Wat is free publicity
Wat is free publicity?
Free publicity is met je nieuws in de media komen, tegen minimale kosten. Nieuws is letterlijk iets dat je nog niet eerder extern bekend hebt gemaakt. Het kan gaan over een product, over je organisatie, maar ook het verspreiden van je mening of een visie zijn. Free publicity is sterk verbonden met relevantie. Een serieus medium wil lezers, luisteraars en kijkers informatie bieden waar men wat aan heeft, mee verder kan in het leven.
Bij free publicity telt ook het begrip nieuwswaarde. Een woord dat uit 2 woorden bestaat: nieuws en waarde. Wat waarde is of heeft (en relevant is), dat bepaalt de ontvanger, je doelgroep.
18 aandachtspunten voor je free publicity
Op deze pagina vind je een grote hoeveelheid kennis en inspiratie over free publicity, want ik help je graag goed op weg. Ik vind dat free publicity een vaak ondergewaardeerde activiteit in de marketing en communicatie is, zonde. Terwijl journalisten nieuws en nieuwswaardige ideeën vanuit de markt waarderen, mits de commercie er niet vanaf druipt. Externe media gebruiken door je content aan te bieden aan media en journalisten via free publicity is zelfs zeer kansrijk: je helpt de media er mee en bouwt tegelijk aan je zichtbaarheid en autoriteit. Online (vak)media zijn dagelijks op zoek naar informatieve, goed onderbouwde content. De media wachten op jouw informatie, iedere dag opnieuw!
Ik heb 18 aandachtspunten voor je verzameld die je inspireren de free publicity voor je bedrijf of organisatie te organiseren. Tussendoor staat her en der informatie over eigen tools die ik ontwikkelde, want ik ben heel actief op dit vlak. Via het blok met de inhoudsopgave kun je snel naar specifieke onderwerpen. Veel succes met je zichtbaarheid in de media!
Saskia de Jong, marketeer en mediamaker technische industrie
“Wij zouden best in de media willen komen, maar we hebben geen nieuws.” Dit hoor ik regelmatig. Als we vervolgens de activiteiten en ontwikkelingen van de organisatie bespreken, komen er altijd minimaal 4 of 5 onderwerpen naar voren die interessant zijn om over te publiceren. Misschien niet direct en misschien geen 100% nieuws, maar wel nieuwswaardige informatie waar de doelgroep wat aan heeft en de pers interesse in kan hebben. – Saskia de Jong
1. Waarom free publicity?
Als je aan je naamsbekendheid wilt werken, leads wilt krijgen, je klanten en relaties goed wilt informeren met waardevolle en authentieke content, dan is het een heel goed plan free publicity te integreren in je dagelijkse werk. Je kunt een boel zelf via je eigen media en sociale kanalen, maar via de journalist word je zichtbaar in de redactionele kolommen van vak- en algemene media. En die worden, zoals je ongetwijfeld weet, veel beter gelezen of bekeken dan advertenties of andere betaalde zichtbaarheid. Free publicity is een vrij goedkope marketing- en communicatieactiviteit die een grote bijdrage kan leveren aan je bedrijfs- en marketingdoelstellingen. De media bieden je graag ruimte en tijd, als je nieuwswaarde en relevantie biedt voor hun lezers, luisteraars en kijkers.
2. Laat je autoriteit groeien
Via free publicity kom je op de radar van je doelgroep. Op een onafhankelijke plek: de redactionele kolommen. Daarmee leen je de autoriteit van het medium en dat kan veel waarde hebben. Je hebt zeker niet altijd de regie, maar als je niet pro-actief bent, krijg je sowieso geen aandacht. Werk je in of voor technische of industriële sectoren of in andere branches met een hoge kennisintensiteit? Kennis en expertise in die sectoren zijn goud voor nieuws en een goed verhaal in de media. Met free publicity claim je je plek in de media, word je zichtbaar in de markt en vergroot je expertstatus, je autoriteit en je reputatie.
