Wanneer ga jij meer impact maken met waar je goed in bent?

Home » Ondernemen » Wanneer ga jij meer impact maken met waar je goed in bent?
impact maken

Ik geniet van een kinderprogramma op tv: Welkom in de Middeleeuwen. Het is een genot om in de Middeleeuwse personages Pierre Bokma, Gijs Scholten van Asschat, Ilse Warringa, Lies Visschedijk, Hans Kesting, Thomas Acda en vele andere bekende en minder bekende acteurs te herkennen. Met zichtbaar plezier verbeelden zij de gebeurtenissen en hoogtepunten van lang geleden, in korte komische sketches. Je beheerst je vak en nu mag je ook nog eens van alles doen dat écht niet kan in onze ogen. Én de kijkers interessante kennis over geschiedenis bijbrengen. Deze mensen doen het werk dat bij hen past en hen energie geeft. Daardoor maken ze er impact mee en voegen ze heel veel waarde toe.

Vooraf: ik mailde de tekst van dit blog naar een aantal klanten, relaties en partners omdat ik ze wilde vertellen hoe het mij in 2022 is vergaan en hoe ik 2023 in ga. Ik wilde hen er ook aanknopingspunten mee geven, voor zichzelf, hun werk en wie weet onze samenwerking. Ik werd aangenaam verrast!

Even Terug naar de Middeleeuwen..

The making of van ‘Welkom in de Middeleeuwen’ heb ik ook gezien, ik hoorde: ‘Dit is de klus van het jaar, fijnere draaidagen zijn er niet’ (Tygo Gernandt), ‘Ik probeer al 10 jaar een gaatje te vinden om mee te doen en eindelijk is het gelukt’ (Loes Luca), ‘Dit is acteren waarom je er ooit aan begonnen bent’ (Frank Lammers).

Een kadootje dus om hier in mee te mogen doen. Het is ook allemaal heerlijk over-the-top. Educatie, mét humor. Geloof in het spelplezier ligt eraan ten grondslag, zodat het ook overkomt bij de kijker. Binnenkomt.

Je beheerst je vak, blijft ervan leren, en nu mag je ook nog eens lekker gekke bekken trekken, overdreven praten, grappen maken, scheten laten, iemand aan zijn haar trekken en van alles doen dat écht niet kan in onze ogen. Én de kijkers interessante kennis over geschiedenis bijbrengen.

Natuurlijk, er is jaren van studie en ervaring opdoen aan vooraf gegaan om zo te kunnen acteren. Pierre, Gijs, Ilse, Lies, Hans en Thomas doen het werk dat bij hen past en hen energie geeft. Héél veel energie, als je het mij vraagt! Dat maakt het het soort project waarmee ze impact maken en waarin ze heel veel waarde toevoegen.

Kennis hebben én toepassen

Waarmee ik maar wil zeggen: doe het werk waar je energie van krijgt, dat bij je past. Want dat levert je – letterlijk en figuurlijk – de meeste waarde op. Ligt voor de hand toch?

OK, nu nog doen…

Dat betekent dat kennis hebben alleen niet genoeg is. Je moet het ook nog toepassen in je werk en in je leven. Voel jij je er soms onzeker over, of word je niet blij van sommige klussen die jij of je team doet, of levert het soms te weinig op? Wat kun je daar dan aan doen? En ga je daar wat aan doen?

Over impact maken gesproken

Bij mij liep het ongeveer ook zo, maar dan net iets anders…

Na een ziekbed van een jaar overleed mijn partner begin 2022. Ik kwam een beetje in een vacuüm terecht. Na wat existentiële overpeinzingen gaf het tegelijk ruimte om mijn toko, of eigenlijk toko’s, eens goed tegen het licht te houden. Maak ik impact en zo ja, waarmee eigenlijk? En geeft me dat energie? Zo vond ik weer houvast, lees maar verder.

In het vroege voorjaar scherpte ik aan dat mijn business op 2 pijlers rust: ik doe het voor je of ik leer het je. Ik doe het voor je via DeJong&Verder. En ik leer het je via mijn e-learning platform ETAGO.

Ik formuleerde de slogan: ‘Ik help je impact te maken midden in de verandering’. Dat is veelzeggend en tegelijk heel vaag. Want wat houdt dat in? Wat doe ik dan en wat leer ik je?

Contentmarketing en free publicity

Zo kwam ik weer tot 2 pijlers, die de basis vormen van mijn portfolio: contentmarketing en free publicity. Deze begrippen lopen al sinds de start van mijn werk als rode draad door alles wat ik doe (alleen bestond het woord contentmarketing eind vorige eeuw nog niet..). Zowel strategisch, als praktisch en uitvoerend.

