Weg met nepnieuws; creëer echt nieuws en biedt waarde
Waarde bieden doet meer voor je dan nepnieuws
Er is de afgelopen weken genoeg geanalyseerd over nepnieuws. Waar het vandaag komt, hoe het ontstaat, wat we ertegen kunnen doen. Complottheorieën te over, tot op het allerhoogste niveau van oost en west. En niet te vergeten van de algoritmes van Facebook en Google. Dus nu aan de slag om waardevol nieuws te maken. En het mooie is: jij speelt er de hoofdrol in. Ik geef je 3 eenvoudige tips om te beginnen.
Eerder maakte ik mij al eens druk over inhoudsloze bagger die met zinloze links aan elkaar geregen wordt en het net overspoelt. Die blog gaat over content die sites met aaneenrijg-links moet promoten. Ook een vorm van nepnieuws eigenlijk. Ik deed hierin de oproep de consument te geven wat hij verdient: content waar hij wat aan heeft en hem verder helpt.
Nu gaat de aanleiding van het recente nepnieuws natuurlijk over veel belangrijker zaken, maar in essentie heeft het ongeveer hetzelfde uitgangspunt: eigenbelang. En dus geld. Of macht, zo je wilt.
Waarde bieden: iedereen kan zijn eigen nieuws maken
Ik ben geen wereldverbeteraar, maar draag graag bij aan verbetering van al wat er geschreven wordt, ongeacht of dat online of offline is. In mijn praktijk als media&marketingadviseur heb ik menig klant ervan overtuigd dat ieder zijn eigen nieuws kan maken, waardevol wel te verstaan. Want zo vaak zit ik aan directietafels en hoor ik: ‘nee, wij hebben jammer genoeg geen nieuws’. Tegelijkertijd raad ik regelmatig klanten af de media te benaderen. Bijvoorbeeld als het nieuwsfeit te dun is of de actie te opgeklopt. En zo nepnieuws zou worden. Om er vervolgens samen een bericht van te maken dat wel nieuwswaarde heeft. Of het idee te laten voor wat het is…
Zorg dat je betekenis hebt
Wil je een stem en gezicht in de media opbouwen, zodat je nog aantrekkelijker wordt voor klanten en je bedrijf groeit? Dan moet je werken aan continue zichtbaarheid en zorgen dat je betekenis hebt. Elk bedrijf of organisatie kan haakjes vinden om een plek in de media te veroveren. Over veel meer dan over nieuws van het eigen bedrijf, producten of projecten alleen.
Zo begin je:
1. Je hebt een betrouwbaar nieuwsmedium nodig
In een gratis krant die je op het station meegrist staat geen nieuws waar jij wat aan hebt. Pak ’s ochtends (’s avonds kan ook) je papieren krant van de mat. Of log in op de krant online. Wil je weten wat er gebeurt in de maatschappij, dan kun je niet zonder een betrouwbaar nieuwsmedium. Tientallen mensen zijn dag en nacht in touw om het nieuws in de krant te duiden, wereldwijd. Neem hun kennis en opinie tot je. En praat erover met anderen, thuis of op je werk.
In het verlengde ligt natuurlijk: lees een opinietijdschrift, kijk naar het journaal, een actualiteitenprogramma of nieuwsrapportage, luister naar Radio 1. De publieke omroep heeft keuze te over. Kijk ook eens op de onafhankelijke nieuwssites Correspondent, Follow The Money, het Belgische Apache.be en op opiniestukken.nl, ThePostOnline, of Joop van de VARA.
Zoek uit wat je past en je uitkomt.
2. Zoek haakjes
De deskundigheid van reporters, columnisten en analisten is een uitstekende basis voor je eigen issues. Aan de ene kant doe je veel kennis en inzichten op. Aan de andere kant ga je zo een rode draad voor jezelf ontdekken, voor je eigen haakjes.
Zelf lees ik de Volkskrant, al zolang ik werk. De tijd ontbreekt me om iedere dag alles tot me te nemen, de krant spellen is er vrijwel nooit bij. Geldt natuurlijk ook voor al die nieuwsbrieven en andere bronnen die ik continu scan. Herkenbaar voor je? Met onderwerpen scannen kom je een heel eind, zeker op drukke dagen.
En ook al wordt in de krant van vandaag de vis van morgen verpakt, jij kunt de krant gewoon nog een dag (of 2) laten liggen als je nog iets wilt lezen hoor!
3. Ga uit van het goede
Hoe afwijkender het nieuws, hoe meer en beter het wordt gelezen. Hoe meer clicks en views. Het nieuws gaat vaak over oorlog en rampspoed, over ellende en leed. Het nieuws puilt uit van negativiteit. Het nepnieuws trouwens ook.
Daar moet jouw nieuws dus niet over gaan. Ga uit van het goede, altijd. Kom met positieve berichten boven het maaiveld uit. Dat kan door negatief nieuws als uitgangspunt te nemen voor een positieve insteek. Of door lichtpuntjes in negatief nieuws uit te vergroten en te personaliseren. Kun je echt positief nieuws maken dat eigen en authentiek is, dan zal menig redactie jouw bericht, kopijsuggestie of tip als een verademing zien en er graag iets mee doen. Zo leert de lezer jou kennen én je organisatie.
Een begin om jou op weg te helpen
Natuurlijk is er nog veel meer te schrijven over nieuwswaarde creëren. Dit is slechts een begin waarin ik het nieuws over het nepnieuws aangreep om jou met 3 tips op weg te helpen!
Vond je dit een interessante blog om te lezen? Check dan zeker nog even het artikel dat ik in het begin noemde: Schrijf en deel kennis die klopt en logisch is.
Saskia de Jong – marketeer en mediamaker
Een rode draad in mijn loopbaan is de worsteling in technische markten hoe je je waarde het best naar de markt krijgt. Hoewel ik geen techneut ben, kan ik snel tot de kern doordringen. Ik heb zoveel ervaring met marketing en communicatie in de techniek dat ik snel snap wat de essentie is. Bedrijven en organisaties schakelen mij in omdat ik ze help met een helder en overtuigend verhaal. Met mijn hulp worden zij geziene experts in hun vakgebied, waar niemand omheen kan.