Met lef en vakmanschap van idee naar impact
Over Saskia de Jong
Als jonge twintiger stapte ik de technische sector binnen. Ik was de eerste vrouw in een managementfunctie bij de grootste wegenbouwer van Nederland en kreeg de kans om de marketing en communicatie op te zetten. Met een planmatige aanpak zorgde ik voor zichtbaarheid in de markt. Op beurzen, met video’s en brochures; internet bestond nog niet!
Er was best wel eens scepsis of ik als jonge deerne het bij het rechte eind had, we deden veel dingen voor het eerst. Maar het lukte! Toen ik dat bij twee grote bouwbedrijven had gedaan begon ik voor mezelf. Diezelfde gedrevenheid gebruik ik nog steeds om ondernemers en managers in de technische en bouwsector te helpen naam en faam op te bouwen.
Ondernemers en managers in technische sectoren weten vaak zelf heel goed dat hun producten en diensten potentie hebben. Maar ze missen de tijd, creativiteit en marketingexpertise om informatie helder en met een goed plan over te brengen. Terwijl ze best in de gaten hebben wat er misgaat als dat verhaal niet of niet goed verteld wordt. Dan worden ze over het hoofd gezien en blijft onderbelicht waar zij sterk in zijn. Met mogelijk aanzienlijke gevolgen voor hun marktpositie en bedrijfsdoelen omdat ze groeikansen mislopen. Veel van mijn klanten voelen dat ze die grip missen en willen dit veranderen. Dat is waar ik invlieg.
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Mijn klanten kennen hun product, dienst of oplossing tot in de puntjes, hebben het soms zelf bedacht of ontwikkeld. Maar ze weten niet hoe je er de snaar mee raakt. Of hebben niet of te laat in de gaten hoe waardevol of bijzonder hun aanbod is. Ik vind het een prachtige uitdaging hen te helpen dat te ontdekken en er gebruik van te maken.
Wie ik ben en waar ik voor sta
Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in technische markten dat ik snel snap wat de essentie is van een innovatie, ontwikkeling, project, product enzovoort. Zeer regelmatig heb ik met goed opgeleide professionals te maken, vaak intrinsiek zeer gemotiveerd. Door samen de complexe materie – met feiten en cijfers tot ver achter de komma – te ontrafelen, wordt scherp hoe je het naar de markt kunt brengen. Dus wie er wat over moet weten, op welke manier en waar dat toe moet leiden.
Klanten schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Mijn mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan. Ik word gewaardeerd om mijn nuchtere aanpak: ik ga recht op mijn doel af en zeg waar het op staat. Werkt marketing? Ja, als je bereid bent eraan te werken! Geen gedoe, gewoon doen en moedig aan de slag. Zo bouwen we aan stevige presentatie en reputatie in de markt die door inhoud gedreven is.
Ik heb methodes en tools ontwikkeld die organisaties helpen met marketing die impact heeft. Niet alleen om op te vallen, maar om écht verschil te maken. Dankzij mijn jarenlange ervaring met duurzaamheidsprojecten sta ik klaar om die oplossingen te ondersteunen die nu hard nodig zijn.
Op naar de toekomst
Zomer 2024 begon ik aan een nieuw hoofdstuk: verhuizen naar een onbekende regio. Geliefden in de streek waar ik ruim 30 jaar woonde zijn er niet meer en mijn kinderen vlogen uit. Tijd voor een diepe duik om nieuwe toekomst te maken, klaar voor de volgende uitdaging. Een nieuwe start creëren en er vol voor gaan karakteriseren mij nog immer.
Ja echt:
In ruim 3 decennia heb ik mij ontwikkeld tot een praktische strateeg met creatief brein en een treffende pen, duurzaam gedreven. Door permanent te investeren in mijn eigen ontwikkeling als marketeer en ondernemer blijf ik bij en scherp. Het geeft me veel energie en die geef ik graag door!
Mijn kennis delen, daar houd ik van
Ik blog over marketing en media. Mijn kennis deel ik ook in cursussen en workshops. Mijn praktische werkmateriaal staat hoog aangeschreven.
Ik maak de podcast SPREX. Ik praat er met experts over impact en maak solo-afleveringen. Een half uurtje inspiratie voor jouw aanpak om zelf impact te maken.
Regelmatig sta ik op het podium om kennis te delen over contentmarketing, free publicity of andere onderwerpen. Ook vind je me op Linkedin. Ik inspireer je graag!