Met AI van tekst beeld maken: je nieuwe creatieve partner?

Home » Marketing » Met AI van tekst beeld maken: je nieuwe creatieve partner?
van tekst beeld maken

Voor marketing en communicatie zijn er twee interessante toepassingen van artifical intelligence. De eerste is tekstgeneratie, zoals het gebruik van ChatGPT. Een tekstopdracht genereert tekst. Maar je kunt ook beeld maken! Met zogenaamde afbeeldingsgeneratoren maak je een afbeelding op basis van een beschrijving wat jij wilt hebben. Wordt dat je nieuwe creatieve partner? Het resultaat is altijd verbluffend, maar niet altijd goed genoeg of bruikbaar. Je moet je sowieso bekwamen in de juiste vraag te formuleren. Dat maakt het resultaat wisselend en soms tijdrovend, afhankelijk van hoe goed of gedetailleerd jouw uitvraag is én afhankelijk van de kwaliteit van het programma. Ik ben vooral gecharmeerd van de tool Midjourney.

Marketing en communicatie zonder beeld? Dat bestaat niet meer! Toch is het nog niet altijd zo eenvoudig je content van beeld te voorzien. Maar nu kun je AI-programma’s aan het werk zetten. Soms is het gelimiteerd wat je er uit kunt halen, soms is het een technisch proces, omdat je wordt uitgedaagd je uitvraag heel specifiek en tot in detail te formuleren. Een druk op de knop is het zeker niet: de kwaliteit van de input bepaalt het resultaat. Toch biedt het mogelijkheden, en als marketeer omarm ik technische vernieuwing graag, dus interessant om er in te duiken.

Midjourney gebruiksvriendelijk

Op dit moment is Midjourney revolutionair én zeer gebruiksvriendelijk. Dit hebben meer mensen – wereldwijd – door, dus wil je het uitproberen dan lukt dat niet zonder betaald abonnement. Midjourney draait als bot op het chatplatform Discord. Daar maak je een (gratis) account aan. Vervolgens ga je via de Midjourney website naar de Midjourney server op Discord en maak je de koppeling. In de linker menubalk vind je enkele kanalen waarop je aan de slag kunt, ‘newbies’ genaamd. Niet ingewikkeld.

En dan kun je beginnen. Om actief op dit kanaal te kunnen worden en een opdracht te geven type je: /imagine. Ik heb ongeveer een week op wisselende momenten geprobeerd om er tussen te komen door imagine in te typen, maar kreeg steeds de melding dat het te druk was en dat ik een betaald abonnement kon nemen. Om het te ervaren heb ik dat uiteindelijk gedaan. Overigens kun je zonder te betalen toch zien hoe het werkt: door te kijken wat anderen maken. Dan volstaat een gratis account.

Goodbye stockbeeld! Of: geeft niks dat je vergeten bent die ene foto te maken. Zonder veel tijd maak je een plaatje dat nog niet bestaat.

ai tekst beeld maken

De plaatjes die je hier ziet zijn het resultaat van de titel van deze blog in het Engels in Midjourney intypen. Ik gaf nog een paar aanvullende opdrachten op het beeld linksonder, maar het ging snel de kant van science fiction op, terwijl ik daar niet om had gevraagd. Ik vroeg ook om een wijziging op de rechterfiguur, het resultaat was: wijzigingen op de linkerfiguur. Alhoewel mijn vraag weinig dubbelzinnig was, ging de tool iets anders doen. Dus met recht het advies: oefen voor de juiste vraag. En wees bereid er tijd in te stoppen.

Overigens: het beeld rechtsonder is van een heel andere orde dan de 3 andere.

Liever podcast luisteren?

Ik maak iedere 2 weken een podcast aflevering waarin ik praat met experts over impact en ik maak ook solo-afleveringen. Heb je geen zin in deze lap tekst en wil je mijn stem eens horen: aflevering #19 is de podcast over met AI van tekst beeld maken, live vanaf 10 mei 2023. Je beluistert SPREX op Spotify en op de podcastkanalen van Apple en Google.