Omdat mailboxen van journalisten dagelijks overvol zitten, moet je meer je best doen om hun aandacht te krijgen voor jouw nieuws en ideeën. Daarvoor heb je een goede mediapitch nodig. Als je weet welke media voor jou van belang zijn, waar ze over schrijven, wie er schrijven en hoe je ze benadert, dan kun je je nieuws en ideeën makkelijker in de media krijgen. In dit blog (met checklist) lees je hoe je dit doet.
3. Dit zijn de problemen van media
Veel uitgevers kampen met dezelfde uitdagingen. zoals: teruglopend aantal abonnees, minder inkomsten, meer kanalen om (dagelijks) bij te houden, lastiger om de aandacht van de doelgroep te krijgen en vast te houden, moeilijk om personeel te vinden. Dat maakt dat redacties van vooral vakmedia weinig tijd hebben om zelf research te doen en op pad te gaan voor reportages. Sommige vaktitels hebben slechts 1 persoon op de redactie, die doet alles alleen. Dus je kunt je voorstellen dat een goed geschreven persbericht dat op de doelgroep is afgestemd welkom is. Hetzelfde geldt voor een kopijsuggestie, het idee voor een artikel of andere vorm dat jij al hebt bedacht, en mogelijk kant-en-klaar kunt (laten) aanleveren.
Hoe maak jij het werk van media en journalisten makkelijker? Lees deze blog eens hoe je de media pitch maakt waarmee een journalist direct aan de slag gaat.
De media die wél tijd hebben voor research en reportages staan ook open voor jouw input. Wat de markt hen brengt, kan hun werk vereenvoudigen, versnellen en verbeteren.
4. Wat als je slecht nieuws hebt?
Met zichtbaarheid in de media kun je je reputatie opbouwen en versterken. En publiciteit kan je reputatie ook doen afbrokkelen, er zijn voorbeelden te over. Dat kan heel snel gaan. Als je slecht nieuws hebt is het verstandig zelf de media op te zoeken, voordat ze jou vinden. Bijvoorbeeld met een persbericht. Dat is de goede manier om iets van regie te kunnen hebben. De media zullen het waarderen dat je zelf de moed hebt met slecht nieuws naar buiten te treden.
Berichtgeving over slecht nieuws heb je niet altijd in de hand, maar door tijdig en adequaat te reageren op minder goed of kritisch nieuws kun je je stem laten horen. Ga een mogelijkheid te reageren nooit uit de weg. Realiseer je ook: heb je slecht nieuws dan maken anderen het vaak bekend voor jou… via sociale media.
Overigens: er is zo’n uitdrukking dat de media alleen interesse hebben in ellende, sensatie en kommer en kwel. Er zit een kern van waarheid in, maar het ligt voor de meeste media veel genuanceerder. Het gros van de media dat van belang is voor mijn klanten, helpt het nieuws te duiden en op de hoogte te blijven. Als lezer houd je je kennis er door op peil, je kunt je erdoor ontwikkelen, die media helpen bij het vormen van je mening.
5. Waarom lijkt free publicity lastig te organiseren?
Waar lopen mensen tegenaan bij het organiseren van publiciteit? In de masterclasses Free publicity die ik regelmatig geef, laat ik deelnemers kiezen uit een rijtje van 4 problemen:
- Een persbericht uitsturen, een journalist tippen enz staat (nog) niet op onze agenda
- We weten niet/onvoldoende hoe we dit het beste aanpakken
- We kennen de (vak)media/journalisten niet/hebben geen contacten
- Wij hebben geen/weinig nieuws
De score gaat altijd ongeveer gelijk op: de publiciteit op poten zetten én houden is om meerdere redenen complex.
Laat het een geruststelling voor je zijn dat veel organisaties met hetzelfde kampen! Dat lost voor jou nu weinig op, maar het sterkt je misschien wel!
