke relevantie dat had, of je nieuwe dingen uitprobeerde, wat je deed op sociale media, wat je buiten je eigen kanalen deed en of je in de media stond. Organisatorisch maak je de vergelijking met plannen of acties uit de vorige periode en beantwoord je vragen over effectiviteit, integratie en synergie en houd je data bij door te kijken hoe je marketing scoorde.

Gebruik de evaluatie voor nieuwe acties

De informatie uit de evaluatie en de scores gebruik je om een haalbare aanpak voor de volgende periode te bepalen. Je kiest er prioriteiten voor en bepaalt doelen. Die moeten concreet en meetbaar zijn. Bijvoorbeeld, als je vindt dat je social media activiteit verbetering nodig heeft, kun je een doel stellen dat je meer volgers wilt, dat je de frequentie van posten verandert, of dat je een ander format gaat uitproberen. Of als je merkt dat je content niet zo effectief is in het genereren van nieuwe leads, stel dan een doel om meer bereik of meer kliks te krijgen. Bedenk wel dat je het haalbaar moet houden voor jezelf. Is 1.000 geen reëel cijfer, of kun je van 20% alleen maar dromen, maak die getallen dan kleiner.

Dit deel is één vel. Het is handig om per actie dat ene vel te gebruiken, en voor de andere acties steeds een nieuw vel te gebruiken.

En plan ook het checken van de voortgang in

Je maakt de plannen verder concreet door acties te bedenken. Wat ga je precies doen om te werken aan die prioriteiten en de doelen te bereiken? Dit kan betekenen dat je meer tijd en middelen moet investeren als je de kwaliteit van je content wilt verbeteren. Of misschien moet je je marketingstrategie aanpassen om beter aan te sluiten bij de behoeften van je doelgroep. Je maakt het verder concreet door de middelen in tijd en geld te bepalen en een realistische tijdlijn op te stellen. Tenslotte bepaal je hoe je de voortgang gaat bijhouden ten aanzien van inhoud, organisatie en resultaten voor de periode waarvoor je de Marketing Check inzet.

Door deze stappen te volgen, gebruik je je evaluatie voor een actiegericht plan. Het stelt je in staat om je marketingsaanpak te verfijnen en te verbeteren, zodat je nog succesvoller zult zijn in de nieuwe periode.

Evaluatie belangrijk, want de wereld verandert snel

Evalueren is essentieel om te leren en te verbeteren. Het helpt je begrijpen wat effectief was en waar verbeteringen nodig zijn. Bedenk ook dat authentieke, waardegedreven content steeds belangrijker wordt. Dit betekent dat jouw verhaal en aanpak essentieel zijn voor het verbinden met je doelgroep. Bovendien: marketingevaluatie is een continu proces.

Geeft structuur én rust én gemak

De Marketing Check brengt structuur en duidelijkheid in je marketing, vermindert stress en bespaart tijd. Regelmatig gebruik zorgt voor continue verbetering en houdt je marketingactiviteiten scherp (en jezelf ook!). Eigenlijk is het belangrijkste misschien het spin-off effect: je krijgt structuur in je marketing dankzij deze check omdat je hem regelmatig gebruikt. Alleen jaarlijks is niet genoeg, beter natuurlijk veel vaker. En dat kan, want je kunt er snel mee werken, Natuurlijk is het doel dat je je marketing verbetert, maar dat lukt alleen als je het agendeert. En het best dus met een grote regelmaat. En daar help mijn checklist je bij.

Tip: mijn excel Contentkalender helpt je ook om structuur in je marketing aan te brengen.

Wat je niet meet kun je niet verbeteren

Ik nodig je uit de Marketing Check voor het mkb te downloaden én te gaan gebruiken. Niet alleen als er een nieuw jaar aan komt, maar het hele jaar door! Het is een handig hulpmiddel om je marketinginspanningen te evalueren en je aanpak te verfijnen. Een praktisch hulpmiddel het hele jaar door. En onthoud: wat je niet meet kun je niet verbeteren!

Download de Marketing Check MKB

Saskia de Jong

Saskia de Jong

Zoek je houvast, ideeën en inspiratie voor je business en je marketing?

Ik ben marketeer en media expert in het technisch mkb. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal dat duurzame impact heeft, vormt dagelijks mijn rode draad. Hoe je kennis en visie vertaalt, doelgroepen bereikt met impact en business genereert, is de kern van menig project.

Ik werk vaak voor kennisintensieve organisaties, regelmatig samen met projectpartners en ook internationaal. Ik blog over ondernemen, groeien en marketing en op het consumentenblog woontlekker.nl blog ik over energieneutraal wonen.

In de SPREX-podcast praat ik met experts over impact. Verrassende gesprekken van een half uurtje die je concrete ideeën en inzichten geven om zelf impact te maken.

Wil je sparren? Bel me op (085) 017 1700, mail naar saskia@dejongev.nl of ontmoet me op Linkedin.

LinkedIn profiel Saskia de Jong

Vergelijkbare berichten