Zo maak jij de media pitch waarmee een journalist direct aan de slag gaat [met ebook]
Wil je met nieuws en artikelen in de media komen? Mail dan een compact voorstel over je idee voor publiciteit naar een website, krant of tijdschrift. Dat heet een media pitch. Maar help, de mailbox van een journalist zit dagelijks overvol. Hoe krijg je zijn of haar aandacht voor een artikel waarin je product wordt genoemd, of over jouw bedrijf of project gaat, hoe verkoop je je idee? Je vergroot je kansen fors als je een compact voorstel mailt aan een journalist dat staat als een huis. In deze blog geef ik je 7 haakjes zodat jij je idee voor een artikel verkoopt.
Deze blog gaat over hoe je je idee verpakt in een korte krachtige mail die de aandacht trekt. Met een media pitch waarmee een journalist direct aan de slag gaat. Omdat die van jou opvalt in zijn dagelijks overvolle mailbox.
‘Hallo Kees, ik sprak met de directeur van het bedrijf Sunshine die vertelde dat hij in zijn showroom klanten via virtal reality laat zien hoe de zonwering bij mensen thuis eruit kan gaan zien. Hij bestuurt dat met de iPad en is de enige in ons land die dit doet. Het is vooral interessant om al vroeg in een bouwtraject zonwering mee te nemen, omdat zongericht bouwen steeds actueler wordt in het kader van energiezuinig wonen. Hij vertelde er zo enthousiast over dat ik dacht, daar zit een goed verhaal in voor jullie blad. Ook jullie schrijven veel over energiezuinig bouwen. Over de relatie met zonwering wordt naar mijn weten niet veel geschreven en virtual reality is in de bouw ook een actueel onderwerp.’
Publiciteit maakt je zichtbaar in de markt
De tekst hierboven is deel van een media pitch die ik aan de hoofdredacteur van een vakblad in de bouw stuurde. Wat is een media pitch precies? Het is een persoonlijk voorstel aan een journalist waarmee je hem wil interesseren voor iets nieuws, een idee, nieuw onderzoek, een interview, een project. In zijn krant, tijdschrift of op internet, of voor de titel waar hij als freelancer voor schrijft. Met publiciteit in de redactionele kolommen word je zichtbaar in de markt en het vergroot je expertstatus.
In tegenstelling tot een persbericht is een media pitch een kopijsuggestie voor één persoon of redactie die kort beschrijft waarover het artikel kan gaan. Een persbericht is een kant-en-klare tekst die je naar een mediaselectie stuurt, tot wel honderden adressen of meer. Nog een groot verschil met een persbericht is dat een media pitch een idee voor het artikel weergeeft. Het artikel zelf hoeft nog niet geschreven te zijn. Kan zijn dat je het uiteindelijk zelf schrijft maar het kan ook zijn dat de journalist die je hebt weten te interesseren dat doet. Vakmedia vragen je nogal eens de tekst zelf aan te leveren.
Overigens, ik focus in dit artikel op het pitchen voor artikelen, maar je kunt ook een voorstel naar de media sturen over zichtbaarheid op radio of tv. In basis pak je het op dezelfde manier aan.
‘In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt’ klinkt ouderwets, maar is springlevend; nieuws is vluchtiger dan ooit
Je idee kan geweldig zijn en geschikt voor zijn lezers, als je het niet op de juiste wijze omschrijft en aanbiedt, verkoop je het niet. Zo simpel is het. De spreuk ‘in de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt’ klinkt ouderwets, maar is springlevend. Nieuws is vluchtiger dan ooit, een journalist produceert veel van zijn werk in het hier en nu, morgen staan het nieuws van vandaag helemaal onderaan.
