Home » Saskia de Jong

Met lef en vakmanschap van idee naar impact

Saskia de Jong

Over Saskia de Jong

Als jonge twintiger stapte ik de technische sector binnen. Ik was de eerste vrouw in een managementfunctie bij de grootste wegenbouwer van Nederland en kreeg de kans om de marketing en communicatie op te zetten. Met een planmatige aanpak zorgde ik voor zichtbaarheid in de markt. Op beurzen, met video’s en brochures; internet bestond nog niet!

Er was best wel eens scepsis of ik als jonge deerne het bij het rechte eind had, we deden veel dingen voor het eerst. Maar het lukte! Toen ik dat bij twee grote bouwbedrijven had gedaan begon ik voor mezelf. Diezelfde gedrevenheid gebruik ik nog steeds om ondernemers en managers in de technische en bouwsector te helpen naam en faam op te bouwen.

Ondernemers en managers in technische sectoren weten vaak zelf heel goed dat hun producten en diensten potentie hebben. Maar ze missen de tijd, creativiteit en marketingexpertise om informatie helder en met een goed plan over te brengen. Terwijl ze best in de gaten hebben wat er misgaat als dat verhaal niet of niet goed verteld wordt. Dan worden ze over het hoofd gezien en blijft onderbelicht waar zij sterk in zijn. Met mogelijk aanzienlijke gevolgen voor hun marktpositie en bedrijfsdoelen omdat ze groeikansen mislopen. Veel van mijn klanten voelen dat ze die grip missen en willen dit veranderen. Dat is waar ik invlieg.

Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Mijn klanten kennen hun product, dienst of oplossing tot in de puntjes, hebben het soms zelf bedacht of ontwikkeld. Maar ze weten niet hoe je er de snaar mee raakt. Of hebben niet of te laat in de gaten hoe waardevol of bijzonder hun aanbod is. Ik vind het een prachtige uitdaging hen te helpen dat te ontdekken en er gebruik van te maken.

Wie ik ben en waar ik voor sta

Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in technische markten dat ik snel snap wat de essentie is van een innovatie, ontwikkeling, project, product enzovoort. Zeer regelmatig heb ik met goed opgeleide professionals te maken, vaak intrinsiek zeer gemotiveerd. Door samen de complexe materie – met feiten en cijfers tot ver achter de komma – te ontrafelen, wordt scherp hoe je het naar de markt kunt brengen. Dus wie er wat over moet weten, op welke manier en waar dat toe moet leiden.

Klanten schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Mijn mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan. Ik word gewaardeerd om mijn nuchtere aanpak: ik ga recht op mijn doel af en zeg waar het op staat. Werkt marketing? Ja, als je bereid bent eraan te werken! Geen gedoe, gewoon doen en moedig aan de slag. Zo bouwen we aan stevige presentatie en reputatie in de markt die door inhoud gedreven is.

Ik heb methodes en tools ontwikkeld die organisaties helpen met marketing die impact heeft. Niet alleen om op te vallen, maar om écht verschil te maken. Dankzij mijn jarenlange ervaring met duurzaamheidsprojecten sta ik klaar om die oplossingen te ondersteunen die nu hard nodig zijn.

blank
Ja echt:
jaar ervaring
klanten in de media
stuks waardevolle content
events (tot 3.000 man)

In ruim 3 decennia heb ik mij ontwikkeld tot een praktische strateeg met creatief brein en een treffende pen, duurzaam gedreven. Door permanent te investeren in mijn eigen ontwikkeling als marketeer en ondernemer blijf ik bij en scherp. Het geeft me veel energie en die geef ik graag door!


Mijn kennis delen, daar houd ik van

Regelmatig sta ik op het podium om kennis te delen over contentmarketing, free publicity of andere onderwerpen. Ook vind je me op Linkedin. Ik inspireer je graag!

Deze vragen worden mij veel gesteld:

Goede vraag! Mijn bureau heet DeJong&Verder, afgekort: dejongev.

Verder in de naam van mijn bureau DeJong&Verder is figuurlijk: samen komen we verder, ik breng je verder, jij bent de persoon verder. Overigens krijg ik die vraag vanaf de start in 1995 vaak, het geeft altijd een leuke introductie bij een kennismaking!

Nee joh! Dan zou ik jou en mezelf beperken. Ik werk vooral samen met internetbedrijven, grafisch vormgevers, tekstschrijvers, videomakers en journalisten. Met sommige al 25 jaar!

Ik ga regelmatig naar (online) congressen en workshops, ook in het buitenland trouwens en ik houd relevante publicaties en presentaties bij. Ben altijd aan het lezen, boeken en natuurlijk veel online. Vooral over marketing en ondernemen. Door de kennis van anderen te benutten, kan ik nieuwe methodes ontwikkelen, bijvoorbeeld voor contentmarketing en complexe onderwerpen toegankelijk maken. Ik ontwikkel ook cursussen, samen en met anderen.