Mijn test om met AI van tekst beeld te maken

Ik had 2 opdrachten bedacht, eentje eenvoudig (een chocoladetaart), de ander ietsje ingewikkelder: een rijtje Nederlandse huizen met zonnepanelen op het dak en mensen op een fiets. Over Midjourney had ik al gelezen, maar juist interessant om mijn opdrachten ook bij andere AI-tools uit te proberen. De zoekresultaten die ik kreeg voorgeschoteld waren uitgebreid, ik koos Pixray, Deepai en Craiyon uit voor de vergelijking. Bij deze tools kun je de prompt direct intypen, zonder account. Dat lijkt handig, maar het resultaat bleek verre van optimaal. Het aardige van Pixray is dat hij je zijn hele rekenproces laat zien. Eerst in code, daarna in beeld dat steeds verder verbetert. Bij Deepai moet je eerst een stijl kiezen, dat vond ik onhandig. Beide gaven mij geen goede resultaten. Bij Craiyon werd het beter, maar Nederlandse huizen hebben blijkbaar altijd trapgevels…

Aan de resultaten werken de AI-tools nog …

Bij Pixray werd de taart een berglandschap met grasjes er tussen. Een amorf ding, dat best wel lekker zou zijn geweest 😊 Bij Midjourney kreeg ik een zeer realistische chocoladetaart, eigenlijk vond ik de resultaten zelfs een beetje over the top: de chocola droop van de taart af.

ai chocolate cake

De huizen die Midjourney me presenteerde klopten op veel aspecten niet, en 3 woningen in een rij lukte hem ook niet. Ook niet als ik varieerde in de woorden house, dwelling, attached, row, enz. Want ja, je communiceert in het Engels. De meeste moeite had hij met de mensen en de fietsen. Mensen hadden de verkeerde verhoudingen en fietsen leken soms grote driewielers of hadden kromme wielen. Om die onvolkomenheden eruit te krijgen, kan ik het beeld automatisch laten verbeteren, of een opdracht tot verbetering geven door exacter aan te geven wat er moet gebeuren. Ik heb dit wel even uitgeprobeerd, maar zag niet veel verbetering in korte tijd. Oefenen dus!

ai Dutch houses solar panels

Ik bedacht nog te vragen naar huizen in het algemeen, dus geen Nederlandse. ’t Was verrassend wat ik toen kreeg, het leek wel of Midjourney toen echt los ging. Ook hier zaten wat details in die een architect niet zou bedenken en technisch misschien niet uitvoerbaar zijn. Maar wel heel mooie plaatjes!

ai houses solar panels

Wat ik bemerk bij mezelf is dat ik het makkelijker vind een foto uit een beeldbank te zoeken – dus te scrollen door beeld dat al bestaat – dan om te beschrijven wat ik wil hebben. Want dit betekent dat je zelf al een idee moet hebben wat je wilt laten maken. En dit kan lastig zijn, als je nog geen idee hebt.

AI helpt marketing en communicatie

Hoewel je deze AI-tools in de meeste gevallen kunt vragen om verbeteringen (upscale) en variaties, kun je je voorstellen dat het heel tijdrovend kan zijn om een resultaat te verkrijgen waar je wat mee kunt. Ik ben wel enthousiast over dat kunstmatige intelligentie je met marketing en communicatie kan helpen, maar ik werd niet super enthousiast over dat je met AI van tekst beeld kunt maken. Nog niet…. want wie weet hoe snel dit verbetert en vooral: eenvoudiger wordt. Dus daarom erg leuk om het uit te proberen!

Omdat je op Midjourney in de tijdlijn zit met anderen die ook prompts invoeren, zie je heel goed wat anderen maken en verbeteren. En ik moet zeggen, daar zit veel indrukwekkends bij. Vele malen gedetailleerder en veel specifieker uitgevraagd dan mijn chocoladetaart, soms meer dan 10 regels lang. Dát bedenk je alleen van tevoren. Dit doet vermoeden dat het juist veel professionals zijn die Midjourney gebruiken, zoals grafici en ontwerpers. Maar dat heb ik niet onderzocht.
Ook niet onderzocht: je downloadt automatisch een bestand van max. een paar honderd kb. Prima voor online gebruik, onvoldoende voor drukwerk. Een bestand dat niet groot genoeg is omdat je het bijvoorbeeld voor drukwerk wilt gebruiken haal je eenvoudig door een AI-tool waarmee je bestanden kunt vergroten. Zoek online op: AI image upscaler free.  