6. Welke vormen van free publicity zijn er?
Vormen van free publicity in kranten, tijdschriften, online kanalen van o.m. uitgevers en onafhankelijke partijen, nieuws- en actualiteitenprogramma’s op radio en tv zijn:
- Persbericht
- Artikel / reportage
- Interview
- Column / blog
- Ingezonden brief
- Opiniestuk
Free publicity is dus ook reageren op het nieuws: een reactie geven op iets actueels, er iets aan toevoegen, zoals je mening, zienswijze, of een nuancering.
Tip: Twee keer per jaar geef ik de online masterclass Free publicity. Warm aanbevolen als je zichtbaar wilt worden in de media en inspiratie en ideeën zoekt voor je structuur en aanpak.
7. Het verschil tussen een persbericht en een mediapitch
Veel gebruikte manieren om journalisten te benaderen zijn deze twee, met dit verschil:
Een persbericht = een compleet en compact verhaal over iets nieuws naar een adreslijst, inclusief beeldmateriaal.
Een media pitch = een compacte kopijsuggestie naar 1 adres van max. 200 woorden. Over bijvoorbeeld een project, product of visie. Compact uitgewerkt in een voorstel waar het over gaat. Evt. met beeld als dat er al is.
8. Ga eerst inventariseren om structuur op te bouwen
Zonder strategie en klantkennis geen succes. Dat geldt voor veel activiteiten, dus ook als je free publicity wilt opstarten en wilt inbedden in je marketing en communicatie. Begin daarom bij het begin, is mijn welgemeende advies. Leer je klant kennen ten aanzien van wat hij leest en kijkt en wat hem interesseert. Wat zijn trends en actualiteiten in de markt en wat zijn binnen je organisatie acties, plannen en visies? Ook interessant te bekijken wat concurrenten in de media doen, brengt het je op ideeën? En wat doen branche- en belangenorganisaties in de media? Ook dat kan je richting geven? Dit te inventariseren geeft je een basis voor je persaanpak. Heb je inmiddels een idee om iets met een nieuwsfeit te doen, check dan gratis bij mij of je er de krantenkoppen mee kunt halen.
9. Kickstart je free publicity met de 6V Checklist
Veel persberichten halen nooit de redactionele kolommen, in de pers komen ze niet. Ze komen niet eens in beeld bij de journalist, laat staan bij zijn publiek. En dat is eeuwig zonde. Want de journalist staat open voor wat er in de markt leeft.
Met mijn 6V checklist free publicity maak je van een nieuwswaardig topic onweerstaanbaar nieuws. En zet je je persbericht in de spotlights bij de journalist. Verhaal, Versterk, Versnel, Verbeter, Verrijk, Verbreed; met dit praktische model geef je je free publicity de kickstart.
10. Bouw perscontacten op
Iets verkopen aan een wildvreemde? Dat is nog niet zo eenvoudig. Ken je elkaar, dan wordt dat een heel ander verhaal. Dan gaat gunnen meespelen, maar ook betrouwbaarheid en vertrouwen. Voor perscontacten geldt in feite hetzelfde. Kent een journalist jou of je organisatie niet en heb je ‘breaking news’ dan sta je de volgende dag op de voorpagina. Maar de meeste bedrijven en organisaties hebben dat type nieuws niet.
Heb je wel nieuwswaardige informatie, of een goed idee en ken je de journalist nog niet, dan kost het je meer moeite om de journalist er op te attenderen, dan wanneer je elkaar wel kent. Ik denk trouwens dat wanneer je elkaar kent, ook een minder nieuwswaardig onderwerp makkelijker in de redactionele kolommen terechtkomt.