Om ruimte te nemen voor nieuwe kennis én nieuwe energie, deed ik zomer 2022 een cursus podcast maken en lanceerde ik in oktober de podcast SPREX. Want ik kom graag met iets nieuws. Wie mij een beetje kent, zal dat herkennen. Daarin praat ik met experts over impact, of maak solo-afleveringen over onderwerpen die vaak raken aan …. contentmarketing en free publicity.

Ik heb sindsdien (trouw) tweewekelijks afleveringen gemaakt die via Springcast te beluisteren zijn op Spotify, Apple en Google. Ze staan ook hier op mijn site. Hoewel het bereik natuurlijk nog niet sky high is, krijg ik er erg leuke reacties op.

Ik introduceerde ongeveer tegelijkertijd een nieuwe cursus: de Impact Startup en draaide in november de pilot. Een snelkookpanprogramma van een maand waarin je de basis ontdekt voor een slimme aanpak om impact te maken.

Eind 2022 ontwikkelde ik ook een volledig vernieuwde website: de website waar je nu bent. Ik realiseerde me dat ik nog nooit zóveel tijd in mijn website had gestoken, inclusief op een kerst- en de nieuwjaarsdag (tja, ik ben natuurlijk nu veel meer alleen..). Het moest zo zijn. Dat voelde dubbel, en gelukkig ook goed. Want er zit enorm veel waarde in over onder andere …… contentmarketing en free publicity.

Woontlekker weer terug bij mij

En ik kreeg halverwege 2022 ook de consumentenblog Woontlekker weer terug. Dat was niet voorzien, want ik had de site juist krap 2 jaar ervoor overgedragen aan een stichting bij wie de blog in goede handen zou zijn. Maar daar bleek het toch niet te passen: blogs voor consumenten over energiezuinig wonen en verbouwen.  

Maar ik ben blij dat Woontlekker bij mij terug is. In de tussentijd heeft de website inhoudelijk een forse boost gekregen. We stonden op 2 consumentenbeurzen en hebben daardoor veel meer bereik met site en nieuwsbrief dan Woontlekker ooit had. Het geeft me veel voldoening, het is een zinvolle bijdrage aan een duurzamere wereld.

Overigens ben ik ook op Woontlekker een nieuwe cursus aan het ontwikkelen, samen met een bouwkundig expert. De cursus Verduurzamingsplan voor je eigen woning draaien we eerst met een pilotgroep.  

Impact maken met 2 toko’s…

Vandaar: mijn toko’s in meervoud, want het zijn er dus 2. Het kan complex zijn, en dat was het ook regelmatig. Maar het wordt steeds minder ingewikkeld, dankzij helderheid die ik kreeg door er tijd in te investeren. En keuzes te maken.

En dat geef ik jou ook graag mee: neem de tijd als je wilt aanscherpen of helderheid mist. Want je wilt toch impact maken?

Voor mij was de aanleiding een tragische, tegelijk heeft het me veel goeds gebracht en nieuwe energie gegeven.

Dit was een waardevolle mail- en belactie

Tot slot, ik mailde deze tekst naar een aantal klanten, relaties en partners omdat ik ze wilde vertellen hoe het mij in 2022 is vergaan en hoe ik 2023 in ga. Ik wilde hen er ook aanknopingspunten mee geven, voor de lezer zelf, zijn of haar werk en wie weet onze samenwerking. Ik kreeg mooie reacties retour, die extra speciaal waren omdat ik me kwetsbaar had getoond. Ik belde ook een aantal contacten na en dat leverde warme gesprekken op en uitnodigingen voor nieuw werk. Over kansen gesproken, en impact maken…

Omdat ik mijn mail- en belactie een waardevolle vond en ik complimenten kreeg over de tekst, staat-ie nu ook hier op mijn site. Ik hoop dat hij je inspireert, en dat jij ook tijd en ruimte neemt – als het nodig is – om te bezien of en hoe je impact maakt!

PS: wil jij ook eens zien of ‘Welkom in de Middeleeuwen’ echt zo grappig is? Educatie met emotie, 8 afleveringen, 25 minuten, ik vind het geweldig. Jij hebt gegarandeerd ook de gehele uitzending een glimlach op je gezicht: https://schooltv.nl/programma/welkom-in-de-middeleeuwen/
Trouwens, ook over andere periodes in de geschiedenis zijn tv-series in dit format gemaakt.

Foto bovenaan met dank aan de NPO en koningin Elizabeth.

Vergelijkbare berichten