Overigens heb ik met de andere AI-tools in mijn test dan Midjourney alleen met de gratis versies gewerkt. Ik heb dus niet onderzocht of je met een betaald account betere resultaten krijgt.

Voordelen van met AI beeld maken

  • Echte foto’s van een chocoladetaart zijn er genoeg, bijvoorbeeld op de gratis beeldbank Pexels. Maar die worden over de hele wereld door iedereen gebruikt. Via AI kun je jouw persoonlijke chocoladetaart maken, met unieke kenmerken erop, zoals een datum, naam of een andere aanleiding.
  • Als je in de dienstverlening zit en moeite hebt beeld bij je content te vinden. Je bent bijv. coach en kunt je klant niet zomaar afbeelden en jezelf laat je al zo vaak zien. Of je hebt geen tastbaar (eind)product. Herkenbaar?
  • AI helpt je eigen creatieve proces: je krijgt beeld voorgesteld waaraan je nooit zou denken.
  • AI helpt je ook een eigen (huis)stijl te ontwikkelen als je daar aan behoefte hebt, een logo ontwikkelen kan ook.
  • Je kunt iets heel moois maken waarvoor je anders grafici, ontwerpers, of tekenaars betaald moet inschakelen.

Misschien bedenk jij nog meer voordelen!

5 tips om met AI geschikt beeld maken

Met veel plezier heb ik met AI taarten gebakken en huizen met zonnepanelen laten maken. Met een druk op de knop krijg je geen beeld waar je wat mee kunt, zeker niet. De kwaliteit van de input bepaalt het resultaat. En dat is altijd verbluffend, maar niet altijd goed genoeg of bruikbaar. Je moet je dus écht bekwamen in de juiste vraag te stellen. Dat maakt het resultaat wisselend en misschien tijdrovend, afhankelijk van hoe goed of gedetailleerd jouw uitvraag is én afhankelijk van de kwaliteit van het programma. Wil je meer weten van of en hoe jij met AI beeld kunt maken door tekst in te voeren, ga dan zeker verkennen. De ontwikkelingen gaan hard, als jij je er nu in verdiept kun je straks snel stappen zetten als de AI-tools verbeteren.

Daarom 5 tips voor jou:

  1. Maak de hoogste kwaliteit beeld en probeer de afwijkingen er zoveel mogelijk uit te halen. Upscale een gekozen beeld zover je kunt en vraag om variaties.
  2. Kijk de kunst af bij anderen die de tool gebruiken, bij Midjourney kun je exact zien wat andere gebruikers aan prompts invoeren (opdrachten geven) en hoe zij upscalen of om variaties vragen. De prompts die fraai beeld opleveren zijn vaak zeer gedetailleerd uitgevraagd.
  3. Verdiep je in de stijlen die er zijn, bv: pop art, painting, comic, Of: wil je de stijl van Andy Warhol of die van Vincent van Gogh? Deze typering is voor AI voldoende info om voor je aan het werk te gaan in de stijl die jij in je hoofd hebt.
  4. Stel de juiste vraag, dus schrijf een goede prompt en stop hier vóóraf tijd in. De beste input geeft de beste output. Op Midjourney zijn er ellenlange prompts. Zo gedetailleerd bedenk je het alleen vooraf. Idealiter zie je zelf dus al in detail voor je waaraan het plaatje moet voldoen. Bij de populaire AI-programma’s werkt het het best in het Engels.
  5. Begin met gratis tools, helaas is dat niet Midjourney. Bij Deepai en Craiyon kun je de prompt direct intypen, zonder account. Of doe research en probeer een ander programma uit.