Het loont dus om te investeren in perscontacten en er tijd voor te nemen dat op te bouwen. Waar dat begint? Met weten welke media voor jou en jouw doelgroepen relevant zijn. Heb je geen idee? Vraag je klanten en relaties eens wat ze lezen, kijken of luisteren als je ze spreekt. Dat is helemaal geen rare vraag! Dat kan ook de andere kant op werken. Stuur een journalist alvast een mailtje (of connect op Linkedin) en peil wat hij of zij interessant vindt. Zo breng je jouw organisatie en werkzaamheden onder de aandacht, zonder dat je te opdringerig overkomt.
11. Zo bouw je je perslijst op
Er gaat tijd zitten in het opbouwen van een goede perslijst. Eigenlijk wil ik je helemaal niet adviseren zelf een perslijst te maken. Je moet echter wel in grote lijnen weten welke media jouw doelgroepen bereiken. Dus je ontkomt niet aan enige research. Dit kun je zelf doen, je kunt het ook samen doen met een media-expert (ik doe dit werk, er zijn uiteraard meer bureaus). Dit research beschrijf ik onder punt 8 en 9, helemaal uitbesteden zul je niet willen en vind ik ook niet verstandig. Je kunt productie uitbesteden, maar er gaat een strategie aan vooraf en daar wil je jezelf ook een mening over vormen toch?
Ik spreek daarom liever van een basis perslijst waarvoor je de hoofdlijnen van je inventarisaties als uitgangspunt neemt, zie punt 8. Je kunt er mediatitels en -mensen aan toevoegen. Het kan ook handig zijn een volgorde van (gewenst) bereik in op te nemen. Je kunt ook een categorisering aanbrengen, bijvoorbeeld sector, klantgroep, interesseveld. Een indeling kan ook voor de soort media en journalisten. Hiermee creëer je een waardevolle basis voor je free publicity! Door het op deze manier aan te pakken bouw je direct al veel kennis over de media op, prima bruikbaar voor het bepalen van strategie en aanpak.
Jaren geleden bouwde ik een eigen persdatabase in excel, met accent op vakmedia in bouw en techniek. Die is voor al mijn klanten een uitstekende basis gebleken voor free publicity en houd ik permanent up to date. Daarnaast werk ik met landelijke databases, om toegang te hebben tot alle media in Nederland. Op dit moment gebruik ik voor persberichten en mediapitches de deperslijst.com van PR-Dashboard, daarin zijn mijn eigen perslijsten geïntegreerd. Voor free publicity internationaal werk ik met bureaus in België, Duitsland en Engeland. In totaal heb ik overigens al ruim 2.500 persberichten gemaakt en verzonden.
Wil je weten wat er allemaal in die persdatabase zit? Ik laat het je graag zien. Boek een korte digitale tour, geheel vrijblijvend!
12. Hoe word je een nieuwsbron?
Er zijn heel veel kansen om gratis of zonder al te veel kosten publiciteit te genereren. De gevestigde media investeren meer in kwaliteit, er is meer onderzoeksjournalistiek dan ooit. Ook in je voordeel is dat er minder capaciteit op redacties van veel vakmedia is. Dus nieuwswaardige persberichten en goede kopijsuggesties en goed geschreven pakkende verhalen die je vooraf met hen afstemt, zijn vaak zeer welkom. Proactief zijn dus.
Maar de journalist wordt overspoeld met informatie en is selectief. Hij wil écht nieuws, relevantie, exclusieve informatie. Iets dat nog niet eerder in het nieuws is geweest of een nieuwe of bijzondere insteek heeft. Als je hem daarvan kunt voorzien, kun je een nieuwsbron voor de journalist worden en dat helpt je bekendheid in de markt.
Het effect hiervan is dat de journalist jou op enig moment kan gaan benaderen voor een reactie op een artikel, voor aanvullende info of ideeën, of je website doorspit. Kom je in meer adresboekjes terecht dan kun je uiteindelijk ook gevraagd worden aan te schuiven bij actualiteitenprogramma’s. Dit ligt voor menigeen niet zomaar voor de hand, dat snap ik best. Daarom heb ik je hier geschetst hoe dit kan ontstaan.