Ook in de huidige tijd scoor je met publiciteit
Journalisten hebben niet veel tijd om aan vrije nieuwsgaring te doen en waarderen nieuwswaardige ideeën van bedrijven en organisaties waar de commercie niet vanaf druipt. Om hun werk goed te kunnen doen helpt input vanuit de markt. Bovendien: oplages van kranten en tijdschriften dalen, redacties krimpen, mensen lezen minder en social media worden meer en meer als geloofwaardige nieuwsbronnen gezien. Maakt dat het minder kansrijk om te scoren met publiciteit in de huidige tijd? Geenszins! Misschien juist wel kansrijker en zeker in de b2b. Mits je het goed aanpakt:
- Weet waarover je wilt publiceren
- Hoe nieuwswaardig je idee is of kan worden
- Welke media je doelgroep leest
- Wie de journalist is en waarover hij schrijft
- Weet waarmee hij zijn lezers kan boeien en binden
Over deze voorbereiding schreef ik de blog ‘Zo bouw je de beste media pitch op’. Met 10 stappen om je nieuws bij de media te pitchen. Voor de journalist is het steeds lastiger het vertrouwen van hun lezers te behouden. Ze moeten meer doen met minder middelen, dat betekent vaak snijden in feitenverzameling en onderzoeksjournalistiek. Dat heeft consequenties voor hun productiviteit en betekent ook dat hun relatie met merken (bedrijven), juist belangrijker wordt. Kansrijk dus, zeker in de b2b waar projecten, expertise, innovatie en vakinformatie altijd goede aanleidingen zijn voor publiciteit.
Uit onderzoek door het internationale mediabureau Cision werd duidelijk wat een journalist triggert als hij een media pitch ontvangt. Journalisten worden overspoeld met informatie en zijn heel selectief, ze moeten wel. Ze willen écht nieuws, relevantie, exclusieve informatie. Ze willen dus iets waar jij al goed over hebt nagedacht, wat nog niet eerder in het nieuws is geweest of een nieuwe, of een bijzondere insteek heeft.
- 39% wenst exclusief onderzoek
- 27% wil ‘breaking news’
- 19% wil relevante content
- 15% wenst verhalen met emotie
Ook data en data visualisaties, een verrassend haakje, interviewmogelijkheden, een interessante analyse, oplossingen voor problemen, handige en bruikbare inzichten, humor en hoge kwaliteit graphics zijn van invloed op de score van jouw media pitch. De resultaten van dit onderzoek staan niet meer online.
Dit onderzoek door Fractl kun je er ook nog eens op nakijken.
Ik noem het de 30 seconden media pitch
En belangrijk, dit komt ook uit onderzoek naar voren: de ideale media pitch bevat niet meer dan 200 woorden. 200 woorden! Dat zijn slechts 10 regels in outlook. Niet veel dus.
Op lange mails zit een journalist dus niet te wachten, heeft-ie geen tijd voor! Dat is de reden dat ik de media pitch de 30 seconden media pitch noem. Niet omdat je hem in 30 seconden schrijft, maar omdat jij je boodschap er binnen 30 seconden pakkend mee overbrengt.
Maak en mail je pitch in 30 minuten
Overigens, heb je je voorwerk goed gedaan, dan is het zeer goed mogelijk om hem rap te schrijven en te verzenden, echter is 30 seconden wel erg snel. Maar met goed voorwerk kan het snel. In 30 minuten je 30 seconden media pitch voorbereiden, schrijven en mailen naar een journalist is alleszins haalbaar.
De kern van mijn media pitch over de zonwering aan het begin van deze blog heeft een minimaal aantal woorden, ruim 120. Dus er is ruimte om wat praktische gegevens toe te voegen, of aan te vullen met andere info, zeker als je beeld meestuurt (altijd een heel goed idee trouwens). Heb je toch meer woorden nodig, probeer dan in een 100-150 woorden de essentie te vatten, zo hoog mogelijk in de tekst. Dan kun je de tekst er na gebruiken voor toelichting.
Voor een media pitch heb je 3 dingen nodig: een haakje, jouw idee en praktische info. Altijd bedacht vanuit de lezer van krant, tijdschrift of website. Wat heeft hij er aan, waar heeft hij interesse in, wat speelt er nu?