En nog een handige tip bij het werken met Midjourney. Onthoud je exacte tijdstip van het invoeren van de prompt. Er gebeurt namelijk zóveel in die tijdlijn, dat je jouw plaatjes snel kwijt bent. Als je dat tijdstip onthoudt kun je de resultaten tijdens het scrollen makkelijker terugvinden. Ook hoor je een kort geluidje als je een opdracht intypt én als het programma er mee klaar is.

Wil jij ook met AI beeld van tekst maken?

Dan heb ik hier een handige aanpak voor je om te starten:

Neem een (half) uurtje en ga googlen op: AI tekst beeld maken, AI text to image, of vergelijkbare zoektermen. Klik enkele resultaten aan en verwonder je! Je kunt ook zoeken op blogs of artikelen die AI-tools vergelijken. Je krijgt ongetwijfeld ideeën over gebruik van tools, over prompts, over beeld, over je eigen stijl, enz. Maak aantekeningen!

Maak een account aan bij een AI text-to-image tool die je aanstaat, bijv. Deepai of Craiyon, neem evt. een betaald abonnement op Midjourney. Dat kost ongeveer 10 euro per maand, maak eerst een account aan op Discord.com. Bedenk daarna over welke onderwerpen je met AI beeld kunt maken.

Schrijf een prompt voor een plaatje dat je wilt maken en probeer het uit. Scherp de prompt aan, wijzig, of breid uit. Bekijk tegelijk in hoeverre je met de gebruikte AI-tool het beeld kunt optimaliseren. Vraag ook om variaties als die mogelijkheid er is. Noteer je ervaringen.

En vooral: have fun!

AI je nieuwe creatieve partner?

Met AI maak je vooral geschikt beeld als je een goede vraag kunt formuleren of die tijdens het proces voldoende kunt aanscherpen. EN als je bereid bent er tijd in te stoppen. Een eenvoudig hulpmiddel om snel beeld te maken is een AI-tool niet. Ik merk dat het echt een proces is, met diverse keren upscalen, om variaties vragen en je opdracht aanscherpen, waarin je samen met deze creatieve partner op gaat. Leuk en interessant, maar het vreet tijd! Uiteraard is dat erg afhankelijk van wat voor soort beeld je nodig hebt en in hoeverre je het zelf al bedacht hebt.

Je zou denken dat je het jezelf met AI erg makkelijk maakt, maar zo ervaar ik het op dit moment zeker niet. Tekst maken of verbeteren of er ideeën voor krijgen, is een stuk simpeler. Aan de andere kant, een AI-tool om beeld te maken kan wel jouw creatieve partner worden die je nieuwe ideeën brengt. Zeker een interessant vooruitzicht toch?

Ik raad je aan om het eens uit te proberen. Er aan ontkomen kun je niet, dus ga er mee oefenen om AI-systemen te gaan begrijpen.

Vind je dat je er op dit moment nog niet echt impact mee kunt maken? Wie weet verandert dat binnenkort!

Meer info over AI en Midjourney

Er is een informatief YouTube filmpje van Ronnie Overgoor over Midjourney. Lekker in het Nederlands!

Ik schreef en sprak al eerder over ChatGPT, hoe je met tekstopdrachten tekst maakt.

Saskia de Jong

Saskia de Jong

Zoek je houvast, ideeën en inspiratie voor je business en je marketing?

Ik ben marketeer en media expert in het technisch mkb. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal dat duurzame impact heeft, vormt dagelijks mijn rode draad. Hoe je kennis en visie vertaalt, doelgroepen bereikt met impact en business genereert, is de kern van menig project.

Ik werk vaak voor kennisintensieve organisaties, regelmatig samen met projectpartners en ook internationaal. Ik blog over ondernemen, groeien en marketing en op het consumentenblog woontlekker.nl blog ik over energieneutraal wonen.

In de SPREX-podcast praat ik met experts over impact. Verrassende gesprekken van een half uurtje die je concrete ideeën en inzichten geven om zelf impact te maken.

Wil je sparren? Bel me op (085) 017 1700, mail naar saskia@dejongev.nl of ontmoet me op Linkedin.

LinkedIn profiel Saskia de Jong

Vergelijkbare berichten