13. Bedenk bij het nieuws beeld dat zelf nieuwswaarde heeft
Door de hoeveelheid informatie, vooral online, is er veel meer beeld nodig om tekst te ondersteunen, dan vóór het internettijdperk. Ooit was beeld bedenken en beeld maken voorbehouden aan redacties, vormgevers, reclamebureaus en fotografen. Door internet en vooral de sociale media, is beeld nu van iedereen geworden.
Veel bedrijven en organisaties denken nog weinig in beeld, terwijl een journalist daar wél mee bezig is. Daar zit jouw winst! Bedenk vroegtijdig beeld dat zelf nieuwswaarde heeft. Stuur met een persbericht áltijd beeld mee, bij mij gaat geen persbericht zonder de deur uit. Doe het ook bij een media pitch, als het beeld er al is.
Als je beeld hoger op je agenda zet, neem je het vroeger en sneller mee bij als je marketing- en communicatieacties bedenkt. Denk je aan tekst, denk ook aan en in beeld, want beeld maakt nieuws concreet en overtuigt.
Tip: bouw een beeldbank. Voor je het weet heb je een hele verzameling beeld, dus je hebt structuur nodig! Maak een map aan met een logische ordening in submappen waar ook je collega’s bij kunnen.
14. Free publicity verschuift van PR naar marketing
Zichtbaarheid in de media wordt steeds vaker ingezet om marketingdoelstellingen te bereiken. Free publicity verschuift daarmee van PR naar marketing. Dat komt omdat zakelijke klanten niet alleen Google, maar ook de media uitpluizen om de specifieke informatie te vinden die ze zoeken. Zoals je mogelijk weet werk ik vooral voor de technische industrie. In die wereld zijn mensen met zaken bezig die een groot afbreukrisico hebben. Daarom hebben ze het beste advies nodig en bewezen oplossingen. Ze gaan niet over 1 nacht ijs en het beslissingsproces duurt soms lang. Om te bewijzen dat ze jou kunnen vertrouwen moet je dus een heldere boodschap hebben en een sterke positionering waarmee je in jouw sector, in jouw niche kunt domineren en ook journalisten overtuigt. Als kanaal voor je boodschap en je zichtbaarheid vormen externe media daarom een logische aanvulling op je contentmarketing.
Meer weten over contentmarketing? Bekijk dan deze pagina op mijn website.
15. Technici vertrouwen vakmedia
De zakelijke koper struint het internet af, net zoals iedereen. En hij of zij bezoekt websites van producenten en leveranciers. Naast het belang van de kwaliteit van jouw website, blijkt uit onderzoek ook het belang en de rol van de (b2b-)media. Vakmedia van uitgevers en branche- en belangenorganisaties zijn bronnen en vormen om via publiciteit in technische sectoren je boodschap over te dragen. Uit diverse onderzoeken blijkt keer op keer dat het grootste deel van zakelijke kopers vaker zakendoet met een bedrijf dat regelmatig nieuwe en actuele informatie produceert.
Technici hebben groot vertrouwen in redacties en journalisten die over technisch nieuws schrijven, blijkt uit onderzoek. En ook in gesponsorde informatie zoals advertorials. Free publicity online draagt dus bij aan je vindbaarheid en je posities bij zoekopdrachten. Ook onderzocht: technici gaan véél verder dan de eerste pagina van Google. Het meeste zoekverkeer wordt gedreven door de resultaten op pagina 1. Maar technici niet, meer van hen gaan tot pagina 10, dan dat ze stoppen bij pagina 1. Met publiciteit in de technische sector zit je op goud, legde ik in een blog uit.
Hieronder vind je twee blogs met veel praktische info om te starten met free publicity:
Checklist persbericht hoe maak je nieuws
Media pitch waarmee een journalist direct aan de slag gaat [met ebook]
Al mijn blogs over free publicity vind je hier.
