Schrijf en deel kennis die klopt en logisch is
“Als u een huis of bedrijfspand heeft gekocht zult u te maken krijgen met gas, water en licht oftewel met energie.“ Zo begint een blog op een site over vastgoed en interieur. Hoe open kan de deur zijn? Hier heeft iemand zitten SEO-zweten om voldoende zoekwoorden in H1, H2 en H3-koppen en bodytekst te stoppen.
Over het belang van relevante link building, de kunst van het schrijven en het delen van kennis die klopt en logisch is. Kom in opstand tegen de inhoudsloze bagger die met zinloze links aan elkaar geregen wordt en het net overspoelt! En geef de consument wat hij verdient: content waar hij wat aan heeft en hem verder helpt.
Ik krijg nogal eens verzoeken van webbureaus om links te ruilen omdat ik blog over energieneutraal wonen op mijn eigen (en zelfgeschreven!) consumentenblog Woontlekker. De vraag is dan bijvoorbeeld of ik links wil ruilen over sloten of loodgieters. Op mijn reactie dat ik daarvoor open sta mits het unieke content is die aansluit bij de focus van Woontlekker, volgt of geen antwoord meer, of een voorstel waaruit blijkt dat ik toch niet voldoende duidelijk was.
Link building moet duiden, geen verwarring zaaien
Recent kreeg ik weer zo’n verzoek. Met in bijlage een lange opsomming van sites waarmee ik links zou kunnen ruilen. Ik onderzocht een paar vooral op energiebesparing en energiezuinig wonen en op maatregelen zoals woningisolatie. Resultaat? Weerstand en droefenis. Met als gevolg deze blog 🙂 Bedroefd omdat dit type sites de aandacht afleidt van de informatie online waar de consument wel wat aan heeft. En vooral opstandig omdat er geld mee wordt verdiend en ondernemers er in tuinen.
Link building op die inhoudsloze sites is een aaneenrijging en creëert een wirwar. Het probleem? Ze duiden niet, maar zaaien verwarring.
Een voorbeeld: In het artikel waarmee ik deze tekst open, heeft de inleiding 90 woorden met 7x het woord of de woordcombinatie energie. Het is een stuk van een paar 100 woorden, met 6 uitgaande links die leiden naar energievergelijk- en overstapsites, een openhaardleverancier en een houtkachelbedrijf. Een andere pagina op die site gaat over vastgoedonderhoud en heeft links naar deurbeslag, een schilder en gevelreclame.
En dan de blog van een vrouw of meisje over wonen en interieur. De dame in kwestie is nergens te zien. Wil je contact met haar opnemen dan mail je naar een marketing gmail-adres. Ze zegt te bloggen ‘met veel plezier’ over alles wat te maken heeft met wonen en lifestyle. En vervolgens ontrolt zich een stroom van blogs. Van terrasoverkapping tot duorolgordijnen en tips voor badkameraccesoires. En jawel, soms zit er een inhoudelijke tekst tussen, bijvoorbeeld over thuis energie besparen. Of een nieuwe verwarmingsketel van een bekende leverancier. Terwijl alle blogs vol zitten met uiteenlopende links, ontberen die juist iedere doorverwijzing op het net. Handig om zo de inhoud van je site zonder enige risico een beetje te upgraden!
Schrijven is en blijft een ambacht
Deze aaneenrijglink-sites vallen vervolgens keihard door de mand door de amateuristische schrijfwijze. Voor wie het nog niet wist: schrijven is en blijft een ambacht dat je al ploeterend leert. Foutloos en correct Nederlands schrijven overigens ook.
Schrijven en een artikel maken rondom relevante links, is niet hetzelfde. Schrijven voor de krant en schrijven voor internet is ook niet hetzelfde. Nu ik ruim een jaar een blog schrijf, heb ik dat echt aan den lijve ondervonden. En word ik in het laatste ook steeds beter. Teksttools voor SEO kunnen helpen. Maar als de essentie en het doel van de content – tekst op internet noemen we content, ik heb het niet bedacht – je duidelijk is én je goed en creatief schrijft, heb je ze niet echt nodig. Dat is mijn ervaring. Dan bereik je waar het om gaat: content schrijven waar de lezer wat aan heeft en hem verder helpt. En de afzender natuurlijk ook wat oplevert, direct of indirect, op welk moment dan ook. Die uniek is, eigen en authentiek. Waarvoor een mensch zijn creativiteit en kennis heeft aangesproken. Met een paar links, prima. En een call-to-action, nog beter.