Dit zijn 7 haakjes voor jouw media pitch
- Analyse – cijfers, data, info eigen organisatie
- Context – thema, issue, maatschappij
- Daad – wapenfeit, resultaat, stunt
- Enige – uniek, authentiek, bijzonder
- Expert – reputatie, vakbekwaamheid, faam
- Mening – visie, standpunt, opinie
- Nu – actualiteit, urgentie, timing, deadline
Van dit model van de media pitch werkte ik voor alle haakjes templates uit: uitgeschreven teksten die je heel eenvoudig kunt toepassen op je eigen onderwerpen. Hier zie je er eentje:
Is dit interessant voor je? Doen dan mee met de online cursus Free publicity. Onderaan de pagina lees je er meer over.
Ingezonden brief als media pitch
Deze 7 haakjes kun je ook gebruiken voor een ingezonden brief in de media, waarmee je reageert op een gepubliceerd artikel. Alle dagbladen en opinietijdschriften hebben opiniepagina’s. Ook online zijn er plekken waar je je opinie kunt plaatsen. In dit geval schrijf je de tekst, en vergezelt hem van je media pitch. Ingezonden brieven zijn een uitstekende manier om je mening en visie te ventileren in gerenommeerde titels als de Volkskrant, NRC en het FD. Kijk niet te veel op tegen deze media, het is niet ingewikkeld je reactie op hun pagina’s gepubliceerd te krijgen, mits je een goed verhaal hebt natuurlijk.
Overigens hebben media als de hier genoemde vaak een apart mailadres voor ingezonden brieven. Check dat goed van tevoren. Dan verloopt het contact zoals ik het hier beschrijf anders.
Een of meer haakjes in je media pitch?
Meerdere haakjes in 1 media pitch kan maar dit hoeft niet per se. Het kan je voorstel wel versterken.
Als je alle gegevens tussen haakjes omzet in jouw informatie, kom je minimaal aan ongeveer een 150 woorden. Dus is er ook nog ruimte om specifieke inhoud over je voorstel toe te voegen en praktische info; over jezelf, de organisatie die je vertegenwoordigt, inhoudelijke bijlages en beeldmateriaal te benoemen, data, tijden enz. De haakjes zijn je belangrijkste munitie om een pakkend en compact voorstel voor de journalist te maken.
De ideale media pitch bevat niet meer dan 200 woorden. Enige speling kun je wat mij betreft altijd nemen.
De 7 haakjes in deze blog zijn een prima basis om jouw voorstellen aan een journalist in te steken. Zie jij meer haakjes? Laat het me weten en ik voeg ze toe. Ik hoop dat de haakjes je inspireren voor je media pitch. Niets is in beton gegoten, dus mix en max zo het je uitkomt!
Hoe nu verder?
Er is nog veeeel meer te vertellen over de media pitch. Maar ik hoop dat de basis duidelijk is geworden aan de hand van deze blog met de 7 haakjes. Wil je hier graag meer doen en meer van weten, maar je weet niet goed waar je moet beginnen? Een goede start is de uitgebreide pagina over free publicity die op mijn site staat. Ik weet zeker dat die je inspireert.
Saskia de Jong
Zoek je houvast, ideeën en inspiratie voor je business en je marketing?
Ik ben marketeer en media expert in het technisch mkb. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal dat duurzame impact heeft, vormt dagelijks mijn rode draad. Hoe je kennis en visie vertaalt, doelgroepen bereikt met impact en business genereert, is de kern van menig project.
Ik werk vaak voor kennisintensieve organisaties, regelmatig samen met projectpartners en ook internationaal. Ik blog over ondernemen, groeien en marketing en op het consumentenblog woontlekker.nl blog ik over energieneutraal wonen.
In de SPREX-podcast praat ik met experts over impact. Verrassende gesprekken van een half uurtje die je concrete ideeën en inzichten geven om zelf impact te maken.
Wil je sparren? Bel me op (085) 017 1700, mail naar saskia@dejongev.nl of ontmoet me op Linkedin.