16. Het belang van ‘earned media’ groeit
In de b2b verschuift het marketingbudget door tegenvallende resultaten van betaalde aanwezigheid in de media (door reclame bijvoorbeeld) naar ‘earned media’, blijkt uit onderzoek. Hiermee wordt bedoeld: aandacht voor je bedrijf/organisatie, merk en berichten door derden zoals bloggers en consumenten. Voorbeelden zijn posts op sociale media, reviews, foto’s en video’s van consumenten over merken. Maar ook journalistiek werk valt er onder, als resultaat van media-activiteiten en -relaties. Free publicity dus in kranten en tijdschriften, offline en online. In b2b-media en in algemene media. Veel van wat de b2b-klant interesseert, leest hij in de media.
17. Deel je opinie in de media
Issues veroorzaken non-stop honger online, iedere dag opnieuw. Daar kun jij op inspelen. Geef jij je mening in een opiniestuk over een actualiteit en deel je dat in de media, dan word je gezien. Je kunt duizenden views behalen en je bouwt aan zichtbaarheid en waardering, van de media en van klanten en relaties. Het mes snijdt aan twee kanten: deel je opinie in de media en je wordt gezien en groeit als expert. Daarnaast: je werkt aan je eigen professionaliteit.
Door de ontwikkeling van internet zijn er nu erg veel kansen en kanalen om zichtbaar te zijn in de media. Op online platforms, websites van uitgevers en andere partijen die nieuws brengen. Natuurlijk zijn ook gedrukte media daarvoor nog steeds een prima kanaal. Dat kan via een persbericht, een achtergrondartikel of een interview. Het verpakken van je visie of opinie in een tekst waarin je aanhaakt bij een issue en je mening erover geeft is een andere uitstekende manier om van je te laten horen in de media. Een beurs, congres of ander soort evenement zijn ook een goede aanleiding om je mening en visie te delen.
En bekijk het eens zo: jouw mening of visie is een hulpmiddel voor anderen om issues en actualiteiten te begrijpen. Jouw opinie zorgt voor duiding en voedt de discussie. Redacties ontvangen graag artikelen met een duidelijke mening of visie, het is goed voor hun uitgave. En het is goed voor jouw zichtbaarheid.
18. Maak van je persbericht het startpunt van extra zichtbaarheid
Offline én online heb je enorme kansen om zichtbaar te zijn via free publicity, je nieuws te verspreiden en aan je naamsbekendheid te bouwen. Een persbericht is daarvoor een prima middel. Vooral dankzij internet kun je naast verzending aan journalisten nog veel meer met het nieuws in je persbericht doen. Het H5W-format (hoe, wie, wat, waar, waarom, wanneer) van het persbericht helpt je daarbij; het dwingt je tot een heldere structuur. En dat helpt je je nieuws verder uit te rollen en je free publicity te versterken. In posts op social media en online platforms, maar ook in andere vormen. Maak van je persbericht de motor en rol je nieuws veel verder uit!
Hoe en wat kun je doen met de inhoud van je persbericht? Dit kun je er nog meer mee doen: social posts op Linkedin, Twitter, Facebook enz, nieuws of pagina op je website, nieuwsbrief, hapklaar plaatje voor socials (slogan, quote), inhoudelijk beeld (grafiek, infographic), video, (gast)blog of colum, interview, reportage, presentatie (PPT, Canva).
Aan de slag en hulp nodig om in de pers te komen?
Goede kennis en inspiratie en wil je met mij verder? Dan kun je 2 dingen doen: we doen het samen of ik leer het je. In het eerste geval kun je misschien hulp gebruiken omdat je opgave groot en complex is, of omdat je geen ervaring hebt met free publicity. In het tweede geval jeuken je handen om zelf aan de slag te gaan en wil je je skills verbeteren. Super!
We doen het samen
Ik leer het je
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.