Content moet logisch zijn en kloppen
Onwaarheden kom ik op dit type sites ook tegen. Of in ieder geval: informatie die zo is geschreven omdat de links er in moesten. En daardoor inhoudelijk verre van volledig zijn, niet logisch zijn, of gewoon niet kloppen.
De intro van mijn laatste voorbeeld: “Mensen die zelfvoorzienend wonen gebruiken vooral energie die zelf wordt opgewekt, denk hierbij aan zonnepanelen om zelf stroom op te wekken bijvoorbeeld. Als het voorziet u zelf in het levensonderhoud waardoor u minder afhankelijk bent van de overheid en bedrijven voor uw primaire levensbehoeften.” Mensen die zelfvoorziend wonen zorgen er eerst voor dat hun woningisolatie op orde is. Hier gaat weer een site op de toer van het belang van energie opwekken. Terwijl je veel beter eerst kunt zorgen dat je energie niet nodig hebt.
En de tekstfouten zijn natuurlijk tekenkrommend. Zouden ze hier zo’n Aziatisch SEO- en link building adres voor hebben ingeschakeld? Dan bereik je dat het hele artikel kant nog wal raakt. De uitgaande links in dit artikel gaan naar een energieleverancier, een bedrijf dat gietvloeren levert en een site voor ledlampen. Ik had overigens een link naar een leverancier van zonnepanelen verwacht, omdat dat woord 2x in de intro staat. Maar op die zoekwoorden is de markt vermoedelijk overspoeld.
Gebruik foto’s en video’s die iets toevoegen
Aansluitend bij het punt hier boven: zoek er beeld bij dat past en iets toevoegt. Beeld is online essentieel, maar een o zo lastige kwestie! Ik ervaar dat dagelijks. Zowel bij content voor klanten, als voor mezelf op mijn sites Woontlekker of DeJong&Verder. Het is er niet, het kan (nog) niet worden gemaakt, of je kan gewoon niks bedenken. Geloof me, hier kan bijna net zoveel tijd in gaan zitten als het schrijven van de tekst zelf.
Ga op zoek op (gratis) stocksites of zorg dat er beeld wordt gemaakt. De kracht van beeld moet je niet onderschatten. En de kracht van video is ongeëvenaard. Het is mede bepalend of men doorklikt of niet.
Blog alleen als je écht iets te melden hebt
Moet ik meer zeggen dan dat? Ondernemer kom in opstand. Geef de consument wat hij verdient: content waar hij wat aan heeft en hem verder helpt. Schrijf of blog alleen als je echt iets te melden hebt. Maak relevante content die goed en aantrekkelijk is geschreven, met links die duiden.
Heb je er geen tijd voor of zin in dat zelf te doen, schakel dan een bureau in met verstand van zaken. Dat kennis heeft van jouw inhoud, of voldoende niveau heeft zich die eigen te maken. Als je je content betekenis geeft, dan krijgt je merk inhoud. Kweek vertrouwen. De lezer en klant die jij zoekt, zal je vinden.
Lees ook mijn blog die hierbij aansluit: Weg met nepnieuws; creëer echt nieuws en biedt waarde
Update november 2017 nieuwe blog: Wat jij kunt doen tegen nepnieuws: word digitaal bewust
Saskia de Jong
Zoek je houvast, ideeën en inspiratie voor je business en je marketing?
Ik ben marketeer en media expert in het technisch mkb. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal dat duurzame impact heeft, vormt dagelijks mijn rode draad. Hoe je kennis en visie vertaalt, doelgroepen bereikt met impact en business genereert, is de kern van menig project.
Ik werk vaak voor kennisintensieve organisaties, regelmatig samen met projectpartners en ook internationaal. Ik blog over ondernemen, groeien en marketing en op het consumentenblog woontlekker.nl blog ik over energieneutraal wonen.
In de SPREX-podcast praat ik met experts over impact. Verrassende gesprekken van een half uurtje die je concrete ideeën en inzichten geven om zelf impact te maken.
Wil je sparren? Bel me op (085) 017 1700, mail naar saskia@dejongev.nl of ontmoet me op Linkedin.